Foto: Protestē pret pasažieru pārvadājumu apjomu samazināšanu reģionos Attēlu galerija

Apollo
4 komentāri

Šodien piketā pie Ministru kabineta vietējo reģionālo pasažieru pārvadātāju atbalstam bija pulcējušies ap 200 atbalstītāju no Vidzemes un Kurzemes reģiona, novēroja biznesa portāls «Nozare.lv».

Atbalstītāji turēja rokās daudzskaitlīgus plakātus ar uzrakstiem - «Autobusus arī laukos», «Vai uz skolu jāiet kājām?», «Samaksājiet par padarīto darbu!». Piketā piedalījās kā paši pārvadātāji, tā arī viņu atbalstītāji, arī skolēnu grupas. Ar skaļiem kliedzieniem «Matīsu!» tika aicināts uz sarunām arī satiksmes ministrs Anrijs Matīss, kurš gan pārdesmit minūtes pēc piketa sākšanas pie piketētājiem vēl nebija iznācis.

Neviens no Satiksmes ministrijas tikties ar piketētājiem tā arī neiznāca. Rezolūcija ar konkrētām prasībām pēc piketa beigām tika iesniegta Valsts kancelejā. Starp jau iepriekš izteiktām prasībām pasažieru pārvadātāji aicinājuši valdību jau sākt domāt par 2014.gadu un dotācijas paredzēt atbilstoši tam, kādas būs reālās izmaksas par pakalpojumu 2013.gadā.

Latvijas Autoostu un reģionālo pārvadātāju asociācijas valdes loceklis Uldis Kolužs skaidroja, ka nepietiekamo dotāciju un valsts parāda dēļ uzņēmumiem ir izveidojušies līdz pat 100 000 latu lieli parādi, kas neļauj autobusu parkiem veikt normālu uzņēmējdarbību. Viņš norādīja, ka, ja 15.aprīlī, kad tiek izmaksātas dotācijas, to apjoms joprojām būs tikai 50% no nepieciešamā, tiks sasaukta organizāciju ārkārtas sēde, kurā varētu lemt samazināt pārvadājumu apjomus par aptuveni vienu trešdaļu - tātad 20 dienas brauks, 10 - nebrauks. Tādējādi pārvadātāji izpildīs tikai tos pakalpojumus, par kuriem valsts ir samaksājusi.

Kolužs gan skaidroja, ka cer uz valdības sapratni un tik nopietni lēmumi nebūs jāpieņem.

LAKRS pārstāvji Edvīns Krieviņš un Jānis Pampiņš savukārt norādīja, ka ir grūti strādāt, ja nevar darbiniekiem samaksāt algas, ja situācija spiež samazināt darba slodzi. Turklāt algas neesot paaugstinātas darbiniekiem jau vairākus gadus.

Piketa rīkotāji skaidroja, ka viņus nepamierina Satiksmes ministrijas risinājumi, jo tie neatrisina tūlītēji parādu problēmu, kas tiem ir aktuāla. Tika uzsvērts, ka nevar būt situācija, ka tiek finansēts transports tikai Rīgā, bet ne lauku reģionos, kur viensētu iedzīvotājiem arī jādod iespēja tikt līdz reģiona centram.

Kolužs norādīja, ka pārvadātājiem nav pretenziju pret Satiksmes ministrijas plāniem noteikt, ka turpmāk «Autotransporta direkcija» būtu pasūtītājs un līguma slēdzējs ar reģionālajiem pārvadātājiem, jo tā esot pasažieru pārvadājumu organizētāju kompetence. Tomēr viņš uzsvēra, ka paralēli ir jārisina parādu jautājums, jo pārvadātājus kā pasūtījuma izpildītājus interesē, lai par pakalpojumu tiktu samaksāts.

Kā ziņots, piketu organizē Latvijas Sabiedrisko pakalpojumu un transporta darbinieku arodbiedrība «LAKRS» sadarbībā ar Latvijas Autoostu un reģionālo pārvadātāju asociāciju (LARPA).

Kā biznesa portālu «Nozare.lv» iepriekš informēja piketa organizētāji, LAKRS un LARPA vēršas pie Satiksmes ministrijas, Latvijas Pašvaldību savienības, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM), Ministru kabineta un politiskajām partijām ar prasību nekavējoties risināt jautājumus, lai no valsts budžeta tiktu piešķirts papildu finansējums 886 488 latu apmērā. Līdzekļi nepieciešami, lai kompensētu vietējiem reģionālajiem pārvadātājiem 2012.gadā nesegtos zaudējumus.

Tāpat tiek pieprasīts nekavējoties veikt izmaiņas dotāciju izmaksu kārtībā, pārceļot 2013.gada otrajā pusgadā paredzētās dotācijas uz pirmo pusgadu, lai segtu vietējiem reģionālajiem pārvadātājiem visas ar pārvadājumu organizēšanu saistītās izmaksas.

Papildus tiek pieprasīti līdzekļi, lai nodrošinātu zaudējumu segšanu vietējiem reģionālajiem pārvadājumiem līdz 2013.gada beigām.

Piketa organizētāji uzsver, ka situācija vietējos reģionālajos pārvadājumos ir kritiska, un, ja līdz 2013.gada 28.martam netiks veikti pasākumi, lai norēķinātos ar pārvadātājiem par padarīto darbu, jau 2013.gada aprīlī ir apdraudēta pasažieru pārvietošanās vietējos reģionālajos maršrutos.

Piketa laikā tiks sniegti priekšlikumi problēmas atrisināšanai.

Kā ziņots, arī biedrības «Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācija» (LPPA) valde skaidro, ka pasažieru pārvadājumu pasūtītāji - valsts un plānošanas reģioni - pērk pakalpojumu no pārvadātājiem tādā apjomā, kura apmaksai nepietiek naudas, un plānotais budžeta deficīts 2013.gadā jau šobrīd veido 4,1 miljonu latu, līdz ar to pastāv reāli uzņēmumu maksātnespējas draudi.

«Tas nozīmē, ka pārvadātāji nespēs iedzīvotājiem sniegt sabiedriskā transporta pakalpojumus divu bijušo rajonu teritoriju apmērā,» informē asociācijā.

Ziņo redaktoram par kļūdu!



Ziņo redaktoram par dzēšamu komentāru!

 

Laika ziņas

Vairāk

Valūtu kursi

18.11.2017
Ienākt apollo.lv