Kas slēpjas enerģijas dzērienā?

Apollo
39 komentāri

Ar katru gadu pieaug enerģijas dzērienu sortiments veikalu plauktos un arvien vairāk šie dzērieni tiek patērēti. Visaktīvākie enerģijas dzērienu lietotāji ir bērni un jaunieši.  Kā apgalvo ražotāji, enerģijas dzērieni uzlabo muskuļu tonusu, izturību un garīgās spējas. Tomēr tie var arī nelabvēlīgi ietekmēt organismu. Aplūkosim, kas ir šī dzēriena sastāvā?

Kas slēpjas enerģijas dzērienā?

Foto: Tambako the Jaguar, CC BY-ND 2.0

Galvenā sastāvdaļa ir kofeīns. Kofeīns iedarbojas stimulējoši uz centrālo nervu sistēmu un sirds un asinsvadu sistēmu. Kofeīns apmāna cilvēka smadzenes, liekot domāt, ka organisms nav noguris, tādējādi tiek izmantotas organisma pēdējās enerģijas rezerves, un rezultātā var notikt organisma pārslodze.  Galvassāpes, nervozitāte, depresija, sirdsklauves, paātrināta sirdsdarbība, paaugstināts asinsspiediens, miega traucējumi, šos visus simptomus var izraisīt kofeīna lietošana. Kofeīns ir arī atkarību izraisoša viela un iepriekš minētie simptomi var būt gan kofeīna lietošanas laikā, gan pārtraucot lietot kofeīnu. Jāsaka, ka simptomu izteiktību nosaka ģenētiskie faktori. Īpaši jutīgi pret kofeīnu ir bērni un pusaudži. Bērni un pusaudži, kuri kofeīnu saturošus dzērienus nelieto ikdienā, pakļauti lielākam intoksikācijas riskam nekā regulāri kofeīna patērētāji. Bērniem un pusaudžiem maksimālā kofeīna dienas deva ir 100 mg, bet pieaugušam cilvēkam līdz 400 mg. Kofeīns arī mazākās devās var izraisīt nelabvēlīgus simptomus. Viena enerģijas dzēriena skārdene satur 80-100 mg kofeīna. Jāņem vērā arī tas, ka kofeīnu satur arī citi kafijas dzērieni, tēja, Coca Cola,  Pepsi  un šokolāde. 

Enerģijas dzērienā var būt pievienota guarāna. Guarāna ir augu izcelsmes kofeīna avots. 1 g guarānas satur vidēji 40 mg kofeīna.  Tātad tiek saņemta papildus kofeīna deva. Ir reģistrēti gadījumi, kad jauni cilvēki nokļūst slimnīcā ar kofeīna pārdozēšanu pēc enerģijas dzēriena ar guarānu lietošanas.

Katrā enerģijas dzērienā ir B grupas vitamīni. Tie piedalās visos vielmaiņas procesos mūsu organismā. B grupas vitamīni palīdz atbrīvot enerģiju, kas tiek iegūta no taukiem, olbaltumvielām un ogļhidrātiem.  Tie ir ļoti nepieciešami arī mūsu nervu sistēmai.  Lai gan B grupas vitamīni ir ūdenī šķīstoši vitamīni un tāpēc pārdozēšana ir reti sastopama, jo liekais B vitamīns parasti izdalās ar urīnu, tomēr enerģijas dzērienā B grupas vitamīnu deva var pārsniegt divas un pat vairāk reizes dienā ieteicamo vitamīnu devu. Tā rezultātā var rasties nervozitāte un paātrināta sirdsdarbība.

Vēl viena sastāvdaļa, kas bieži ir sastopama enerģijas dzērienā ir taurīns. Tā ir sēru saturošu aminoskābju vielmaiņas produkts. Cilvēks ar uzturu var uzņemt līdz 400 mg taurīna dienā, savukārt ar enerģijas dzērieniem līdz 3000 mg/dienā. Taurīns nepieciešams gan nervu, gan sirds un asinsvadu sistēmai, gan imunitātei. Tomēr pētījumu par taurīna ietekmi uz cilvēka organismu ir maz un nav pārliecinošu pierādījumu, ka taurīna lietošana lielās devās nav kaitīga cilvēkam.

Enerģijas dzēriens var saturēt daudz cukura (līdz pat 9 tējkarotēm). Lietojot regulāri šādus dzērienus, var rasties liekais svars un 2. tipa cukura diabēts.

Ir pētījumi, kas parāda, kā katra enerģijas dzērienu sastāvdaļa atsevišķi iedarbojas uz organismu, bet trūkst datu, kā tās kopā ietekmē veselību. Nav pietiekami daudz datu, kas atspoguļotu enerģijas dzērienu ietekmi, lietojot tos ilgstoši.

Kas jāievēro, lietojot enerģijas dzērienu?

1. Nav vēlams lietot vairāk par vienu (250 -330 ml) enerģijas dzēriena skārdeni dienā.

2. Jāizvairās no citu kofeīnu saturošu produktu lietošanas – kafijas dzērieni, tēja, šokolāde, Coca Cola, Pepsi u.c.

3. Nedrīkst lietot kopā ar alkoholu. Šī kombinācija var radīt nopietnus sirdsdarbības un nieru funkcijas traucējumus.

4. Nedrīkst lietot noguruma vai fiziskās slodzes laikā, jo var notikt organisma pārslodze.

Šobrīd parādās arvien jauni produkti, kas pēc savas būtības ir tie paši enerģijas dzērieni, piemēram, kafijas maisiņi Grinds, kas ir nopērkami Narvesen veikalos, vai saldējums «Battery».

Enerģiju cilvēks var gūt tikai un vienīgi no uztura, savukārt noguruma gadījumā nav glābiņš jāmeklē enerģijas dzērienos vai kādā citā līdzīgā produktā, bet ir jāspēj atrast laiks pilnvērtīgam miegam.

Rakstu sagatavoja sertificēta uztura speciāliste, uzturzinātnes maģistre Jeļena Zuboviča, www.3ade.lv.

Ziņo redaktoram par kļūdu!

Ziņo redaktoram par dzēšamu komentāru!

 

Jaunākais no izklaides

Vairāk

Valūtu kursi

27.07.2017
Ienākt apollo.lv