Baudas simbols 99 veidos

Apollo
0 komentāru

Vēderprieks. Zemeņu gads negadās tik bieži, jāsteidz sārti veselīgo iespēju izmantot.

Viskārāk garšo zemene tieši no dobes, tas nekas, ka smilšu kripatiņa klāt. Senajiem ģermāņiem šī oga bijusi baudas simbols, un viņiem patiešām jāpiekrīt. Kur vēl lielāku baudu — satver pirkstos zaļo ogas cekuliņu un iekodies sārtajā miesiņā… Pavāri smej, ka viņu uzdevums esot zemenes veselīgumam piešķirt izsmalcināta mielasta statusu.

Klasika un neprāts

Par ikdienišķu dēvē zemenes ar putukrējumu, lai gan tas ir ļo-oti garšīgi. Daži karaļi savulaik pie zemenēm baudīja vīnu, bet mūsu daiļavas par baudas lidojumu uzskata šampanieša un zemeņu savienojumu. Spāņi sārtās ogas mēdz piesūcināt ar apelsīnu sulu un miziņām, citi izmanto citronu sulu, ķiršu brendiju vai svaigi maltus piparus…

«Zemenes labi sader ar kardamonu, tas papildina cukura saldumu. Kanēlis der klāt, papildina skābumu. Tāda jau tā oga ir, universāla. Tāpēc iederas gan desertos, gan sāļajos salātos,» stāsta Ieva Kurzemniece, kafejnīcas «Ekovirtuve» pavāre eksperimentētāja, kā viņa pati sevi dēvē. Ceļojot pa pasauli, gadījies redzēt, cik kāri amerikāņi bauda kokteiļus, kur zemenes, banāni, ķirši un ābolu sula vai jogurts. Viņai pašai ļoti garšo sārto ogu blenderējums ar auzu pārslām; tur viss dabisks, nekas nav karsēts.

Bez cita našķa

Daži zemenes izmanto diētās. Sūrākā paģēr pirmajā dienā apēst kilogramu zemeņu, otrajā — divus, trešajā — trīs, nākamajās divās daudzumu tieši pretēji samazinot. Bet speciālisti brīdina — zemenēs ir organiskās skābes, kas uzpūš vēderu.

Atbilstoši svara vērotāju ēšanas principiem katru dienu jāapēd puskilograms augļu vai ogu un dārzeņu. Tas nav maz. Ja to dara visas gada 53 nedēļas, tiek nosegtas visas organisma vajadzības pēc vitamīniem, mikroelementiem un balastvielām.

Augļos un dārzeņos ir augļu cukurs, kas viegli uzsūcas un ātri noārdās. Pēc augļu un ogu kūrēm iespējams strauji pieņemties svarā, jo cukura ir par daudz, tāpēc — jāievēro mērenība.

***

Brokastu kokteilis

- Puse glāzes zemeņu, 2 ēdamkarotes auzu pārslu, puse glāzes ūdens vai piena (var sojas pienu, šķidra jogurta vai ābolu sulu), tējkarote medus vai sīrupa, šķipsniņa kardamona un vaniļas cukura (vai viens no abiem), daži pilieni citronu vai apelsīnu sulas

- Visu kopā sparīgi sablenderē

- Ja šķiet pārlieku biezs, pievieno mazliet sulas un sablenderē vēlreiz

- Lej glāzē un rotā ar citrona šķēlīti un, protams, zemeni

Iesaka «Ekovirtuves» pavāre Ieva Kurzemniece

Baudītāja piebilde: tīkama konsistence, auzu pārslas piešķir tumīgumu, taču garšu nenomāc, interesantu niansi piešķir kardamons

***

Kas šajās ogās vērtīgs?

- Zemenes ir ogas ar zemu enerģētisko vērtību (100 g ir tikai 35 kcal)

- Zemenēs ir daudz C vitamīna, vairāk nekā citronos un apelsīnos (ar 150–200 g pietiek C vitamīna dienas normai)

- Īpaši bagātas ar folskābi, kas ir svarīga šūnu attīstībai un asins veidošanai organismā; ir arī ļoti augsts mangāna saturs, kas veicina vielmaiņu, kā arī kaulu un asins veidošanos

- Ir salīdzinoši daudz olbaltumvielu, tāpēc var rīkot zemeņu kūres — nebūs vērojams olbaltumvielu deficīts

- Sulu izmanto kā antibakteriālu, antiseptisku līdzekli un tā ir viegli sagremojama

- Daudzi pētnieki uzskata, ka zemenes stimulē smadzeņu aktivitāti un mazina radiācijas nelabvēlīgo ietekmi

- Mazās dzeltenās sēkliņas ir vērtīgas šķiedrvielas

- Labāk nemazgāt zemenes zem tekoša ūdens, bet uz īsu brīdi iemērkt aukstā ūdenī — ogas nezaudēs smaržu, sulu un uzturvielas

Pēc «www.dieta.lv»

***

Deserts «Zemeņu sapnis» (4 porcijas)

- Vispirms gatavo siera masu. Blenderī sajauc 4 šķēles saldpiena siera vai baltā siera (var aizvietot ar krēmsieru vai rikota sieru),

1 ēdamkaroti kausēta sviesta, sulu un miziņu no puscitrona, 4 ēdamkarotes pūdercukura vai kondensētā piena un pāris vidēja lieluma zemenes

- Gatavā masā iejauc 4 ēdamkarotes saputota putukrējuma

- Stikla trauciņā liek kārtām siera masu, piecas vidēja lieluma zemenes, karamelizētā vai šokolādes saldējuma bumbiņu, plombīra vai piena saldējuma bumbiņu, ananasa gabaliņus (katrai porcijai — ēdamkaroti, var izmantot arī ananasu sukādes).

- Visu dekorē ar piciņu putukrējuma un piparmētru lapiņu

Iesaka «Ekovirtuves» pavāre Ieva Kurzemniece

Baudītāja piebilde: daudz maigāks, daudz savdabīgāks nekā vienkārši saldējums vai putukrējums ar zemenēm. Ananasi un ogas piešķir svaigumu; īpaši gardi ar saldpiena sieru.

***

Zemenes ar putukrējumu — līdz neprātam

Ufo jeb Kaspars Upacieris savulaik pēc diētas ārsta ieteikuma veicis svara nomešanas kūri: desmit dienas ēdis zemenes un arī citas ogas un augļus ar putukrējumu, neko citu! «Ogas un augļi uztur organismu, arī putukrējums baro, taču efekts varbūt vairāk psiholoģisks — ēd to saldo līdz riebumam, kamēr vairs nevari,» stāsta Ufo. Viņš atceras, ka tā arī bijis, taču ne tik traki, ne līdz nelabai dūšai. Protams, ka visas šīs dienas gribējies arī normālu ēdienu, taču iecerēto viņš izpildījis un svaru zaudējis, kā solīts. Kādu laiku ne ogām, ne saldumam virsū nav varējis skatīties, taču tas pārgājis, arī svars diemžēl ieregulējies vecajās sliedēs. Tagad Ufo ēd zemenes tāpat vien, un tautā piesauktos piecus kilogramus sārto ogu pieveicis — tā dēvēto gada veselības normu jau esot izpildījis.

Baudas simbols 99 veidos

Foto: AFI

Ziņo redaktoram par kļūdu!

Ziņo redaktoram par dzēšamu komentāru!

 

Jaunākais no izklaides

Vairāk

Valūtu kursi

17.10.2017
Ienākt apollo.lv