LTRK: uzņēmēju prasības nodokļu reformēšanā tiek ignorētas

Apollo
0 komentāru

«Uzņēmēju priekšlikumi nodokļu politikas reformēšanā tikuši un vēl joprojām tiek ignorēti – to spilgti apliecina arī 2.februārī Ministru kabinetā apstiprinātās izmaiņas normatīvajā regulējumā par iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) piemērošanu par dienesta automašīnu lietošanu personīgajām vajadzībām,» uzsver Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras (LTRK) valdes priekšsēdētāja Žaneta Jaunzeme – Grende.

Žaneta Jaunzeme-Grende.

Foto: Evija Trifanova/LETA

Apstiprinātā «dienesta auto nodokļa» piemērošanas kārtība līdzīgi kā iepriekš īstenotā pievienotās vērtības nodokļa (PVN) paaugstināšana nedos iecerēto fiskālo rezultātu – ir pārliecināti LTRK biedri.

Noteikumi uzliks papildu pienākumu komersantiem, tostarp mikrouzņēmumiem, kuros nereti īpašnieks ir arī vienīgais darbinieks, un citiem saimnieciskās darbības veicējiem pašiem izstrādāt dienesta transporta līdzekļu lietošanas kārtību, savukārt Valsts ieņēmumu dienestam (VID) uzdevumu veikt papildu kontroles pasākumus.
 
Otrdien valdības sēdē pieņemtais regulējums nesekmēs nodokļa maksāšanu, jo ierobežojums degvielas norakstīšanai pēc rūpnīcas normām varētu stimulēt uzņēmējus slēpt automašīnu izmantošanu darbinieku personiskajām vajadzībām, īpaši gadījumos, kad objektīvu apstākļu dēļ transportlīdzeklis patērē vairāk degvielas par vidējo normu – īpaši ja automašīna ir veca vai tā tiek izmantota pārsvarā braukšanai pa pilsētu. Nekur nav definēts, kas ir «vidējais degvielas patēriņš», jo degvielas patēriņš pilsētā būtiski atšķiras no braukšanas ārpus pilsētas.

«Liela daļa uzņēmēju darbinieku, kā arī vairums valsts amatpersonu, dienesta automašīnās pārvietojas pilsētās. Tādēļ būtu tikai loģiski, ja noteikumi tiktu precizēti nosakot «vidējo degvielas patēriņu pilsētās». Ievērojot Latvijas klimatiskos apstākļus un apgrūtināto braukšanu, sastrēgumus, auto nolietojumu un citus degvielas patēriņu ietekmējošus apstākļus, vajadzētu papildus «pilsētas režīma» degvielas patēriņam piemērot koeficientu «+20 procenti». LTRK uzņēmēji tikai atbalstītu, ja šāds irobežojums attiektos ne tikai uz uzņēmējiem, bet arī uz valstij piederošu automašīnu lietošanu,» pauž Jaunzeme-Grende.
 
LTRK kā valdības sadarbības partneris, kas darbojas arī Reformu vadības grupā, piedāvā ekspertu palīdzību jaunas «dienesta auto nodokļa» kārtības izstrādāšanai, kas radītu valstij un uzņēmējiem abpusēji izdevīgāku IIN piemērošanas sistēmu par dienesta automobiļa lietošanu personīgajām vajadzībām.

«Ar citiem priekšlikumiem uzlabot uzņēmumu likviditāti un veikt virkni uzlabojumu Latvijas nodokļu politikā uzņēmēji nāca klajā jau aizvadītā gada pavasarī, izstrādājot «Uzņēmēju plānu Latvijas ekonomikas stimulēšanai 2009», kurā atsevišķa sadaļa veltīta šiem jautājumiem,» norāda LTRK valdes priekšsēdētāja, secinot, ka atskats uz paveikto apliecina, ka «uzņēmēju balss» nav tikusi sadzirdēta, vēl vairāk – top skaidrs, ka nodokļu un nodevu sistēma valstī ir haotiska un nenotiek tās sistemātiska modelēšana.
 
Politiķi un ierēdņi nav novērsuši pienākumu uzņēmējiem kreditēt valsti pie uzņēmuma ienākuma nodokļa un PVN nomaksas, nav ieviesta visās tautsaimniecības nozarēs reversā PVN maksāšanas kārtība, lai arī uzņēmēji vairakkārt gan sarunās ar valdības, gan Finanšu ministrijas un VID pārstāvjiem šīs problēmas akcentējuši un lūguši rast tām risinājumu kaut vai izvērtējot Igaunijas nodokļu politikas sistēmu un pārņemot kaimiņu pozitīvo praksi, kur uzņēmējiem ar šādām problēmām nav jāsaskaras. Arī iedzīvotāju ienākumu nodoklis pretēji uzņēmēju rosinājumam to samazināt, ticis paaugstināts.

«Šie un citi secinājumi sadarbībā ar lēmumpieņēmējiem nodokļu politikas jomā raisa uzņēmējos neizpratni un liek meklēt veidus, kā uzņēmējdarbību vest izdevīgāk, jā, arī izmantojot Lietuvas un Igaunijas konkurētspējīgākos «piedāvājumus» nodokļu politikā,» norāda Jaunzeme – Grende.

Ziņo redaktoram par kļūdu!



Ziņo redaktoram par dzēšamu komentāru!

 

Laika ziņas

Vairāk

Valūtu kursi

20.10.2017
Ienākt apollo.lv