Apdrošinātāji: Klientiem nevajadzētu uztraukties par OCTA polišu cenas pieaugumu

Apollo
0 komentāru

Klientiem nevajadzētu uztraukties par obligātās civiltiesiskās transportlīdzekļu apdrošināšanas (OCTA) polišu cenas pieaugumu, jo lielākoties tas skars riska grupas klientus, norādīja aģentūras LETA aptaujātie apdrošināšanas sabiedrību pārstāvji.

Kā ziņots, Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics prognozēja, ka šogad OCTA polišu cenas paaugstināsies par vismaz 30%, savukārt tuvākajos gados tās pieaugs divas reizes, tuvojoties Igaunijas līmenim.

Par vienu no svarīgākajiem šī kāpuma iemesliem viņš minēja straujo izmaksu palielināšanos, kuras apdrošinātāji segs, paaugstinot polišu cenas. Kāpums būšot pakāpenisks, tādēļ autovadītājiem, pēc viņa domām, nevajadzētu steigt iegādāties polises. LTAB savos aprēķinos ņēmis vērā pagājušā gadā apdrošinātājiem radušos zaudējumus, OCTA polišu cenu pieaugumu pagājušajā gadā, kā arī to, ka šogad palielināsies atlīdzināmo izdevumu posteņu skaits.

AAS «BTA» valdes locekle Jeļena Alfejeva norādīja, ka OCTA zaudējumi par 2003. gadu Latvijas apdrošinātājiem bija 4,4 miljoni latu, līdz ar to, beidzot 2004. gadu ar trīs miljonu latu lieliem zaudējumiem, apdrošinātāji var teikt, ka situācija ir uzlabojusies.

Viņa norādīja, ka nevar viennozīmīgi teikt, ka OCTA polišu cenas pieaugs strauji un par 30%. Tas notiks pakāpeniski.

«BTA», veicot aprēķinus par pagājušo gadu, konstatēja, ka atsevišķām klientu kategorijām esošās cenas pilnīgi atbilst reālai situācijai un netiks paaugstinātas. Savukārt riska grupas klientiem jārēķinās ar cenu celšanos. Ieviešot atlaižu un piemaksu sistēmu bonus-malus, ceļu satiksmes negadījumu izraisītājiem un ceļu satiksmes noteikumu pārkāpējiem jārēķinās ar to, ka būs jāmaksā vairāk. Bet kārtīgiem autobraucējiem, pēc Alfejevas domām, nav par ko uztraukties.

Būtiski palielināt cenas neļaus arī sīva konkurence starp Latvijas apdrošinātājiem, uzsvēra Alfejeva.

AAS «Ergo Latvija» Transportlīdzekļu, OCTA un personu apdrošināšanas departamenta direktors Ilmārs Veide norādīja, ka OCTA nav tikai naudas iekasēšana un izmaksāšana. Nav korekti salīdzināt tikai parakstītās prēmijas un izmaksātās atlīdzības, pilnībā aizmirstot tādus obligātās apdrošināšanas finansiālos jēdzienus kā rezervju veidošana jau pieteiktiem un arī nākotnē paredzamiem apdrošināšanas gadījumiem, atskaitījumus Garantijas un citos fondos, pārapdrošināšanu, bez kuriem OCTA apdrošināšana nav iespējama.

Jāņem vērā, ka līdz pat 2004. gada 30. aprīlim apdrošinātāji konkurences rezultātā piedāvāja klientiem ievērojamas atlaides. Piemēram, «Ergo Latvija» pagājušajā gadā parakstīto bruto prēmiju apjoms šajā veidā bija 5,1 miljons latu, bet klientiem piešķirto prēmiju apjoms bija 1,2 miljonus latu. Veide uzsvēra, ka tieši nepārdomātā un masveidīgā visu apdrošinātāju atlaižu politika ir radījusi zaudējumus pagājušajā gadā.

OCTA prēmiju kopapjoms nesedz līdzekļus, kas nepieciešami radīto zaudējumu atlīdzināšanai, kā arī ar OCTA administrēšanu saistītos un citus likumdošanā noteiktos izdevumus.

Atlīdzību prasību attīstības tendence nepārprotami ir augoša — pieaug ceļu satiksmes negadījumu skaits, vidējo izmaksu apmērs, likumdošana paredz aizvien jaunus atlīdzības veidus, pieaugot sabiedrības locekļu mobilitātei, pieaug arī mūsu vadītāju izraisīto satiksmes negadījumu skaits ārzemēs, kuri dažkārt ir nesalīdzināmi lielāki nekā Latvijā, sacīja Veide.

«Ergo Latvija» OCTA apdrošināšanas tehniskais rezultāts 2004. gadā bija mīnus 0,5 miljoni latu, kas veido 10% no OCTA apdrošināšanas apgrozījuma.

AAS «Balta» projektu vadītājs Agris Āva prognozē, ka polišu cenu izmaiņas notiks pakāpeniski, atkarībā no inflācijas līmeņa valstī, no tirgus situācijas, apdrošināšanas rezultātiem un OCTA apdrošināšanas atlīdzību dinamikas.

Būtisku iespaidu uz OCTA polišu cenu var atstāt grozījumi OCTA likumā vai atsevišķos, ar OCTA saistītos Ministru kabineta (MK) noteikumos, kā arī vēl nepieņemtie MK noteikumi, kas noteiks kārtību kādā apdrošinātājiem jāatlīdzina valsts un pašvaldību izdevumi ceļu satiksmes negadījumos cietušajiem ārstēšanā un pabalstu sniegšanā. Proti, ja apdrošinātajiem būs jāatlīdzina arī valsts un pašvaldību izdevumi, kas saistīti ar ceļu satiksmes negadījumu izraisītājiem, tad tas var būtiski sekmēt polišu cenu pieaugumu, jo šis risks ir pretrunā ar OCTA būtību.

Latvija ir ES valsts un ilgtermiņā, jārēķinās, ka OCTA prēmiju apjoms pielīdzināsies ES līmenim. To nosaka apstāklis, ka apdrošināšanas atlīdzību aprēķināšanas kārtība Eiropā ir balstīta uz vienotiem vispārējiem principiem. Taču tuvākajā laikā var notikt OCTA polišu cenu tuvināšanās Igaunijas cenu līmenim, kas mums ekonomiskajā līmenī ir tuvāka valsts, prognozēja Āva.

Ziņo redaktoram par kļūdu!



Ziņo redaktoram par dzēšamu komentāru!

 

Laika ziņas

Vairāk

Valūtu kursi

20.10.2017
Ienākt apollo.lv