Apdrošināšanas liegšana mazinās valsts iestāžu konkurētspēju

Apollo
0 komentāru

Augsti godātais Ministru prezidenta kungs!

Aigars Krūms.

Aigars Krūms.

Foto: Ieva Čīka/LETA

Vakar medijos izskanēja informācija par Jūsu izdoto rezolūciju, ar kuru valsts pārvaldes iestādēm aizliegts slēgt jaunus veselības apdrošināšanas līgumus, uzdots pārtraukt sāktās iepirkumu procedūras, kā arī uzdots veikt nepieciešamās darbības, lai lauztu jau noslēgtos veselības apdrošināšanas līgumus. Neapšaubot to, ka Jūsu rezolūcijas pamatā acīmredzot bijuši racionāli šādu uzdevumu nepieciešamības apsvērumi, tomēr kā apdrošināšanas nozares profesionāļi, kas vienīgie šajā nozarē pārstāv klienta intereses, vēlamies vērst Jūsu uzmanību uz šādiem apstākļiem.

Valsts budžeta līdzekļu trūkuma apstākļos, no ekonomiskā viedokļa, viegli saprotams ir Jūsu noteiktais aizliegums slēgt jaunus veselības apdrošināšanas līgumus un dotais uzdevums pārtraukt sāktās iepirkumu procedūras. Tas patiešām ļaus ieekonomēt valsts budžeta līdzekļus. Taču tas vienlaikus padarīs valsts pārvaldes iestāžu darba vietas ievērojami mazāk konkurētspējīgas kopējā darba tirgū, īpaši ņemot vērā jau būtiski samazinātās darba algas, un var pastiprināt kompetentu darbinieku aizplūšanu no valsts pārvaldes, padarot valsts pārvaldi arvien vājāku. Šajā gadījumā, mūsuprāt, būtu jāizvērtē ekonomisko ieguvumu atbilstība iespējamajiem zaudējumiem valsts pārvaldes kompetences jomā.

Attiecībā uz jau noslēgto veselības apdrošināšanas līgumu laušanu, pēc savas pieredzes, varam teikt, ka tas dos minimālu ekonomisku ieguvumu valsts budžetā, bet tā vietā izraisīs lielu budžeta līdzekļu izšķērdēšanu. Praktiski visi veselības apdrošināšanas līgumi satur nosacījumu, ka pirmstermiņa pārtraukšanas gadījumā apdrošinātājs papildus jau izlietotajai apdrošināšanas prēmijas daļai ietur administratīvos izdevumus, kas ir līdz pat 25% no apdrošināšanas prēmijas kopējā apmēra. Liela daļa veselības apdrošināšanas līgumu satur noteikumu, ka pirmstermiņa pārtraukšanas gadījumā no atmaksājamās apdrošināšanas prēmijas papildus tiek ieturētas jau izmaksātās apdrošināšanas atlīdzības.

Varam prognozēt, ka gadījumā, kad tiks pārtraukts veselības apdrošināšanas līgums, kas būs darbojies, piemēram, sešus mēnešus vai ilgāk, atbilstoši iepriekš norādītajiem nosacījumiem apdrošinātais var nesaņemt vispār nekādu apdrošināšanas prēmijas daļu, bet periodisku apdrošināšanas prēmiju maksājumu gadījumā var nākties par līguma pārtraukšanu vēl piemaksāt lielu daļu prēmijas. Tādējādi, visās valsts pārvaldes iestādēs pārtraucot jau noslēgtos veselības apdrošināšanas līgumus pirms termiņa, kopumā tiktu bezmērķīgi izšķērdētas milzīgas naudas summas, kuras šo līgumu turpināšanas gadījumā tiktu izmantotas lietderīgi, tas ir, attiecīgajiem valsts pārvaldes darbiniekiem par to saņemot veselības apdrošināšanas pakalpojumus. Nav pamata paļauties uz to, ka paši darbinieki varētu pārņemt prēmijas maksājumu veikšanu, jo veselības apdrošināšanas specifikas dēļ, līdzko maksājumus pārņems paši darbinieki, apdrošināšanas prēmijas maksājumu apmērs, visticamāk, strauji pieaugs un nebūs darbiniekam samaksājams. Ja pašmērķis nav esošo veselības apdrošināšanas pakalpojumu atņemšana visiem valsts pārvaldes iestāžu darbiniekiem, valsts budžeta līdzekļu lietderīgākais un racionālākais izlietojums būtu tomēr turpināt  noslēgtos līgumus.

Ņemot vērā iepriekš minēto, lūdzam vēlreiz izvērtēt Jūsu rezolūcijā norādīto uzdevumu objektīvo nepieciešamību un lietderīgumu, īpaši saistībā ar jau noslēgto veselības apdrošināšanas līgumu laušanu, kas izraisīs milzīgu naudas summu izšķērdēšanu. Ja uzskatīsiet par nepieciešamu, esam gatavi tikties, lai detalizēti izklāstītu un pierādītu šajā vēstulē ietverto mūsu viedokli.

Ziņo redaktoram par kļūdu!



Ziņo redaktoram par dzēšamu komentāru!

 

Laika ziņas

Vairāk

Valūtu kursi

25.11.2017
Ienākt apollo.lv