Īpašs kalkulators ļauj aprēķināt, cik var ietaupīt, nomainot riepas

Apollo
29 komentāri

No 1.decembra satiksmē drīkst piedalīties tikai automašīnas ar ziemas riepām, tādēļ Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) vēlas informēt patērētājus, kam pievērst uzmanību, izvēloties ziemas riepas, un kā «lasīt» riepu marķējumu.

Īpašs kalkulators ļauj aprēķināt, cik var ietaupīt, nomainot riepas

Foto: Zane Bitere/LETA

Jau no 1.oktobra transportlīdzekļu vasaras riepas var nomainīt pret ziemas riepām ar radzēm. Savukārt laika posmā no 1. decembra līdz 1. martam automobilim un autobusam, kura pilna masa nepārsniedz 3,5 tonnas, ir obligāti jābūt aprīkotam ar riepām, kas paredzētas braukšanai ziemas apstākļos.

Laikapstākļiem un ceļa stāvoklim atbilstošs braukšanas ātrums, transportlīdzekļa tehniskais stāvoklis un, protams, riepas būtiski ietekmē drošību uz ceļa. Ņemot vērā faktu, ka šajā gadalaikā būtiski pagarinās bremzēšanas ceļa garums, PTAC aicina patērētājus atbildīgi izvēlēties ziemas riepas. Salīdzinot ar vasaras riepām, ziemas riepas ir mīkstākas un to minimālajam protektora dziļumam ir jābūt vismaz 4 mm. Gadījumā, ja patērētājs ir nolēmis iegādāties lietotas riepas, PTAC aicina pievērst uzmanību riepu vecumam un neizmantot riepas, kas ir vecākas par pieciem gadiem, jo arī gumija laika gaitā zaudē savas īpašības.

Lai patērētājam būtu vieglāk salīdzināt dažādas riepas, ar Eiropas Parlamenta un Padomes regulu noteikta sistēma jeb speciāls marķējums, kurā attēlota degvielas patēriņa efektivitātes klase, saķeri ar slapju ceļu raksturojošā klase un ārējās rites trokšņa līmenis.

EP regula Nr.1222/2009

  • Degvielas patēriņa efektivitātes klase norāda, ka degvielu ekonomējošām riepām ir nepieciešama mazāka rites enerģija, līdz ar to ir mazāks degvielas patēriņš. Degvielas patēriņa efektivitāte tiek vērtēta krāsainā skalā no A (zaļš – augstākais degvielas patēriņa efektivitātes vērtējums) līdz G (sarkans – zemākais degvielas patēriņa efektivitātes vērtējums). D vērtējums netiek izmantots pasažieru automašīnām. Aicinām patērētājus izmantot degvielas taupības kalkulatoru, lai aprēķinātu degvielas ietaupījumu pēc riepu nomaiņas.
  • Saķere ar slapju ceļu raksturojošā klase norāda riepas veiktspēju, bremzējot uz slapja ceļa virsmas. Saķere uz slapja ceļa tiek vērtēta skalā no A līdz F, attiecīgi A ir augstākais un F zemākais vērtējums. Piemēram, braucot ar ātrumu 80 km/h automašīna ar A klases vērtējuma riepu komplektu apstāsies par 18 metriem ātrāk nekā automašīna ar F klases riepām. D un G vērtējumi netiek piemēroti pasažieru automašīnām.
  • Ārējās rites trokšņa līmenis norāda ārējās rites troksni decibelos. Papildus tas tiek attēlots arī ar skaņas viļņiem, attiecīgi – viens vilnis norāda visklusāko riepu, bet trīs – visskaļāko riepu savā klasē.

Bez šiem trim marķējumā attēlotajiem parametriem, riepām vēl ir citi būtiski rādītāji, kas ietekmē riepu veiktspēju, piemēram, braukšanas stabilitāte, maksimālais ātrums un vadāmība. Riepu ražotāja, importētāja vai pilnvarotā pārstāvja pienākums ir izveidot speciālu marķējumu un pievienot to riepām kā informāciju patērētājiem. Informācijai par riepu klasēm ir jābūt norādītai arī tehniskajos reklāmas materiālos un ražotāju tīmekļa vietnēs. Rriepu pārdevēju pienākums savukārt ir nodrošināt, lai tirdzniecības vietās uz riepām vai to tuvumā ir piestiprināta marķējuma uzlīme, kura iepriekš ir saņemta no ražotāja, importētāja vai pilnvarotā pārstāvja. Gadījumos, kad riepas ir iespējams iegādāties tikai interneta veikalā, pārdevējam ir jāsniedz patērētājam tāda pati informācija par būtiskajiem parametriem, kāda tā būtu marķējumā.

Lai uzlabotu Eiropas vienotā tirgus darbību attiecībā uz riepu tirdzniecību, 15 Eiropas Savienības tirgus uzraudzības iestādes, tostarp PTAC, turpina savu dalību projektā. Projekta ietvaros PTAC ir veicis pārbaudes pie 76 dažādiem komersantiem: 43 internetveikalos un 38 veikalos (atsevišķiem komersantiem tika pārbaudīts gan internetveikals, gan veikals). No plānotajiem 1000 riepu tipiem PTAC ir veicis pārbaudi jau 989, no kuriem 27% gadījumos konstatētas neatbilstības marķējumā, galvenokārt, tā neesamība. Šobrīd PTAC turpina pārbaudīt riepu tipus, vērtēt riepu tehnisko dokumentāciju un saņemt testēšana rezultātus.

PTAC iesaistās projektā MSTyr15

Ceļu satiksmes dalībniekiem ir jāatceras, ka neatkarīgi no riepu klases, bremzēšanas ceļa garums uz sausa seguma un uz slidena ceļa var atšķirties pat vairākas reizes. Tāpat vēlamies atgādināt, ka braukšanas drošību ziemas periodā ietekmē arī redzamība, tāpēc aicinām patērētājus pārliecināties, ka logu tīrītāju slotiņas spēj pildīt savas funkcijas un tiek lietots ziemas periodam piemērots logu mazgāšanas šķidrums.

Aicinām pirms riepu iegādes ik vienu iepazīties ar konkrēto riepu parametriem un neskaidrību gadījumā lūgt tirdzniecības vietas konsultanta palīdzību.

Ziņo redaktoram par kļūdu!

Ziņo redaktoram par dzēšamu komentāru!

 

Komentētākie raksti

Satiksmes ierobežojumi

Vairāk

Valūtu kursi

15.12.2017
Ienākt apollo.lv