52% uzņēmēju kavē rēķinus

Apollo
0 komentāru

Vidējie līgumiski noteiktie maksājumu termiņi Latvijas uzņēmumu savstarpējos darījumos sasnieguši nepieredzēti augstu līmeni — 28,9 dienas pēc preču piegādes vai darbu izpildes.

Ilgo rēķinu apmaksas termiņu (virs 15 dienām) īpatsvars ir pieaudzis līdz 65,5%, salīdzinot ar 56,4% gadu iepriekš. «Uzņēmumus šādi rīkoties piespiedusi spēcīgā konkurence un augošās klientu prasības pēc labākiem preču un pakalpojumu apmaksas nosacījumiem,» termiņu pieaugumu skaidro Creditreform Latvija valdes loceklis Māris Baidekalns.

Lielākais pieaugums maksājumu termiņos vērojams sektoros, kuros līdz šim tie ir bijuši salīdzinoši īsi, piemēram, iekārtu, mašīnu un palīgmateriālu vairumtirdzniecībā, kur termiņa pieaugums ir 40,8% un tas sasniedz 40,1 dienu. Nedaudz mazāks pieaugums — 38,5% — novērots būvmateriālu un santehnikas vairumtirdzniecībā, bet 38% kurināmā, degvielu un smērvielu vairumtirdzniecībā. Vienīgā joma, kur maksājumu termiņi ir samazinājušies, ir metālapstrāde, sasniedzot 30,3 dienas. Visīsākie apmaksas termiņi reģistrēti pakalpojumu jomā — mašīnu un iekārtu iznomāšanā (15,5 dienas), komercpakalpojumos (16,3 dienas), kā arī transporta un noliktavu saimniecības nozarē (19,8 dienas).

Absolūtos skaitļos garākie maksājumu termiņi ir noteikti iekārtu, mašīnu un palīgmateriālu, lauksaimniecības izejvielu un sadzīves preču vairumtirdzniecībā. Ilgie termiņi ir pamatoti ar šo preču garo aprites un atmaksāšanās ciklu. Jāpiebilst, ka šo nozaru klienti var saņemt vēl garākus apmaksas termiņus, ja tiek izmantoti faktoringa pakalpojumi.

Kā liecina parādu iekasēšanas un kredītinformācijas uzņēmuma Creditreform Latvija pētījuma rezultāti, salīdzinot ar pagājušo gadu, par 2,2% samazinājies vidējais maksājumu kavējumu ilgums, sasniedzot 18 dienas, savukārt neatgūstamie parādi ir tikai 0,7% no kopējās darījumu summas.

Vērā ņemamas negatīvas tendences jeb vidējā maksājumu kavējumu ilguma pieaugums reģistrēts uzņēmējdarbības nozarēs, kur maksājumu kavējumi jau ilgu laiku ir viena no sāpīgākajām problēmām: komercpakalpojumi (+19,9%, 18,1 diena), transports un noliktavu saimniecība (+14,6%, 22 dienas), mašīnu un iekārtu iznomāšana (+10,7%, 23,7 dienas) un būvniecība (+10%, 36,2 dienas). Šajās nozarēs maksājumu kavējumi kļuvuši par tradīciju un vispārpieņemtu biznesa praksi.

Saistību nomaksas kavējumu iemesli var būt vairāki — uzņēmums nav laikus saņēmis samaksu no saviem pircējiem, tāpēc spiests kavēt norēķinus ar piegādātājiem, uzņēmumam nav apgrozāmo līdzekļu vai arī ir vēlme tos izbrīvēt uz piegādātāju rēķina. Savus rēķinus savlaikus joprojām neapmaksā vairākums uzņēmēju — 52 procenti. Šāda maksājumu disciplīnas neievērošana būtībā ir bezprocentu aizdevums no piegādātāja.

«Kredītmenedžmenta kvalitāte Latvijas uzņēmumos ir ievērojami uzlabojusies. Komercsabiedrības ir iemācījušās atšķirt labos maksātājus no šaubīgiem klientiem un viduvējiem uzņēmumiem ar dažādu riska pakāpi,» uzsver M. Baidekalns.

Klientam ir tiesības prasīt vislabākos maksāšanas nosacījumus; pētījums rāda, ka šīs prasības aizvien biežāk tiek akceptētas un izpildītas no konkurences spiesto preču un pakalpojumu pārdevēju puses. Tomēr vienošanās par labiem apmaksas termiņiem var būt arī pēdējais punkts kredīta attiecību ciklā, kurā klientam vienmēr ir taisnība. Aizvien vairāk kreditoru aktīvi aizstāv savas tiesības par savām precēm, pakalpojumiem un izdevīgajiem maksāšanas nosacījumiem pretī saņemt savlaicīgu apmaksu.

Priekšapmaksas īpatsvars darījumos starp juridiskajām personām ir samazinājies līdz 6,2% (no 8,3% 2003. gadā).

Ziņo redaktoram par kļūdu!



Ziņo redaktoram par dzēšamu komentāru!

 

Laika ziņas

Vairāk

Valūtu kursi

21.10.2017
Ienākt apollo.lv