Eksperts: cena, par kādu «airBaltic» varētu pārdot, šobrīd būtu zemāka par tās novērtējumu

Apollo
0 komentāru

Ņemot vērā neskaidrās prognozes par Eiropas ekonomisko attīstību, patlaban stratēģisko investoru vēlme iegādāties jaunas aviokompānijas, tostarp Latvijas nacionālo lidsabiedrību AS «Air Baltic Corporation» («airBaltic»), nav liela, līdz ar to reālā cena, par kādu kompāniju varētu pārdot, būtu zemāka par tās novērtējumu, biznesa portālam «Nozare.lv» sacīja aviācijas eksperts Tālis Linkaits.

Eksperts: cena, par kādu «airBaltic» varētu pārdot, šobrīd būtu zemāka par tās novērtējumu

Foto: Scanpix/Reuters

Viņš skaidro, ka, lai izteiktu pamatotu viedokli par «airBaltic» vērtību, būtu jāredz kompānijas novērtējums, taču, cik zināms no publiski pieejamās informācijas, līdz šim Latvijas valsts uzdevumā esot veikta uzņēmuma pagātnes darbības analīze, uzņēmuma audits. Savukārt uzņēmuma novērtējums ietverot nākotnes naudas plūsmas vērtējumu, nākotnē veicamo investīciju apmēru un rentabilitātes prognozi.

«Ekspertiem būtu jānosaka, kā «airBaltic» pārdošanas vērtību ietekmē tādi nemateriāli faktori kā kompānijas tirgus daļa, lojālo pasažieru skaits un zīmola vērtība. Tādā rakursā, vismaz publiski, uzņēmuma darbība nav tikusi vērtēta,» sacīja Linkaits.

Pašlaik Eiropā pārdošanā esot izliktas vairākas aviokompānijas, un daudzas valstis, kurām pieder aviokompānijas, atrodoties budžeta konsolidācijas procesā tāpat kā Latvija, sacīja Linkaits. «Aviācijas tirgus Eiropā, arī mūsu reģionā, ir ļoti dinamisks, aviokompānijai nepieciešama lidmašīnu parka nomaiņa, un tas norāda uz stratēģiska investora nepieciešamību,» uzskata eksperts.

Neredzot kvalificētu ekspertu veiktu uzņēmuma vērtējumu, neesot iespējams pateikt, vai «airBaltic» privātā akcionāra SIA «Baltijas aviācijas sistēmas» (BAS) piedāvātā pārdošanas cena ir adekvāta.

«Pašreizējā tirgus situācijā privātajam akcionāram neizdotos akcijas pārdot tā, lai atpelnītu visus ieguldījumus, un ceru, ka BAS izteiktais piedāvājums nav daļa no kādas īpašnieku nomaiņas shēmas, kurā cenai ir tikai formāls raksturs,» uzsvēra eksperts.

Kā ziņots, Satiksmes ministrija kā valsts akciju turētāja «airBaltic» ir saņēmusi piedāvājumu no BAS, kurā 50% pieder lidsabiedrības vadītājam Bertoltam Flikam, par akciju pārdošanu, un tā esot zemāka par iepriekš BAS minēto 91 miljonu latu.

Kā biznesa portālu «Nozare.lv» informēja ministrijas Komunikācijas nodaļas vadītājs Aivis Freidenfelds, minētā akciju pārdošanas summa, kuru gan atklāt nevarot, pēc privātā akcionāra sniegtā skaidrojuma ietver visus BAS ieguldījumus «airBaltic».

Iepriekš BAS pārstāvis Juris Pētersons «Nozare.lv» skaidroja, ka valstij, iegādājoties akcijas, jārēķinās ar 130 miljoniem eiro jeb 91 miljonu latu. Šodien par piedāvāto summu BAS komentārus nesniedz.

Iepriekš BAS pārstāvis skaidroja, ka ir nopietnas šaubas, ka valsts akcionārs varēs realizēt pašas izvirzītos iespējamos variantus - valsts «airBaltic» piedalās līdzvērtīgi kā otrs akcionārs vai «valsts pilnībā piedalās visā kompānijas darbībā».

Kā biznesa portālam «Nozare.lv» norādīja BAS pārstāvis Pētersons, Finanšu ministrijai (FM) tad ir skaidri jāpaziņo, ka šādi līdzekļi būs.

Kā «Nozare.lv» jau ziņoja, 23.augustā valdība nolēma piedalīties «airBaltic» glābšanā, pēc valdības sēdes paziņoja satiksmes ministrs Uldis Augulis (ZZS).

Konsultāciju kompānijai «Prudentia» divu nedēļu laikā jāizvērtē, kā valstij labāk piedalīties kompānijas tālākā attīstībā. «Prudentia» pētīšot divus scenārijus - valsts piedalās līdzvērtīgi kā otrs akcionārs, vai «valsts pilnībā piedalās visā kompānijas darbībā». Pēc valdības pārstāvju teiktā, pārdot «airBaltic» akcijas pašreizējā situācijā valstij nav ieteikuši konsultanti.

SM kā valsts kapitāla daļu turētājs «airBaltic» iepriekš saņēma akciju sabiedrības padomes lēmumu, kurā lidsabiedrības valde piedāvā sabiedrības pamatkapitāla palielināšanu par 63,68 miljoniem latu, biznesa portālu «Nozare.lv» informēja satiksmes ministrs Augulis. Līdz ar to, lai saglabātu līdzšinējo akciju sadalījumu aviokompānijā, valstij pamatkapitāla palielināšanā būtu jāiegulda 33,5 miljoni latu.

Vienlaikus Augulis informē, ka akcionārs saņēmis neauditētu 2010.gada pārskatu, kurā uzrādīti «airBaltic» zaudējumi 34,2 miljonu latu apjomā.

Pēdējo sešu gadu laikā «airBaltic» strādājusi ar kopumā 42,7 miljonu latu zaudējumiem, liecina biznesa portāla «Nozare.lv» apkopotā informācija.

Runājot par iespējamo finansējuma avotu aviosabiedrības glābšanai, Augulis sacīja, ka par iespējamiem risinājumiem būtu jādomā FM.

Arī Ministru prezidents Valdis Dombrovskis (V) norādīja: kad skaidrāk iezīmēsies kāds no iespējamiem scenārijiem un iespējamās izmaksas, tad arī FM būs uzdevums vērtēt, kā šos līdzekļus nodrošināt.

Finanšu ministrija (FM) uzskata, ka ir jāapzinās, ka valsts budžeta līdzekļu pamatkapitāla palielināšana «airBaltic» būtiski palielinās valsts budžeta deficītu un radīs vajadzību veikt papildu fiskālo konsolidāciju valsts budžetā. FM ieskatā, Satiksmes ministrijai uz «airBaltic» pamatkapitāla palielināšanu no valsts budžeta līdzekļiem būtu jāskatās kompleksi, proti, novērtējot arī ietekmi uz lidostas «Rīga» turpmāko attīstību.

«Air Baltic Corporation» ir dibināta 1995.gadā. Aviokompānijas galvenie akcionāri ir Latvijas valsts (52,6%) un «Baltijas Aviācijas sistēmas» (47,2%). «Baltijas Aviācijas sistēmas» vienādās daļās pieder lidsabiedrības vadītājam Bertoltam Flikam un Bahamās reģistrētajai kompānijai «Taurus Asset Management Fund Limited».

Ziņo redaktoram par kļūdu!



Ziņo redaktoram par dzēšamu komentāru!

 

Laika ziņas

Vairāk

Valūtu kursi

22.11.2017
Ienākt apollo.lv