Bijušais darbinieks: «Maxima» gadiem ilgi un mērķtiecīgi tuvinājās šai katastrofai

Apollo
1 komentārs

«Galvenā vaina par masu slepkavību Zolitūdē jāuzņemas tieši veikalu ķēdei «Maxima», uzņēmums gadiem ilgi un mērķtiecīgi tuvinājās šai katastrofai,» uzskata kāds bijušais «Maxima» drošības departamenta darbinieks.

Bijušais darbinieks: «Maxima» gadiem ilgi un mērķtiecīgi tuvinājās šai katastrofai

Foto: Apollo

«Ja uzņēmuma drošības departaments būtu rīkojies pēc noteikumiem, tad sabrukusi būtu tikai «būda», bet cilvēki būtu palikuši dzīvi,» secina bijušais darbinieks. «Zolitūdes traģēdija ir gadiem ilgas nolaidības sekas.»

Viņš atceras gadījumu, kad kādā citā «Maxima» filiālē bijuši elektropadeves traucējumi un viņš, kā atbildīgais, evakuējis veikala personālu un tā apmeklētājus. Traucējumi izrādījušies maznozīmīgi, tāpēc veikals drīz varējis atsākt darbu. Jautājot reģionālajam vadītājam, vai ziņot par atgadījumu ugunsdzēsējiem vai citiem dienestiem, viņš saņēmis atbildi, ka paši ar visu tikšot galā. No veikala tirdzniecības departamenta apsargs vēlāk saņēmis pārmetumu, ka varbūt tomēr no evakuācijas varējis izvairīties, jo tā radījusi zināmus zaudējumus. Viņš atceras regulārus konfliktus tirdzniecības un drošības departamentu starpā.

Zolitūdes «Maxima» pēc atkārtotas signalizācijas trauksmes, neveicot veikala evakuāciju, galvenais apsargs rīkojies bezatbildīgi, uzskata bijušais darbinieks. «Apsargam pašam nav iespējas izslēgt veikalā uzstādīto signalizāciju, viņš var tikai uzlikt noklusējumu, taču, ja problēma nav tikusi novērsta, signalizācija iedarbojas atkārtoti.» Apsargs tikai pēc desmitās signalizācijas ieslēgšanās reizes izsaucis atbildīgā uzņēmuma darbiniekus. Viņš atcerējās gadījumus, kad par signalizāciju atbildīgā uzņēmuma darbinieki, sevišķi vakara stundās, izsaukuma vietā ieradušies nīgri un bieži vien tikai atslēguši signalizāciju, detalizētāku pārbaudi atliekot uz vairākām dienām.

Bijušais darbinieks mikroklimatu, kāds valda «Maxima» uzņēmumos, apraksta kā «psiholoģisko teroru». Veikalā ir izstrādāta iekšējo sodu sistēma, par dažādiem pārkāpumiem var tikt piespriests naudas sods 5-50 latu apmērā. «Dažiem darbiniekiem mēdza gadīties tā, ka viņi mēneša beigās saņem īsziņu un redz, ka no algas tikpat kā nekas nav palicis pāri.»

Tāpat normāla prakse esot uzņēmumā par apsargiem nodarbināt personas, kuras nav ieguvušas apsardzes sertifikātu, tajā skaitā iepriekš krimināli sodītas personas. Apsargi bieži vien pavirši attiecas pret drošības instrukcijām un viņiem arī īsti netiek dota iespēja ar tām iepazīties. Darba laikā viņi tās lasīt nevarot - ja novērošanas kamerās kāds pamanīs, ka apsargs kaut ko lasa, tā vietā, lai darītu savu primāro darbu, darbiniekam draud nepatikšanas. Tomēr apsarga rokās gulstas ļoti liela atbildība, bez viņa atļaujas personāls nav tiesīgs pamest veikala telpas, tāpēc arī pirms traģēdijas, pat neraugoties uz bažām, darbinieki bijuši spiesti turpināt savu darbu.

Bijušais drošības departamenta darbinieks kritizē uzņēmuma nepilnīgo apziņošanas ķēdi un iekšējo komunikāciju, darbinieku iebiedēšanu, reģionālo vadītāju patvaļu, vēlmi iegūt maksimālo peļņu un uzskata, ka šis faktoru kopums novedis, pie tā, ka Zolitūdes «Maxima» filiālē netika veikta evakuācija un bojā bija jāiet tik daudziem cilvēkiem.

Ziņo redaktoram par kļūdu!



Ziņo redaktoram par dzēšamu komentāru!

 

Laika ziņas

Vairāk

Valūtu kursi

22.09.2017
Ienākt apollo.lv