«113 pelēku zilonīšu, 114 pelēku zilonīšu…» 

Apollo
0 komentāru

«113 pelēku zilonīšu, 114 pelēku zilonīšu…» 

Statistika liecina, ka piekto daļu mūsu platuma grādu iedzīvotāju nomoka bezmiegs. Šī kaite sāk izpausties ap 40 gadu vecumu, bet sešdesmitgadīgos bezmiegs moka jau trīs reizes biežāk nekā uz pusi jaunākos cilvēkus. Tā nu tas ir, un ar to jārēķinās.

Pieaudzis cilvēks vairs nespēj gulēt gluži tik saldi kā bērns vai pusaudzis. Savukārt veciem cilvēkiem pilnīgi pietiek, ja viņi diennaktī guļ piecas stundas. Lai nepamostos jau četros no rīta, viņiem varbūt ir vērts doties gulēt tuvāk pusnaktij. Tomēr nevajag aizmirst, ka miegs visveselīgākais ir tad, ja aizmieg pirms divpadsmitiem.

Interesanti, ka par bezmiegu vairāk sūdzas sievietes. Iespējams, tas ir tāpēc, ka viņām bez karjeras darba jāsaplāno un jāveic arī milzum daudz pienākumu ģimenē. Un gluži dabiski, ka, vakarā apgūlušās, viņas pārdomā, vai viss nepieciešamais ir paveikts un kas darāms nākamajā dienā. Vajadzētu tomēr iemācīties savas dienas problēmas neņemt līdzi gultā, jo bezmiegs nav tikai stresa sekas. Tas bieži vien kļūst arī par stresa paasinājuma cēloni.

Interesanti arī tas, ka vārdus «dakterīt, es naktīs vispār nevaru gulēt» visbiežāk izsaka tieši vīrieši. Sievietes šo kaiti mēdz paciest klusējot. Cilvēks gultā grozās un arvien vairāk uztraucas par to, ka miegs nav nevienā acī, bet… patiesībā viņš visas nakts laikā tomēr ir salasījis nepieciešamās 5–7 stundas miega. Tas tāpēc, ka neviens cilvēks visā pasaulē nespēj notvert to mirkli, kad viņš aizmieg. Kad nervozais gulētājs pēc pāris stundām pamostas, viņa apziņā joprojām pulsē satrauktā doma: «Es taču nespēju aizmigt!» Šādu jāņotāju guļamistabās izvietotās videokameras liecina, ka šie cilvēki tomēr visas nakts laikā ir bijuši vairākkārt aizmiguši. Diemžēl viņi gulējuši ar pārtraukumiem.

Plaši pazīstama ir anekdote par to, ka bezmiega mocītiem cilvēkiem domās jāskaita pelēki zilonīši, līdz ilgi gaidītais miegs ir klāt. Tas tomēr reti kad palīdz, un tad roka pati sniedzas pēc miegazāļu tabletes. Bet tā aizmigušais cilvēks otrā dienā jūtas kā caur gaļas maļamo mašīnu izlaists, un autobraucēji nespēj koncentrēt savu uzmanību.

Tomēr viss nav tik bezcerīgi. Tautā ir uzkrāti dažādi paņēmieni, kas iedarbojas labāk nekā zilonīšu skaitīšana un ir veselīgāki par tabletēm.

Pirmais un galvenais noteikums — tuvojoties gulētiešanai, jāpārstāj domāt. Vēlās vakara stundās jābeidz skatīties TV ziņu pārraides ar satraucošiem notikumiem, kā arī trilleri un citas asa sižeta filmas. Tā vietā labāk 15–20 minūtes pastaigāties svaigā gaisā. Pēc atgriešanās mājās no guļamistabas jāiznes puķpods ar līdakasti, kā arī grieztie smaržīgie ziedi: rozes, lilijas, ievziedi. Guļamistabā jābūt svaigam gaisam un mazliet zemākai temperatūrai nekā pārējās telpās, tādēļ pirms došanās pie miera tā pamatīgi jāizvēdina.

Vakariņot vajadzētu kādas divas stundas pirms gulētiešanas. Maltīte nedrīkst būt smaga un trekna. Nav prāta darbs vakarā neēst vispār, jo ar badā kurkstošu vēderu arī nevar aizmigt.

Labs nomierinošs un miegu veicinošs līdzeklis ir silts piens ar medu. Taču, to dzerot, jāvēro savs organisms. Piens ir arī diurētisks līdzeklis. Tiem cilvēkiem, kam iedzertā piena dēļ naktī jāskrien pa mazajām darīšanām, no šā garšīgā līdzekļa jāatsakās. Varbūt piena vietā vakarā var iedzert 2 ēdamkarotes konjaka. Tas gan ieteicams raksturā stingriem cilvēkiem, citādi bezmiegam pievienosies arī cita kaite — alkoholisms.

Ieteicamākas tomēr ir nomierinošās un miegu veicinošās tējas.

Izvēlas vienu no receptēs ieteiktajiem maisījumiem. Naža galu maisījuma aplej ar 200 gramiem verdoša ūdens. Ļauj nostāties un nesteidzīgi izdzer krūzi šīs tējas.

Var pamēģināt arī šādu recepti: divas ēdamkarotes apiņu rogu aplej ar pusglāzi degvīna, divas nedēļas nostādina un tad izkāš. Lieto 5–6 pilienus pusglāzē silta vārīta ūdens pirms ēšanas (divas reizes dienā, dienas otrajā pusē).

Jāraugās arī, lai gulta būtu ērta, bet palagi, naktskrekls vai pidžama no dabiska auduma: lina, kokvilnas vai zīda.

Vēl daži vārdi par trokšņiem. Gulēšanas laikā nav vēlami spalgi trokšņi, bet nav arī jāvalda kapa klusumam. Vislabāk, ja iemidzina pierastie monotonie trokšņi: televizora klusa bubināšana blakusistabā vai vislabāk lietus grabināšana loga rūtīs un sienas pulksteņa tikšķēšana.

Receptes aizmigšanai

Lūk, dažas tējas labam miegam:

  • Māteru laksti — 3 daļas; piparmētru lapas — 3 daļas; baldriāna saknes — 2 daļas; apiņu rogas — 2 daļas
  • Vilkābeļu ziedi, lapas — 2 daļas; baldriāna saknes — 1 daļa; piparmētru lapas — 1 daļa; melisas lapas — 2 daļas; auzu graudi — 2 daļas
  • Vilkābeļu augļi — 1 daļa; peonijas sakne — 1 daļa; māteru laksti — 1 daļa; piparmētru lapas — 1 daļa; raudenes laksti — 1 daļa

Ziņo redaktoram par kļūdu!

Ziņo redaktoram par dzēšamu komentāru!

 

Jaunākais no izklaides

Vairāk

Valūtu kursi

19.10.2017
Ienākt apollo.lv