Maksas iebraukšana galvaspilsētas centrā: Vai Rīga tam ir gatava?

Apollo
342 komentāri

Lai cīnītos ar gaisa kvalitātes problēmām Latvijā, izskanējuši mudinājumi domāt par iebraukšanas maksu Rīgas centrā sastrēgumstundu laikā līdz brīdim, kamēr nav izbūvēti kvalitatīvi apbraucamie ceļi. Kā zināms, Eiropas institūcijas regulāri pārmet Latvijai Eiropas Savienības (ES) gaisa kvalitātes noteikumu neievērošanu, un lielākoties pārmetumi attiecas uz Rīgu, tāpēc portāls «Apollo» centās noskaidrot, vai Rīga kam tādam vispār ir gatava?

Maksas iebraukšana galvaspilsētas centrā: Vai Rīga tam ir gatava?

Foto: Gatis Dieziņš/LETA

Aizrādījumus par slikto gaisa kvalitāti Latvijai vairākkārt izteikusi Eiropas Komisija (EK), kas arī šā gada sākumā vērsās pie 17 Eiropas Savienības valstīm, lūdzot uzlabot gaisa kvalitāti, jo ilgstoši bijuši slikti rādītāji.

Tikmēr zināmu satraukumu portāla lasītāju vidū radījis SIA «Vides konsultāciju birojs» mudinājums sākt domāt par iebraukšanas maksas ieviešanu sastrēgumstundās Rīgas centrā, un populārākais lasītāja ievietotais komentārs skan šādi: «Vienīga doma kā no cilvēkiem naudu izspiest. Tas ir nožēlojami.»

Rīgas domes priekšsēdētājs Nils Ušakovs (SC) jau iepriekš publiski paudis, ka diez vai pašreizējā situācijā būtu iespējams ieviest iebraukšanas maksu Rīgas centrā un šobrīd nav īstais laiks, kad par to domāt.

Tikmēr Rīgas domes Mājokļu un vides departamenta Vides pārvaldes priekšnieks Askolds Kļaviņš uzsvēra, ka tas nav Rīgas domes priekšlikums, bet gan ekspertu priekšlikums. Lai arī Kļaviņš bija atturīgs šī priekšlikuma vērtējumos, viņš uzsvēra, ka to būtu tehniski ļoti sarežģīti ieviest.

Kļaviņš sarunā ar portālu «Apollo» sacīja: «Iedzīvotājiem būtu jāsaprot, ka piesārņots gaiss nerodas pats no sevis. Tas Rīgā ieplūst no Rīgas jūras līča mežainajām teritorijām tīrs un tas kļūst netīrs tiešā veidā rīdzinieku darbības rezultātā. Tad vai nu rīdziniekiem jāturpina darīt, kā tie ir paraduši līdz šim, un turpināt saņemt gaisu, kāds ir šobrīd, vai arī kaut kas savos paradumos ir jāmaina.»

Kā piemēru paradumu maiņai Kļaviņš min atturēšanos no iebraukšanas pilsētā sastrēgumu laikā.

Runājot par šo mudinājumu – ieviest iebraukšanas maksu sastrēgumu stundās – Kļaviņš atsauc atmiņā piemēru ar autostāvvietu maksām Rīgā, kad maksa par to izmantošanu tika būtiski paaugstināta. «Principā pasaules galam vajadzēja iestāties, bet pasaules gals neiestājās, tāpat mašīnu nav kur nolikt,» viņš saka, uzsverot, ka arī šajā gadījumā runa nav par to, ka pilsētai vajadzētu iekasēt naudu, bet gan par to, ka ir jāmeklē mehānismi, ar kuru palīdzību varētu izmainīt rīdzinieku paradumus, jo šī brīža paradumi stipri bojā pilsētas gaisu.

Vaicāts, vai ir kāds «nesāpīgāks» veids, kā situāciju vērst par labu, pilsētas domes Vides pārvaldes priekšnieks nāca klajā ar visai interesantu un vienlaikus vienkāršu priekšlikumu – nerīkot sapulces plkst.9, bet gan plkst.11, un, ja tas ir iespējams, vispār iztikt bez sapulcēm.

«Mans padoms būtu visa līmeņa priekšniekiem, sākot no Valsts prezidenta līdz pārvaldes vai noliktavas vadītājam, vienoties, ka dažāda veida sapulces rīkot pēc plkst.11. Ja cilvēki ierodas darbā plkst.9, viņam uzreiz jāskrien braukt (..) Vispār ļoti daudz jautājumu var atrisināt bez sapulcēm, jo, ja paskatīsieties, ļoti daudz brauc no punkta A uz punktu B, lai plkst.9 ierastos uz sapulci. Ja sapulce tiešām ir nepieciešama, tā varētu notikt plkst.11 un tas jau atslogotu šo sastrēgumu stundu. Vienkārši pareizi jāplāno savs darbs,» norāda Kļaviņš.

Portāls «Apollo» ar jautājumiem vērsās arī pie Latvijas Automoto biedrības (LAMB) prezidenta Jura Zvirbuļa, lai noskaidrotu autovadītāju interešu pārstāvju viedokli šajā jautājumā.

Zvirbulis šādu SIA «Vides konsultāciju biroja» ekspertu ierosinājumu vērtēja kritiski, nosaucot to par mēģinājumu risināt problēmu uz autovadītāju rēķina.

Viņaprāt, par iebraukšanas maksu var domāt tikai tad, ja apbraucamie ceļi būs izbūvēti tā, lai autovadītāji varētu apbraukt Rīgas centru, neiebraucot tajā.

Zvirbulis saskata arī citus risinājumus, kā cīnīties ar gaisa kvalitātes problēmām pilsētā. Viņaprāt, vajadzētu maksimāli daudz izveidot tā dēvētos zaļos viļņus – kad luksofori pielāgoti tā, lai, «uztrāpot uz vilni», sanāk iekļauties zaļajās gaismās. «Lielākais piesārņojums, kā zinām, veidojas tad, kad automašīnas stāv. Tas nozīmē, ka vajag maksimāli paātrināt,» sacīja Zvirbulis.

Viņš norādīja, ka vajag stimulēt pazemes autostāvvietu izveidi netālu no centra, tāpat jāņem piemērs no ārvalstīm un finansiāli jāstimulē tie autovadītāji, kuri izmanto dabai draudzīgākas automašīnas ar samazinātu CO2 izmešu skaitu, tāpat elektriskajiem auto nodrošināt bezmaksas stāvvietu. «Visdažādākie veidi ir kā atbalstīt,» viņš sacīja.

Viņš sacīja: «Es domāju, ka tas ir kārtējo reizi uz autovadītāju rēķina [mēģinājums atrisināt problēmu] un agrāk es atceros, bija pētījumi, ka lielākie piesārņotāji ir katlu mājas, kas kurina ar cieto kurināmo un citi līdzīgi objekti. Tagad jauns pētījums, kur 95% pēkšņi vienā gada laikā ir mašīnas. Nu, šeit, kā saka, tā ir tāda lieta, ko nevar, ja risina ilgtermiņā un saprātīgi, vienā gadā atrisināt, bet laikam ir tāda vēlme sarežģītas problēmas atrisināt vienkārši, kas parasti ir uz kāda rēķina.»

Aģentūra LETA jau vēstīja, ka, lai uzlabotu gaisa kvalitāti Rīgas centrā, būtu jāsamazina transporta kustība sastrēgumstundās, tāpēc līdz brīdim, kamēr tiks izbūvēti kvalitatīvi apbraucamie ceļi, pilsētas centrā sastrēgumstundās varētu ieviest iebraukšanas maksu, iesaka SIA «Vides konsultāciju birojs», kas aktualizēja Rīgas gaisa kvalitātes uzlabošanas programmu 2011. līdz 2015.gadam.

Rīgas gaisa kvalitātes uzlabošanas rīcības programmā 2011. līdz 2015.gadam galvenos rezultātus solīja tādi lieli infrastruktūras projekti kā Austrumu maģistrāle un Rīgas Ziemeļu transporta koridors ar Brīvības ielas dublieri, kas atslogotu Rīgas centru no transporta satiksmes un tās radītās ietekmes, tomēr pašvaldībai šāda apjoma projektus nav izdevies īstenot, tādēļ šogad nolemts rīcības plānu aktualizēt, iekļaujot tajā 2014. un 2015.gadā reāli īstenojamos projektus un pasākumus, kas ļautu līdz 2015.gadam uzlabot gaisa kvalitāti Rīgā.

Viens no pasākumiem, kas varētu dot būtisku ieguldījumu transporta līdzekļu skaita samazināšanā Rīgas centrā līdz brīdim, kamēr lielie infrastruktūras objekti vēl nav izbūvēti, būtu - samazināt transporta kustību Rīgas centrā sastrēgumstundās, ieviešot iebraukšanas maksu. Eksperti gan uzsver, ka par šādu lēmumu vispirms ir jādiskutē dažādās sabiedrības grupās un jāsagatavojas tā pieņemšanai, tāpēc pašu sistēmu ieviest jau līdz 2015.gadam nav iespējams, taču ir iespējams veikt sagatavošanās darbus, lai to ieviestu 2016.gadā.

«Vides konsultāciju biroja» konsultanti norāda, ka pašvaldība varētu izstrādāt sastrēgumstundas braukšanas maksas administrēšanas modeli un sākt darbu pie sabiedrības izglītošanas un informēšanas par nepieciešamību tuvākajos gados ieviest sastrēgumstundas braukšanas maksu Rīgas centrā.

Ziņo redaktoram par kļūdu!



Ziņo redaktoram par dzēšamu komentāru!

 

Laika ziņas

Vairāk

Valūtu kursi

12.12.2017
Ienākt apollo.lv