Domes mandāta «cena» — no 2000 līdz 50 000 latu

Apollo
0 komentāru

Viens no iespējamajiem sodiem partijām par atļauto priekšvēlēšanu tēriņu limitu pārsniegšanu varētu būt pārtērētās summas apjomā — šāds ir viens no Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) priekšlikumiem izmaiņām likumdošanā, lai mudinātu partijas iekļauties likuma atļautajos limitos.

Stingrāki sodi būtu jāievieš līdz Saeimas vēlēšanām 2006. gada rudenī, taču no deputātiem atkarīgs, vai viņi piekritīs «atvērt» partiju finansēšanas likumu grozījumiem. Ja nē — KNAB izvēlēsies garāko ceļu un ar priekšlikumiem vērsīsies valdībā, skaidro biroja priekšnieka vietnieks Alvis Vilks.

KNAB priekšlikumi gan vēl nav sagatavoti iesniegšanai likumdevējiem. Par demokrātijas izkropļošanu jāievieš stingrāki sodi — lai par likumu pārkāpumiem partijām rastos zaudējumi, aicina arī sabiedrības par atklātību «Delna» vadītājs Roberts Putnis.

Šobrīd par pārāk dāsniem izdevumiem politiskai kampaņai draud tikai 250–5000 latu liels administratīvais sods, kas nav samērojams ar pašvaldību vēlēšanās pārtērētajām summām. Pēc sabiedriskās politikas centra «Providus» aprēķiniem visvairāk — par 236 000 latu — atļauto normu (vēlēšanu reklāmām drīkstēja tērēt ne vairāk par 20 santīmiem uz vēlētāju), pārsniegusi Latvijas Pirmā partija. «Dienas» aprēķini, izmantojot aplēses par priekšvēlēšanu tēriņiem, liecina, ka šai partijai arī visdārgāk varētu būt izmaksājusi vietas iegūšana Rīgas domē (RD) — ap 54 000 latu par vienu mandātu.

«Dienas» partiju biroju vadītāju un grāmatvežu veiktā aptauja liecina, ka cīņai par Rīgas vēlētāju balsīm tās tērēja aptuveni 60–70% no visiem kampaņas izdevumiem, lai gan partiju pārstāvji uzsvēra, ka precīzu summu grūti aprēķināt, jo, piemēram, TV reklāmas bija skatāmas visā Latvijā, ne tikai Rīgā.

Taču izrādās, ka kampaņas ievērojami izdevumi partijām nav nesuši tikpat ievērojamus panākumus: «Dzimtenei», izdodot vairākās reizēs mazāk nekā LPP, izdevies domē iekļūt ar divreiz lielāku deputātu skaitu.

Portāla «politika.lv» galvenā redaktore Nellija Ločmele šo faktu skaidro ar to, ka acīmredzami masīvāka kampaņa LPP radījusi pretēju efektu cerētājam — vēlētājs to saredz kā savas balss agresīvu pirkšanu, kam gribas pretoties.

Pieņemot, ka vairākums RD iekļuvušo partiju galvaspilsētas priekšvēlēšanu kampaņai iztērēja lielāko daļu no visiem pašreklāmas izdevumiem, un, izdalot to ar domē ievēlēto deputātu skaitu, iznāk, ka vismazāk vienas vietas iegūšana «izmaksājusi» apvienībai «Dzimtene»/LSP — 2125 latu, bet visdārgāk LPP — ap 54 000 latu.

Savukārt, ja ņem vērā «Delnas» aprēķinus par administratīvo resursu tēriņiem priekšvēlēšanu kampaņai, kas iepriekšējā sasaukumā valdošajai LSDSP lēsti 2,2 miljonu latu apmērā, iznāk, ka viens sociāldemokrātu krēsls domē bijis teju 200 000 latu vērts. Savukārt «Dzimtenes» panākumi lielā mērā bija tās līderim Jurim Žuravļovam piederošā rupora — radio PIK, kura programmās «Providus» saskaitīja rekordlielu slēpto reklāmu skaitu, nopelns.

«Kas politiķus motivē maksāt tik lielas summas, lai iekļūtu Rīgas domē, — vai vēlme cīnīties par sabiedrības interesēm?» retoriski vaicā Latvijas faktu direktors Aigars Freimanis. Viņš pauž, ka sabiedrība aizvien vairāk pieņem, ka tas ir ieguldījums nevis viņos, bet politiskajā biznesā, kurā galvenie resursi ir vara un ietekme.

«Delnas» vadītājs Putnis domā, ka cīņa par Rīgu bija ļoti izteikta, jo tā bijusi cīņa par privātajām interesēm — «domē izveidojusies necaurskatāma koruptīvā vide». Lai gan tika mainīta partiju finansēšanas sistēma, partijas nav mainījušas interešu grupu pārstāvniecības raksturu, uzsver Putnis.

Kā vēlēšanu izdevumu pētījumā norāda «Providus», šogad deklarētās izmaksas, salīdzinot ar 2001. gada pašvaldību un 2002. gada Saeimas vēlēšanu izmaksām, ir zemākas, taču toreiz nebija arī ierobežojumu, tāpēc politiķi izdevumus deklarēja tuvu patiesajiem. 2001. gadā pašvaldību vēlēšanām politiskie spēki iztērēja 2,2 miljonus latu, 2002. gada Saeimas vēlēšanām — 5,3 miljonus latu, bet šā gada pašvaldību vēlēšanās kā tēriņi KNAB deklarēti 1,6 miljoni latu. «Providus» gan lēš, ka patiesie 2005. gada kampaņu izdevumi varētu būt bijuši ap 2,4 miljoni latu.

Domes mandāta «cena» — no 2000 līdz 50 000 latu

Foto: AFI/Aigars Jansons

Ziņo redaktoram par kļūdu!



Ziņo redaktoram par dzēšamu komentāru!

 

Laika ziņas

Vairāk

Valūtu kursi

19.10.2017
Ienākt apollo.lv