Kapteinis aiz borta — fakti un versijas

Apollo
0 komentāru

Svētdien jūrā pie Lielupes grīvas iekritušā un pazudušā jahtas «Mārupe» kapteiņa Hardija Matīsa mirstīgās atliekas neatrada. Izmeklēšana turpinājās līdz pat vakardienas pulksten 15.30. Zināms, ka Matīsam bija nopietnas problēmas ar alkoholu. Vai policija kontrolē alkohola reibumu arī uz ūdens?

Alkohola reibums + nemierīga jūra = neadekvāta rīcība

«Jūrmalas ātrās palīdzības» direktors Imants Ostrovskis atklāja, ka, mēģinot glābt kapteini, pārējie metuši ūdenī glābšanas riņķus. Tomēr glābšana bijusi neveiksmīga. Lai jahtu ar pārējiem cilvēkiem uz klāja veiksmīgi nogādātu krastā, tās vadību pārņēma Jūrmalas glābšanas dienesta glābēji Pēteris Pētersons un Roberts Fūrmanis, kuri atpūtniekus, kas bija alkohola reibumā, nogādāja Priedaines jahtklubā. «Izsaukumu saņēmām ap diviem dienā. Kad ieradāmies, viļņi bija spēcīgi, laiva stipri šūpojās, tāpēc grūti bija tai piekļūt. Jahta ar pusē nolaistu buru dreifēja uz krastu. Vēl kādas piecas minūtes, un tā būtu uzskrējusi uz sēkļa un apgāztos. Konstatējām, ka uz jahtas atrodas pieci cilvēki — divi vīrieši un trīs sievietes. Glābšanas vesti, uzvilktu mugurā, neredzēju nevienam. Parasti šādos apstākļos kapteinis pieņem lēmumu uzvilkt vestes. Visi bija šokā un gandrīz nemaz nebija runājami. Lieciniece kapteiņa pārkrišanai pār bortu kuģa priekšgalā bija kāda sieviete, kura vispār pirmo reizi atradās uz jahtas klāja,» notikušo atceras glābējs Roberts. Alkohols pēdējā laikā ir viena no glābēju lielākajām problēmām, proti, cilvēki iedzer, jūtas pārdroši, taču nespēj adekvāti rīkoties. Kas kontrolē kapteiņa kā kuģa šofera alkohola daudzumu asinīs, ja uz sauszemes to prasmīgi dara Ceļu policija?

Nav tādas «ūdens policijas»

Jūrmalas Kriminālpolicijas priekšnieka vietnieks Aivars Rakita apstiprina, ka konstatēts fakts par jahtas kapteiņa Hardija Matīsa iekrišanu ūdenī. Šobrīd notiek lietas apstākļu izmeklēšana. Vaicāts, vai kāda policijas struktūrvienība pārbauda kapteiņu alkohola reibumu Jūrmalā, priekšnieka vietnieks ar nožēlu atbild: «Lai tādu izveidotu, vajadzīgs atbilstošs ekipējums, taču nav ne kutera, ne laivas.»

Šādas kontroles nepieciešamību atbalsta Rīgas Galvenās policijas pārvaldes Patruļpolicijas vienības komandieris Aleksandrs Bukēvičs. Viņš atklāj, ka tādas ūdens policijas nemaz neesot. Pirms četriem gadiem par noziegumiem un pārkāpumiem uz ūdens atbildēja 32. policijas nodaļa. Šobrīd pastāv patruļdienesta vads, kas patrulē uz ūdens. Kopš šā gada 1. marta spēkā ir Ministru kabineta (MK) noteikumi, kas attiecas uz kuģošanu iekšējos ūdeņos. Saskaņā ar tiem un administratīvā kodeksa pantu, kas paredz par mazo kuģu un to stāvvietu bāzu (būvju) lietošanas noteikumu pārkāpumu iekasēt naudas sodu līdz divsimt piecdesmit latiem vai pat atņemt kuģa vadīšanas tiesības uz laiku līdz trim gadiem, policija ir tiesīga ne vairs tikai izteikt brīdinājumu, kā tas bija agrāk, bet arī sodīt cilvēkus, kuri vada ūdenstransporta līdzekli alkohola reibumā. Jāpiebilst, ka Valsts policijas īpašumā neatrodas neviens ūdenstransporta līdzeklis. Tie, kas pieejami, ir Rīgas Domes aizlienēti.

Labs burātājs, bet alkoholiķis

Priedaines jahtkluba piestātnē, uz kurieni jahtu nogādāja, tā uzturējusies kādu stundu un tad devusies uz Latvijas jahtklubu, kas atrodas Lielupē. Latvijas jahtkluba pārvaldnieks Valērijs Krupovičs labi pazina Matīsu, kas kādreiz bijis šā kluba biedrs, taču jau pirms laba laika no biedra statusa atteicies. Ko par Hardiju stāsta kluba pārvaldnieks? «Normāls cilvēks, labs kapteinis un burātājs, taču viņam bija nopietnas problēmas ar alkoholu. Paziņas un draugi viņu brīdinājuši un aicinājuši izbeigt, taču nesekmīgi. Iespējams, viņam paslīdēja kāja, tāpēc viņš iekrita ūdenī,» teic Valērijs. Pārvaldnieks arī zina stāstīt, ka itin bieži jahtu kapteiņi uzkāpjot uz klāja alkohola reibumā, taču neviens viņus no tā neattur. Reti esot gadījumi, kad kārtības sargi uz ūdens pieprasot kādam «iepūst trubiņā», lai pārbaudītu alkohola daudzumu asinīs. Turklāt šis neesot pirmais gadījums, kad kapteinis alkohola reibumā, nenoturot līdzsvaru uz jahtas, aiziet bojā. Hardija sieva Lolita Matīsa nu palikusi viena ar diviem bērniem — puikam ir 14 gadu, bet meita vēl jaunāka. Zināms, ka Hardijs Matīss nodarbojās ar uzņēmējdarbību.

Meklēšana pārtraukta

Krasta apsardze svētdienas vakarā pārtrauca meklēt pazudušo kapteini Rīgas jūras līcī, jo satumsa, taču pirmdienas rītā atsāka. Vizuālo Matīsa meklēšanu Krasta apsardzes kuģis KA 09 «Klints» veica 14 stundas, bet Gaisa spēku meklēšanas un glābšanas helikopters «Mi–8 MTV 1 LAF 103» — sešas. «Analizējot negadījumu un jahtas kapteiņa izglābšanās izredzes, pulksten 15.30 tika pieņemts lēmums pārtraukt meklēšanu. Svētdien un pirmdien ūdens temperatūra jūrā bija +14 grādu. Saskaņā ar Starptautiskās Jūrniecības organizācijas normatīvajiem aktiem noteikts, ka +10 līdz +16 grādos cilvēks jūrā var izdzīvot mazāk nekā sešas stundas,» vēsta Jūras spēku Krasta apsardzes dienesta sabiedrisko attiecību virsniece Vita Ļebedeva.

Ziņo redaktoram par kļūdu!



Ziņo redaktoram par dzēšamu komentāru!

 

Laika ziņas

Vairāk

Valūtu kursi

20.10.2017
Ienākt apollo.lv