Motociklistu vasaras neprāts

Apollo
0 komentāru

Kaut arī pēdējā gada statistika liecina, ka motociklisti kļuvuši prātīgāki, ikdienā uz ielām redzamais liek būt uzmanīgiem. Atgādinām, ka 6. jūnija vakarā Raņķa dambī notika traģiska avārija, kurā automašīna «BMW» sadūrās ar motociklu «Yamaha». Bojā gāja «BMW» pasažiere un 1982. gadā dzimis motociklists. Pēc neoficiālas informācijas, motocikls traucies ar ātrumu 150 kilometru stundā.

Motociklistu vasaras neprāts

Foto: AFI

Statistika uzlabojas

Pārvietojoties lielā ātrumā, ir praktiski neiespējami adekvāti reaģēt ekstremālā situācijā. Turklāt motociklam atšķirībā no automašīnas nav papildu aizsargelementu, tāpēc avārijas gadījumā motocikla vadītājs tiek smagāk traumēts vai iet bojā. Kā atzina Valsts policijas preses sekretārs Aigars Bērziņš, nav konkrētu noteikumu par to, kādam jābūt motociklistu drošības aprīkojumam. Kā vienīgais obligātais drošības atribūts tiek prasīta ķivere, taču tā nepasargā no mugurkaula un citām traumām. Braucot lielā ātrumā, arī ķivere ir vājš mierinājums.

Kā liecina Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) dati, pagājušajā gadā dažādos negadījumos cietuši 164 motociklu vadītāji, no kuriem astoņi gājuši bojā. Salīdzinājumā ar 2004. gadu bēdīgā statistika ir sarukusi. Piemēram, 2004. gadā cietušo un ievainoto skaits bija attiecīgi 231 un 17 cilvēku, bet par dažādiem pārkāpumiem sodīti 43 motociklu vadītāji.

Motociklu kluba «Vēja brāļu ordenis» viceprezidents Dailis ierosina: «Iesaku visiem, kas iegādājas baiku bez iepriekšējas braukšanas pieredzes, vispirms kādu laiku patrenēties Biķernieku trasē. Nav jau labi tā runāt, bet baikeru vispārējo braukšanas māku varētu vērtēt ar trīs ar plusu.»

Noteikumi visiem vieni. Diemžēl — ne vienmēr

Par spīti pozitīvajiem skaitļiem, ikdienā uz ielām nākas redzēt arī netolerantu braukšanas stilu, kuru iecienījuši ātro un jaudīgo baiku īpašnieki. Neviens, arī viņi, nevar būt drošs par to, ka nekļūs par skaitli augstāk minētajā statistikā. Bieži vien autovadītājiem gadījies piedzīvot, kad kāds karstgalvis, pārliecināts par savu «spēku starp kājām», strauji nogriež ceļu vai arī, braukdams ar ātrumu, kas reizes trīs pārsniedz atļauto, rupji ignorē Ceļu satiksmes noteikumus. A. Bērziņš skaidro, ka motociklistam, tāpat kā jebkuram satiksmes dalībniekam, ir jāievēro Ceļu satiksmes noteikumi. Diemžēl nav pieejama atsevišķa statistika par to, kā šie noteikumi tiek ievēroti, kā arī par to, cik daudzi motociklisti ir saukti pie atbildības par noteikumu pārkāpšanu.

RB neizdevās atrast nevienu Rīgas ceļu policijas pārstāvi, kas varētu komentēt reālo situāciju pilsētas ielās. Izdevās vien noskaidrot to, ka cīņai ar sabiedrībai naidīgi noskaņotajiem «dzelzs zirgu jājējiem» pirms vairākiem gadiem tika izveidotas ceļu policijas motopatruļas.

Latvijas Motoklubu asociācijas prezidents Jānis Gaigals RB paskaidro, ka visi klubi stingri vēršas pret huligāniem, kas traucas milzīgā ātrumā pa ielām, apdraudot un traucējot citus. «Klubos tādu idiotu nav. Galīgi «atsaldētos», tādus, kas ātrumā brauc pa gājēju ielām, mēs paši esam ārstējuši. Tāpat ir ar tādiem, kuri skaļi gāzē un pūš dūmus blakus sabiedriskām vietām,» stāsta motobraucējs. Ārstēšana izpaužoties tā, ka pārkāpējam tiek «pārliecinošā tonī paskaidrots», ka tā nedrīkst darīt. Tomēr J. Gaigals neuzskata, ka dažu pārgalvju dēļ būtu nepieciešams aizliegt parādīties ielās sacīkšu motocikliem jeb baikiem. «Jebkuru instrumentu var izmantot gan pozitīvi, gan negatīvi. Nevar aizliegt nažus, kaut arī tie var kļūt par slepkavības ieročiem,» viņš paskaidro. Asociācijas prezidents arī uzsver, ka visiem biedriem jāievēro klubu harta, bet katrā klubā ir vēl kārtības rullis, kurā paskaidrots, kas braucējam ir atļauts, kas ne: «Ja visi autobraucēji ievērotu to, ko mēs, braukšana būtu paradīzes valstība.» Tāpat būtu nepieciešams vairāk izskaidrot motociklistu braukšanas specifiku. Ceļu satiksmes drošības direkcija veidojusi vairākas informācijas kampaņas, taču neviena nav bijusi veltīta šim tematam. Piemēram, Vācijā ticis demonstrēts klips, kurā autovadītājus aicina pirms jebkura manevra izdarīšanas divas reizes paskatīties uz abām pusēm, lai pārliecinātos, ka blakus kāds nebrauc. Tas nepieciešams tāpēc, ka motocikls var «iznirt» blakus pavisam pēkšņi, pat nepārkāpjot atļauto ātrumu, un lielāka uzmanība nekad nav kaitējusi. Būtu nepieciešams arī sakārtot likumdošanu. Piemēram, motociklistiem ir obligātas ķiveres, bet tīņi ar maziem motorolleriem braukā bez ķiverēm un bez jebkādas braukšanas pieredzes, nopietni apdraudot paši sevi, saka J. Gaigals.

Motociklistus iegrožos Eiropas līmenī

Rīgas domē jau pirms vairākiem gadiem tika spriests par to, ka varētu aizliegt Vecrīgā iebraukt motocikliem, kuri rada pārāk lielu troksni un apdraud gājēju drošību. Toreiz gan problēmas centrā bija tā saucamie čoperi — motocikli, kas izceļas ar visai augsto trokšņa līmeni, bet kā braucamrīks ir pietiekami droši un labi vadāmi. Šobrīd Rīgas ielās tos ir nomainījuši ievērojami ātrākie, līdz ar to arī nestabilie baiki. To vadīšana prasa daudz lielāku pieredzi, kuras daudziem no to īpašniekiem diemžēl nav. Arī Rīgas domē, šķiet, motociklistu iegrožošana vairs nav aktuāla. Protams, nevar noliegt, ka Vecrīgā motociklu ir kļuvis ievērojami mazāk, taču tas neattiecas uz pārējo pilsētu. Pēdējos gados to kļuvis pat ievērojami vairāk.

Arī Eiropas Komisija (EK) izstrādā stingrākus noteikumus lieljaudas motociklu vadītāju apliecību iegūšanai. Komisija ierosinās noteikt, ka tiesības vadīt jaudīgus motociklus būs no 24 gadiem, nevis no 21 gada vecuma, kā tas bija līdz šim. Turklāt būšot nepieciešama vismaz divu gadu braucēja pieredze ar mazāk jaudīga tipa motocikliem. Tiek izstrādātas arī stingrākas prasības eksāmenos. Šis ir viens no pasākumiem, ar kuru EK vēlas samazināt satiksmes negadījumos bojāgājušo skaitu Eiropas Savienības valstīs. EK motociklistus definējusi kā vienu no paaugstinātā riska grupām. 2003. gadā 14 procenti no visiem Eiropā ceļu negadījumos bojāgājušajiem bija tieši motociklisti. Specifiskā direktīva varētu tikt pieņemta jau šogad, bet tās izpilde būtu vairāku gadu termiņā. Latvijas statistika liecina, ka 2005. gadā 44 procenti no negadījumos iesaistītajiem bijuši jaunieši vecumā no 18 līdz 24 gadiem.

***

Rīdzinieka skatījums

Motokluba «Vēja brāļu ordenis» prezidents Aivars Freimanis jeb Frīdis:

- Šos cilvēkus nevar izaudzināt. Pienāk laiks, kad viņi paši saprot, ka nav prāta darbs nesties pa pilsētu tādā ātrumā. Viena daļa to, kas brauc ar baikiem, ar laiku pāriet uz čoperiem, kļūst mierīgāki. «Vēja brāļi» dažkārt mēģina viņus vest pie prāta, iesaistot savos pasākumos, taču baiki ir pārāk ātri, lai mierīgi brauktu kolonnā, tāpēc viņi to vairs nedara.

Ziņo redaktoram par kļūdu!

Ziņo redaktoram par dzēšamu komentāru!

Laika ziņas

Vairāk

Apollo E-veikali

01

2014. gada 1. novembris

Vārda dienas

IkarsIhtiandrs, Ildefons, Ildra, Iraklijs, Tautmīlis, Tautvaldis, Tautvaris, Ungars

Apollo Izglītība

Laika ziņas

Vairāk
Apmācies
Rīga pašreiz +3 ℃
Apmācies

Vējš: 1 m/s

Saule lec: 07:34
Saule riet: 16:39
Dienas ilgums: 9:05

Apollo Tūrisms

Valūtu kursi

01.11.2014
Ienākt apollo.lv