KP: atsevišķām kosmētikas precēm uzcenojums pārsniedz 1000%

Apollo
0 komentāru

Konkurences padome (KP) noslēgusi atsevišķu nepārtikas preču – trikotāžas piederumu, sadzīves ķīmijas un tamlīdzīgu preču – tirgus uzraudzību. Tās ietvaros aplūkota tirgus struktūra un cenu veidošanās principi. Konkurences tiesību normu pārkāpumi nav konstatēti, tomēr nepārtikas precēm Latvijā raksturīgi augsti uzcenojumi, portālam «Apollo» pavēstīja KP pārstāve Inita Kabanova.

KP: atsevišķām kosmētikas precēm uzcenojums pārsniedz 1000%

Foto: Scanpix/Reuters

Uzraudzības noslēguma ziņojumā ietvertā informācija liecina, ka aplūkotajām nepārtikas precēm Latvijā ir raksturīgi lieli uzcenojumi. Tā, piemēram, trikotāžas piederumu uzcenojums vidēji pārsniedz 200%, salīdzinot ar ražotāja cenu, bet atsevišķām kosmētikas precēm uzcenojums pārsniedz pat 1000%.

Augstie uzcenojumi lielā mērā skaidrojami ar Latvijas nelielo tirgu, kā arī augstajām loģistikas un mārketinga izmaksām, kas īpaši būtiskas ne pirmās nepieciešamības precēm. Tirgum raksturīga arī vēsturiski izveidojusies lielāku uzcenojumu noteikšana importētajām precēm.

Secināts, ka cenu līmeni tirgus dalībnieki noteikuši neatkarīgi, bez aizliegtas vienošanās – vienādu preču zīmju cenas dažādos veikalos atšķiras līdz pat 40%. Atsevišķu, it īpaši lētāko, preču zīmju preču cenas veikalos mēdz būt identiskas, tomēr tas galvenokārt skaidrojams ar mazumtirdzniecības tīklu piemēroto cenu sekošanas praksi, reaģējot uz tās patērētāju grupas pieprasījumu, kuras rīcību visvairāk ietekmē cenu atšķirības.

Uzraudzības laikā KP secināja, ka 2007., 2008. un 2009.gadā ražotāju un ārzemju izplatītāju noteiktās cenas aplūkotajām precēm nav būtiski mainījušās. Attiecīgi šajā laikā Latvijā vērojamo veikala cenu pieaugumu galvenokārt noteicis vietējo vairumtirgotāju un mazumtirgotāju uzcenojuma pieaugums, kas šajos divos tirdzniecības līmeņos bijis līdzīgs.

Tā kā augstie uzcenojumu noteikti, ievērojot spēkā esošos normatīvos aktus, cenu pazemināšanos var veicināt konkurences pieaugums – jaunu uzņēmumu ienākšana tirgū – vai pieprasījuma samazinājums, kas pagaidām arī ekonomiskas recesijas laikā nav bijis pietiekami liels, tādējādi, iespējams, norādot uz ēnu ekonomiku, kas uztur patēriņa līmeni.

Ierobežota konkurence uzraudzības ietvaros tika konstatēta populārāko zīmolu vairumtirdzniecības līmenī – tirgū darbojas tikai daži lieli vairumtirgotāji, kuri izplata populārāko starptautisko zīmolu preces. Tādējādi šim tirgum ir attīstības potenciāls un uzņēmumi varētu izdarīt izvēli par labu investīcijām Latvijā.

Uzraudzības ietvaros tika aplūkotas tādas preces kā kosmētika, sadzīves ķīmija, trikotāžas piederumi produkcija, kas Latvijā visplašāk tiek tirgota ikdienas patēriņa preču lielveikalos un specializētos saimniecības preču veikalos. Vairums aplūkoto preču Latvijā tiek importētas.


Ziņo redaktoram par kļūdu!



Ziņo redaktoram par dzēšamu komentāru!

 

Laika ziņas

Vairāk

Valūtu kursi

24.08.2017
Ienākt apollo.lv