«BMW Motorrad» no mīta līdz patiesībai Attēlu galerija

Apollo
2 komentāri

«BMW Motorrad» šogad svin 90. jubileju, taču pašas BMW emblēmas vēsture aizsākās vēl pirms vairāk nekā 95 gadiem. Kopš tā laika apaļais simbols ir kļuvis par vienu no atpazītākajām firmas zīmēm pasaulē, kā arī par sinonīmu milzīgiem komerciālajiem panākumiem. Daudzi uzskata, ka emblēmas simbols ir saistīts ar lidaparātu motoriem, un tajā atainots propellers. Taču tas, kā atklāj emblēmas vēsture, ir tikai mīts.

«BMW Motorrad» no mīta līdz patiesībai 2 attēli Atvērt

Foto: Publicitātes foto

1917. gada jūlijā Francis Jozefs Pops, vēloties distancēties no bijušās «Rapp Motorenwerke» lidmašīnu motoru fabrikas, reģistrēja «Bayerische Motoren Werke» vārdu. Tas bija svarīgs solis, ja kompānija vēlējās atrast jaunus klientus un ceļu pretī izaugsmei. Tā tika radīts nosaukums, taču trūka logo.

Tā paša gada 5.oktobrī Ķeizara tirdzniecības zīmju reģistrā ar numuru 221388 tika reģistrēts BMW. Emblēmas pamatā bija tāds pats aplis, kādu iepriekš izmantoja «Rapp», taču augšdaļu greznoja trīs BMW burti, bet iekšējo daļu Bavārijas brīvvalsts nacionālās krāsas - zilā un baltā. Tās gan atainotas it kā ačgārnā secībā, jo izmantot valsts simbolus komerczīmēs bija nelikumīgi.

Emblēmas simbols gan nekādā veidā nebija saistīts ar lidmašīnu motoriem vai propelleriem. Pamatu priekšstatam, ka zilajam un baltajam varētu būt kāda saistība ar lidaparātiem, ielika kādas 1929. gada reklāmas attēls, kurā BMW emblēma it kā integrēta rotējošā lidmašīnas propellerā.

Vēsturiski reklāmas radīšana sakrita ar Lielās depresijas sākumu un laiku, kad BMW ieguva licenci ražot «Pratt & Whitney» radiālos lidmašīnu motorus. Uzņēmuma reklāmas daļa izmantoja apaļo emblēmu un BMW mantojumu, lai vairotu radiālo motoru noietu.

Ideju par rotējošajiem propelleriem 1942. gada BMW žurnālā piemin Vilhelms Fārenkopfs. Raksts ir papildināts ar iespaidīgiem fotoattēliem, kuros redzami lidaparāti un to propelleri. Tā leģenda ir dzimusi.

Logo tika reģistrēts 5.oktobrī, taču līdz tam tā lietojums bija visai ierobežots. 1917. gada 1.oktobrī Francis Jozefs Pops saņēma sertifikātu, kas apliecināja viņa iecelšanu uzņēmuma vadītāja amatā, un šo dokumentu greznoja nu jau pazīstamais BMW aplis.

90 gadu gaitā apaļās emblēmas dizaina pamats ir palicis nemainīgs, taču, laikam ejot, tas ir piedzīvojis šādas tādas pārmaiņas. Pirmajā variantā emblēmas ārējās līnijas un burti bija zelta krāsā, taču 1923. gadā, kad dienasgaismu ieraudzīja markas pirmais motocikls R32, tā tika nedaudz pārveidota. Burti aizvien bija zelta, taču līnijas tagad bija biezākas un paši burti cits citam tuvāk. Jauno stilu BMW 1933. gadā pieteica Vācijas tirdzniecības zīmju reģistrā, bet 1934. gadā - starptautiskajā reģistrā. Kā izrādījās, tas gan nekavēja dažādu citu versiju lietošanu.

Kādā no agrīnajām BMW reklāmām 1918. gadā bija redzami «Krītošie apļi». Tā kompānijas tirgziņi vēlējas pastiprināt jaunās markas atpazīstamību, kā arī iezīmēt esošos produktus un pieteikt tos, kas gaidāmi nākotnē.

Vēlākajās reklāmās, plakātos un pat uz automobiļiem un motocikliem bija redzamas dažādi stilizētas BMW emblēmas. Mainījās gan proporcijas, gan zilās krāsas tonis, savukārt burti - dažādu izmēru - varēja būt serif vai sans-serif šriftā zelta, baltā vai sudraba krāsā. Šķiet, ka tālaika daudzajām izmaiņām nav nekāda cita izskaidrojuma kā vien mākslinieku un tirgziņu personīgie ieskati par dizaina piemērotību tam vai citam emblēmas lietojumam.

Tomēr 50. gados notika emblēmas un tās lietojumu standartizēšana. Tā trīs BMW burti kļuva balti vai, emblēmu liekot uz auto vai motocikla, sudraba krāsā. 60. gados serif šrifts tikai aizstāts ar sans-serif, un šāda emblēma jau 1966. gadā rotāja visus motociklus.

Ilustrācija: BMW apaļā emblēma hronoloģiskā secībā: 1927, 1933, 1954, 1979, 2007

Vēlāk burti kļuva nedaudz masīvāki, taču principā BMW emblēma pārmaiņām vairs netika pakļauta. Tiesa, tāda kā flirtēšana ar to notika 70. un 80. gados, kad parādījās Motorsport emblēmas versija - BMW logo ieskaujot sporta nodaļas krāsām. 1997. gadā BMW drukas darbos pārgāja uz trīsdimensiju emblēmu - ar greznāku un dinamiskāku dizainu.

Patlaban BMW apaļā emblēma ir starp pasaules desmit atpazīstamākajiem komerciālajiem logotipiem un pamatoti uzskatāma par ikonisku simbolu. Oriģinālais dizains ar tā vienkāršību un simbolismu ir izturējis laika pārbaudi.

Ziņo redaktoram par kļūdu!

Ziņo redaktoram par dzēšamu komentāru!

 

Komentētākie raksti

Satiksmes ierobežojumi

Vairāk

Valūtu kursi

19.11.2017
Ienākt apollo.lv