Astoņi ēšanas paradumi, kas maināmi skolēnu ikdienā

Apollo
6 komentāri

Veselīgs un sabalansēts uzturs ir viens no pamatnoteikumiem, lai bērns justos labi un būtu enerģijas pilns visas dienas garumā. Taču steidzīgajā ikdienā bērni bieži vien izvēlas neveselīgus našķus vai izlaiž ēdienreizes. Par populārākajām bērnu uztura kļūdām un risinājumiem, kā mainīt ēšanas pamatprincipus jau šodien, konsultē «Rimi Bērniem» veselīgas ēšanas eksperte Olga Ļubina.  

Astoņi ēšanas paradumi, kas maināmi skolēnu ikdienā

Foto: Panthermedia/Scanpix

1. Brokastu neēšana un pārāk vēlas vakariņas

Rīts ir aktīvais laiks, kurā bērniem ar pārtikas palīdzību jāuzņem enerģija visai dienai, lai nodrošinātu pilnvērtīgas koncentrēšanās spējas un nomāktu vēlmi našķoties ar neveselīgiem produktiem. Ja bērns nebrokasto, tad likumsakarīgi viņam gribēsies ēst vakarā. Jāņem vērā, ka pēdējā maltīte jāuzņem 2 – 3 stundas pirms gulētiešanas, lai uzņemtā pārtika pārstrādātos un nodrošinātu veselīgu un pilnvērtīgu miegu. Uztura speciāliste Olga Ļubina par labāko izvēli bērna brokastīm atzīst omleti ar dārzeņiem, pilngraudu karstmaizītes ar sieru vai mammas gatavotu ievārījumu un dažādu veidu putras.

2. Liels sāls saturs ikdienas uzturā

Nav noslēpums, ka pārmērīga sāls koncentrācija mūsu organismā var novest pie dažādām veselības problēmām nākotnē. Jo vairāk sāls bērns uzņems savā uzturā, jo vairāk viņam gribēsies ēst un našķoties. Lielu sāls koncentrāciju satur tādi pārtikas produkti kā čipsi, krekeri un dažādi pusfabrikāti, piemēram, bērnu iemīļotie cīsiņi. 

3. Pārāk maz augļu un dārzeņu ikdienas ēdienkartē

Lieliska izvēle, lai papildinātu enerģijas rezerves, būs 1 – 2 vidēja lieluma āboli, 1 apelsīns un 1 liels burkāns, kas bērna organismu nodrošinās ar dienā nepieciešamajiem vitamīniem un stiprinās imūnsistēmu. Augļi un dārzeņi mūsu organismu apgādā ar vitamīniem, minerālvielām, antioksidantiem un balastvielām. Ik reizi, kad bērns dodas uz skolu, atgādiniet paņemt līdzi kādu no iepriekšminētajiem dārzeņiem vai augļiem.

4. Našķošanās starp ēdienreizēm

Našķoties nav aizliegts, taču to darīt ir jāmāk. Bērniem ieteicams ievērot vienkāršu zelta likumu - 3 pamata ēdienreizes un 2 veselīgas uzkodas. Labākā uzkodu izvēle – ogas, rieksti, banāni un nesaldināti skābpiena produkti, piemēram, piens vai kefīrs. 

5. Saldināti, gāzēti dzērieni 

Arī šie ir našķi, tāpat kā saldināti piena dzērieni. Tos nevajadzētu lietot uzturā katru dienu, jo 0.5 litrā limonādes ir apmēram 10 – 11 tējkarotes cukura. Kā zināms, cukurs kaitē gan bērna zobiem, gan veicina pieradumu lietot saldinātus pārtikas produktus. Vislabākā alternatīva saldinātiem dzērieniem ir negāzēts ūdens. 

6. Nepietiekams ūdens patēriņš

Ja bērni grib augt lieli un vecumdienās izskatīties jauni un skaisti, tad uzturā jālieto ūdens. Bērniem vecumposmā no 11 līdz 12 gadiem ieteicams uzņemt vismaz 1.5 litrus negāzēta un nesaldināta ūdens. Savukārt tie bērni, kuri aktīvi nodarbojās ar sportiskām aktivitātēm, var palielināt uzņemtā ūdens daudzumu vēl par 0.5 litriem dienā. 

7. Nepietiekams zivju patēriņš ikdienas ēdienkartē

Iespējams, daudziem bērniem zivis nav iecienītākais ēdiens, taču zivs satur daudz minerālvielas, olbaltumvielas un aminoskābes, kas ieņem būtisku lomu bērna fiziskajā un garīgajā attīstībā, tādēļ ieteicams zivis iekļaut ikdienas ēdienkartē. Lai uzlabotu zivs garšu, eksperte Olga iesaka izmēģināt uzbērt uz zivs linsēklas, kas uzlabos garšas baudījuma kvalitāti. Ja ikdienā bērna uzturā pietiekamā daudzumā netiek lietotas zivis, tad ieteicams tās aizstāt ar zivju eļļu. 

8. Vecumam neatbilstošas porcijas izmērs

Lai ikdienā uzņemtu visas nepieciešamās barības vielas un sabalansētu uztura daudzumu, ievērojam uztura piramīdas pamatprincipus. Bērnu porcija izmēru ziņā ir mazāka nekā mammai vai tētim. Kā noteikt bērna porcijas lielumu? Saliec kopā abas bērna plaukstas, tas būs viņa ideālais porcijas izmērs. 

Ziņo redaktoram par kļūdu!

Ziņo redaktoram par dzēšamu komentāru!

 

Receptes

Vairāk

Valūtu kursi

29.03.2017
Ienākt apollo.lv