Cietumnieku izklaides mobilo operatoru vārdā

Apollo
0 komentāru

«Apsveicam! Jūsu abonenta numurs laimēja Ls 100 sarunām. Lai saņemtu laimestu, zvaniet 5 minūšu laikā pēc īsziņas atvēršanas. Ar cieņu, Tele2.» Šādu īsziņu savā mobilajā tālrunī saņēma studente Valērija. Lai gan šķita nedaudz mulsinoši, ka informācija par veiksmi loterijā piesūtīta agrā svētdienas rīta stundā, Valērija nolēma piezvanīt uz norādīto numuru un noskaidrot, kā balva saņemama.

Operators laipns kā saulīte

««Tele 2» operatoru centrs, lūdzu,» klausulē atsaucās laipna vīrieša balss. Nosvērtā balss priecīgi apliecināja, ka Valērijas tālruņa numurs iekļuvis to 10 skaitā, kuri laimējuši «Tele 2» un «Nord LB» bankas kopīgi rīkotajā akcijā. «Ticamība bija liela,» atzīst Valērija, «varēja dzirdēt, ka vīrietis klabina datora taustiņus, it kā meklējot informāciju datu bāzē, arī runas maniere likās ļoti pārliecinoša.»

Laipnais operators piedāvājis izvēlēties vienu no diviem variantiem — vai nu Ls 100 par brīvu sarunām, vai Ls 120, kas tiktu sadalīti kā 70 lati sarunām un 50 latu ieskaitījums laimējušās klientes bankas kontā. «Protams, izvēlējos lielāko summu. Vīrietis sacīja, ka, pēc akcijas noteikumiem, man pusstundas laikā jāaizskrien līdz tuvākajam «Narvesen» vai «Plus punkts» kioskam, kur jānopērk «Zelta zivtiņas» atjaunošanas karte. Lai balvā saņemtu 100 latus, jānopērk karte par septiņiem latiem, bet 120 latus varēja saņemt, ja nopērk karti par 13 latiem. Pēc tam vēlreiz jāzvana operatoram un jāpaziņo atjaunošanas kods,» stāsta studente.

Kaut kas vilinošajā loterijā Valērijai tomēr šķitis aizdomīgs, tāpēc «Narvesen» veikaliņā, pirms iegādāties atjaunošanas karti, viņa par akcijas noteikumiem apjautājusies pārdevējām: «Viņām par tādu loteriju nekas nebija zināms. Izrādījās, ka šis nav pirmais gadījums un par akciju jautājuši arī citi pircēji, no kuriem daži atjaunošanas karti tiešām nopirkuši.»

Valērija sazinājusies ar «Tele 2» informācijas dienestu, kur šādas akcijas esamība viņai pilnībā noliegta, kā arī ieteikts uz tamlīdzīgām īsziņām neatbildēt, jo, izmantojot «Tele 2» vārdu, darbojas krāpnieki. Bankas «Nord LB» dalību akcijā kategoriski noliedza arī bankas sabiedrisko attiecību speciāliste Teika Lapsa.

Krāpnieki attīsta paņēmienus

«Cepuri nost krāpnieku izdomas priekšā,» uzzinājusi par Valērijas piedzīvoto, apbrīnu neslēpj «Tele 2» sabiedrisko attiecību speciāliste Evita Matisone. Ar viltvāržiem, kas šādā veidā no lētticīgiem ļaudīm izkrāpj naudu, «Tele 2» cīnās jau vairākus gadus. Bet gadījums, kad krāpnieks fonā imitētu strādāšanu ar datoru, piedāvājot vairākas balvas saņemšanas shēmas, turklāt ticamības palielināšanas nolūkā iesaistot arī «Nord LB» bankas vārdu, esot kas jauns.

«Krāpnieki nepārtraukti attīsta savus paņēmienus. Sākumā viņi šīs viltus īsziņas sūtīja no interneta. Tad sākām skaidrošanas kampaņas, cilvēki viltvāržiem vairs neuzticējās, līdz radās nākamais veids — īsziņas no telefona ar «Zelta zivtiņas» numuriem. Kad sākām izskaust arī to, pēc klientu sūdzībām bloķējot krāpnieku kartes, viņi atklāja jaunu paņēmienu: pirka cita operatora priekšapmaksas karti un sūtīja īsziņas mūsu tīkla abonentiem,» stāsta Evita Matisone.

Tagad viltus loteriju rīkotājus «Tele 2» tīklā iespējams neitralizēt arī tad, ja tie ir cita operatora klienti — starp «Tele 2» un a/s «Latvijas Mobilais telefons» (LMT) noslēgtais sadarbības līgums ļauj atklāt un bloķēt krāpnieciski papildinātas priekšapmaksas kartes vienam otra sakaru tīklos. LMT preses sekretārs Dāvids Dane apliecina, ka no krāpniekiem zaudējumus regulāri cieš arī LMT klienti. «Būtu jāuzmanās un jāņem vērā, ka LMT operators nekad neprasīs atjaunot kartes kredītu, nosaukt PIN kodu, kaut kur skriet un kaut ko pirkt, tādas prasības izvirza tikai krāpnieki,» uzsver LMT pārstāvis, iesakot par visiem šādiem gadījumiem ziņot pa LMT informatīvo tālruni.

Īsziņu sūtītāju «biroji» meklējami cietumos

«Policijas iespējas atklāt šos krāpniekus ir ļoti ierobežotas,» atzīst Valsts policijas preses un sabiedrisko attiecību biroja galvenā speciāliste Sintija Kaijiņa. Priekšapmaksas kartes, kuras jebkurš var iegādāties anonīmi, pēc krāpniecisko darbību veikšanas var izsviest atkritumos, un kaut ko pierādīt pēc tam ir gandrīz neiespējami. Tomēr ir situācijas, kad policijai viltus īsziņu sūtītājus izdevies sazīmēt un atrast. Kā izrādās, daļa operatoru ofisu, no kuriem, datora klaviatūru klabinot, par laimesta saņemšanas iespējām informē laipnie un korektie vīrieši, atrodas nekur citur kā… Latvijas cietumos. «Nevaru pateikt konkrētu statistiku, bet šādi gadījumi ir konstatēti,» teic S. Kaijiņa.

Faktu, ka ieslodzītajiem cietumos ir pieejami mobilie telefoni, apstiprina arī Ieslodzījuma lietu pārvaldes (IeVP) preses sekretārs Kārlis Seržants. Kā liecina IeVP dati, pērn Latvijas ieslodzījumu vietās konfiscēti 970 mobilie tālruņi, no tiem lielākā daļa Rīgas Centrālcietumā. Protams, tas ir tikai atklāto gadījumu skaits un nav iespējams aprēķināt, cik tālruņu aparātu un SIM karšu cietumu mūros regulāri paliek neatrasti, ļaujot ieslodzītajiem brīvi izkrāpt naudu no operatoru klientiem ārpasaulē.

Varētu uzstādīt mobilo sakaru slāpētājus

Mobilie tālruņi cietumos tiek iedabūti visdažādākajos veidos — ar advokātu starpniecību, pārtikas pienesumos vai pārmesti pār žogu. Viltus loterijas operatoru vārdā nav vienīgais krāpšanas veids.

Ieslodzītie piekopj arī atsaukšanos uz nozaudētu mantu sludinājumiem, zvanot un uzdodoties par viltus atradējiem, kā priekšapmaksu mantas atdošanai pieprasīdami atsūtīt atjaunošanas kartes kodu. Uz īsziņām par «laimīgo klientu», kā stāstījis kāds bijušais ieslodzītais, «iekrītot» aptuveni katrs desmitais īsziņas saņēmējs.

Kā informēja K. Seržants, IeVP jau vairākus gadus ir iecere uzstādīt cietumos īpašas ierīces — mobilo sakaru slāpētājus, taču projekts pašlaik atdūries pret finansējuma trūkumu. Tiesa, slāpētāju uzstādīšanas pamatmērķis ir mazināt ieslodzīto nelegālās saziņas iespējas izmeklēšanas cietumos, taču nevar noliegt, ka tie palīdzētu arī viltus īsziņu sūtītāju izskaušanā.

Lūdz klientus būt piesardzīgiem

«Tele 2» un LMT pārstāvji lūdz mobilo tālruņu lietotājus būt uzmanīgiem un par katru krāpniecības gadījumu informēt operatoru. Kā informēja E. Matisone, ja saglabāts atjaunošanas kartes pirkuma čeks un apstiprinās, ka uzrādītā numura kartes kredīts papildināts krāpnieciski, «Tele 2» apkrāptajam klientam var izmaksāt kompensāciju. LMT gan šādu iespēju nepiedāvā, jo, kā paskaidroja D. Dane, tādā veidā tiktu rosināts klientiem nebūt tik uzmanīgiem.

Ziņo redaktoram par kļūdu!



Ziņo redaktoram par dzēšamu komentāru!

 

Laika ziņas

Vairāk

Valūtu kursi

17.10.2017
Ienākt apollo.lv