Kavējas degvielas cenu kritums

Apollo
0 komentāru

Lai gan naftas cenas pasaules tirgos jau vairāk nekā mēnesi krītas, degvielas cenas Latvijas mazumtirdzniecībā mainījušās maz.

Latvijas degvielas tirgotāji ļoti rezervēti izsaka prognozes par turpmākajām tendencēm tirgū. Latvijas naftas pārvaldnieks Nils Martinovs, atzīstot, ka naftas cenas pasaulē krītas, uzskata, ka tas ir tikai laika jautājums, kad kritīsies cenas benzīnam un dīzeļdegvielai vietējā mazumtirdzniecības tīklā.

«Mēs jau esam atkarīgi no vairumtirgotājiem, un pagaidām viņi degvielas cenas nesamazina. Tiklīdz būs iespējas iegādāties no vairumtirgotājiem lētāku degvielu, cenas kritīsies arī benzīntankos, jo tirgotājiem jau vajadzīgs apgrozījums,» domā N. Martinovs.

«Hydro Texaco Latvija» direktors Māris Liepiņš apgalvojumam, ka cenas benzīnam un dīzeļdegvielai nav mainījušās, nepiekrīt. «Tā jau nav, ka cenas degvielas uzpildes stacijās nemazinās. Mums «UNO-X» uzpildes stacijās 95. markas benzīns aprīļa vidū maksāja 54,6 santīmus par litru, bet tagad tikai 52,9 santīmus,» stāsta M. Liepiņš. Viņš šaubās, vai degvielas cenas turpinās samazināties. «Laba ziņa būtu, ja cenas saglabātos esošajā līmenī, jo «Platts» cenas visu pagājušo nedēļu auga. Benzīnam zemākā cena bija 13. maijā, kad tas maksāja 471 dolāru par tonnu. Pirmdien cena jau bija 487 dolāri par tonnu. Arī dīzeļdegvielas cena kopš 16. maija pieaugusi no 468 dolāriem par tonnu līdz 492 dolāriem,» cenu kāpumu ar skaitļiem ilustrē M. Liepiņš. Viņš zināmu neatbilstību starp naftas un tās pārstrādes produktu cenu dinamiku skaidro ar to, ka daudzos naftas pārstrādes uzņēmumos notiek tehniskās apkopes darbi un trūkst pārstrādes jaudu.

Latvijas degvielas tirgotāju asociācijas izpilddirektors Ojārs Karčevskis šaubās, vai degvielas cenas tuvākajā nākotnē varētu kristies. «Pagaidām viss ir mierīgi, un šis temats, proti, degvielas cenu samazināšanās, nav aktuāls,» uzskata O. Karčevskis. To, ka naftas cenu kritums pasaules tirgos ir pavisam nedaudz mainījis situāciju Latvijā, viņš skaidro, ka līdz šim tirgotāju piecenojums bijis neatbilstoši mazs. «Tad, kad nafta maksāja 58 dolārus par barelu, bet gatavais produkts 600 dolāru par tonnu, pie mums benzīnam bija jāmaksā nevis 54, bet gan 58 santīmi. Tagad tirgotāji var saņemt tik, cik lielas ir izmaksas, lai nebūtu jāstrādā ar zaudējumiem,» skaidro O. Karčevskis. Viņš gan pieļauj, ka kādam no tirgotājiem varētu neizturēt nervi un tas cenas pazeminātu, «aizraujot visus sev līdzi».

Arī OPEC ir devuši signālus, ka karteli naftas cenu kritums neapmierina un, šīm tendencēm saglabājoties, iespējams, varētu tikt pieņemts lēmums samazināt ieguves kvotas. Interesanti, ka vēl maija sākumā aģentūras «Platts» benzīna un dīzeļdegvielas cenas svārstījās aptuveni 520–530 dolāru par tonnu. Tagad šī cena ir par aptuveni 30 dolāriem lētāka. Degvielas eksperti lēš, ka cenu svārstības par 20 dolāriem tonnā izmaina cenu Latvijas mazumtirdzniecībā par 1 santīmu. Taču Latvijas lielākais tirgus spēlētājs, kas tradicionāli nosaka cenas Latvijā — «Statoil» kopš maija sākuma muļķīgā cenu kariņa tās nav mainījis un saglabā visai augstā līmenī. Jāpiebilst, ka «Statoil Latvija» loģistikas vadītājs Ēriks Ulmanis pēdējā laikā izvairās atbildēt uz «Neatkarīgās» telefona zvaniem.

Pirmdien Londonas biržā «Brent» markas naftas cena ar piegādi jūlijā bija noslīdējusi līdz 47,46 dolāriem par barelu. Eksperti gan pieļauj, ka cenas kritums varētu būt beidzies.

Ziņo redaktoram par kļūdu!



Ziņo redaktoram par dzēšamu komentāru!

 

Laika ziņas

Vairāk

Valūtu kursi

19.10.2017
Ienākt apollo.lv