Britu politiķa «cena» esot 3-5 tūkstoši sterliņu mārciņu dienā

Apollo
0 komentāru

Lielbritānijā sācies kārtējais korupcijas skandāls: bijušie ministri un citi politiķi piekrituši par naudu sniegt dažādus pakalpojumu privātām kompānijām.

Britu politiķa «cena» esot 3-5 tūkstoši sterliņu mārciņu dienā

Foto: Scanpix/AP

Tā bijušais britu tirdzniecības un transporta ministrs, leiborists Stīvens Baierss (Stephen Byers) piedāvājis žurnālistam, kas uzdevās par kompānijas vadītāju, kurš meklē «aizbildni», par 5 tūkstošiem sterliņu mārciņu dienā izmantot savus sakarus valdībā, raksta «The Sunday Times».

Baierss, piedāvājot savus pakalpojumus, salīdzināja sevi ar «sava veida algotu taksistu», sakot žurnālistam, kas var piedāvāt klientiem tikšanos arī ar bijušo valsts premjerministru Toniju Blēru.

Palīdzēt interešu lobēšanā par relatīvi nelielu naudu piekrituši arī citi eksministri. Piemēram, Patrīcija Hjūita, bijusī veselības aprūpes ministre, solīja klientam par trim tūkstošiem mārciņu dienā izgādāt vietu valdību konsaltinga grupā, Džefs Huns, bijušais aizsardzības ministrs, piedāvāja aizvest pie ministriem delegācijas un paziņoja repotierim, ko gribētu padarīt savas zināšanas un pazīšanās «par kaut ko tādu, kas atklāti nes naudu». Arī viņš paziņoja, kas ņem par saviem pakalpojumiem trīs tūkstošus mārciņu dienā.

Slepenas sarunas ar politiķiem notika «The Sunday Times» un televīzijas kanāla «Channel 4» programmas «Dispatches» kopīgas izmeklēšanas ietvaros, kurā tika iesaistīti 13 leiboristi un septiņi konservatīvie politiķi. Visas intervijas tika ierakstītas ar slēptās kameras palīdzību.

Pieminētais «taksists par 5000 sterliņu mārciņām dienā» Baierss, kas ieņēma trīs atšķirīgus ministu posteņus no 1998. līdz 2002. gadiem, arī minēja savu lobista panākumu piemērus. Piemēram, pērngad tieši viņš, darbojoties pasažieru dzelzceļa kompānijas «National Express» interesēs, panācis slepenas vienošanās ar transporta ministru lordu Adonisu, kuras ļāvušas kompānijai atteikties no zaudējumus nesošā uzņēmuma «East Coast Trains», nesaņemot pat to nekādas sankcijas. Lēmums atbrīvot «National Express» no zaudējumus nesošās «East Coast Trains» subsidēšanas tika pieņemts 2009. gada jūlijā un izmaksāja nodokļu maksātājiem simtiem miljonus sterliņu mārciņu.

Baierss tāpat paziņoja, ka varētu izmantot savu draudzību ar uzņēmējdarbības lietu ministru lordu Mandelsonu, lai neļautu valdībai pieņemt likumus, kas neapmierina viņa klientus. Piemēram, reiz Baierss piezvanījis lordam Mandelsonam, lai atceltu «smagi birokrātiskus» likumus, kas regulē pārtikas etiķešu saturu, jo viņam to lūgusi kompānija «Tesco». Rezultātā «Pīters atlika šī jautājuma izskatīšanu, bet pēc tam likumos tika ieviesti labojumi», atzinās Baierss.

Pēc informācijas publiskošanas Baierss gan nekavējoties paziņoja, ka sniedzis maskētajiem žurnālistiem «pārspīlētas» ziņas un atteicās no saviem vārdiem. Tāpat jebkādu vienošanos esamību noliedz kompānija «Tesco», «National Express» un lords Adoniss. Tomēr kāds ziņu avots, kas bijis tuvs toreizējam kompānijas ģenerāldirektoram paziņojis, ka Baiersa versija ir «visai precīza».

Jāpiebilst, ka arī visi pārējie žurnālistu uzmanības lokā nonākušie parlamentārieši nekavējoties nolieguši jebkādu saistītu ar korupciju, apgalvojot, ka ir nepareizi saprasti, runājuši pieņēmuma formā, utt.

Ziņo redaktoram par kļūdu!



Ziņo redaktoram par dzēšamu komentāru!

 

Laika ziņas

Vairāk

Valūtu kursi

23.11.2017
Ienākt apollo.lv