Mūžsenā problēma — svara samazināšana

Apollo
0 komentāru

Galvenais palielināta svara iemesls ir ēšanas ieradumi. Pēc statistikas datiem, iedzīvotāju uzturs nav pareizi sabalansēts — tas satur pārāk daudz tauku (nepatērētā enerģija uzkrājas taukos), savukārt tajā ievērojami pietrūkst organisma pilnvērtīgai darbībai nepieciešamo vielu. Nepareizs uzturs un mazkustīgs dzīvesveids ir galvenie liekā svara radītāji, kas izraisa daudzas grūti ārstējamas slimības.

«Pēc vairākām neveiksmīgām diētām esmu vēl vairāk pieņēmusies svarā. Kas to var veicināt? Vai vainīga iedzimtība? Arī mana māmiņa ap 40 gadiem sāka izplūst. Vai dzimumdzīves biežums var ietekmēt lieko svaru? Lasītāja»

«Vai svara samazināšanā var palīdzēt diētiskie produkti, kurus tagad plašā klāstā var iegādāties lielveikalos? Anna»

Lielākoties diētu efektivitāte ir īslaicīga. Strauji novājējot, parasti nomestie kilogrami atnāk atpakaļ ar uzviju. Kāpēc tā notiek? Šādas diētas laikā samazinās muskuļu masa, kas ir ļoti nepieciešama kaloriju dedzināšanai, atgriežoties pie normāla uztura. Turklāt, ierobežojot dienā uzņemtās kalorijas, līdz minimumam samazinās arī organismam nozīmīgo un neaizvietojamo vitamīnu un mikroelementu daudzums. Tā sekas — samazinātas darbaspējas, nervozitāte, slikta pašsajūta.

Kas var veicināt liekā svara veidošanos

Mūžsenā problēma — svara samazināšana
  • Iedzimtība, ja vienam no vecākiem ir paaugstināts ķermeņa svars. Nereti vainojami gēni un hormonu svārstības.
  • Psiholoģiskie aspekti, jo daudziem negatīvas emocijas, stress, uztraukums palielina apetīti.
  • Mazkustīgs dzīvesveids. Mūsdienās trūkst fizisko aktivitāšu, cilvēki biežāk izmanto auto un sabiedrisko transportu.


Aptaukošanās ir nopietna slimība

Aptaukošanās ir slimība, tikai no citām kaitēm tā atšķiras ar to, ka cilvēki, kuriem ir ievērojami palielināts ķermeņa svars, to neuzskata par nopietnu kaiti un savlaicīgi nevēršas pie ārsta.

Nepievēršot uzmanību palielinātam ķermeņa svaram, var sabojāt veselību. Ar laiku var rasties dažādu orgānu un to sistēmu darbības izmaiņas.

  • Vielmaiņas traucējumi. Palielinās insulīna daudzums organismā, tas nespēj nodrošināt savas pamatfunkcijas, kā rezultātā palielinās cukura līmenis asinīs (tas var novest līdz cukura diabētam), kā arī paaugstinās holesterīna līmenis asinīs, kas veicina aterosklerozes attīstību. Liekais svars var veicināt arī podagras attīstību, jo audos izgulsnējas urīnskābes sāļi.
  • Sirds un asinsvadu sistēmas slimības. Palielinās risks saslimt ar sirds koronālo slimību, insultu un infarktu, hipertensiju (paaugstināts asinsspiediens).
  • Gremošanas orgānu slimības. Cilvēkiem ar lieko svaru biežāk atklāj aknu un žultsceļu bojājumus, žultsakmeņu slimības, novēro zarnu muskulatūras tonusa vājumu, viņiem ir aizcietējumi.
  • Elpošanas traucējumi. Tauku nogulsnējumi traucē normālai elpošanas sistēmas darbībai. Samazinās plaušās ieplūstošā gaisa apjoms un rodas skābekļa trūkums. Tāpēc tukliem cilvēkiem bieži vien ir izteikta miegainību, atmiņas traucējumi un galvassāpes, miegs nav pilnvērtīgs.
  • Kustību un balsta aparāta traucējumi. Locītavām ir liela papildu slodze, tāpēc biežāk sastopamas reimatiskas locītavu sāpes un artrozes, īpaši ceļgalu un gūžu locītavās.


Diētiskie produkti — šķietami veselīgi?

Barojot savu organismu ar mākslīgi saldinātiem produktiem bez uzturvērtības, pie veselības netikt. Ja par diētisku sauc pārtiku, kurā ir virkne E burtiņu, mākslīgie saldinātāji un citas ķīmiskas vielas, tās veselīgums ir apšaubāms. Pirms produkta iekļaušanas savā diētā, rūpīgi jāizpēta tā sastāvs. Piemēram, galetes patiešām ir diētiskas, taču sāta sajūtu no tām grūti iegūt. Protams, priekšroka dodama produktiem ar samazinātu tauku daudzumu, rūpīgi jāseko kaloriju daudzumam produktā (lielākoties liekās kalorijas paši palielinām, nepareizi sagatavojot attiecīgo pārtikas produktu). Ir lietderīgi nomainīt vieglas uzkodas un desertus pret augļiem. Jāierobežo arī citu pārtikas produktu ar augstu kaloriju saturu (kuri satur taukus, cukuru) lietošana. Jāēd svaigi dārzeņi, augļi un ogas, kad vien kārojas. Jāizveido paradums našķu un uzkodu vietā desertā ēst augļus, ieskaitot visu veidu žāvētos augļus.

Vai mīlējoties var notievēt

Sekss var ietekmēt liekā svara problēmas, jo seksuālās attiecības ir psihoemocionāls pārdzīvojums, kas izraisa virkni bioloģiski aktīvu vielu veidošanos. Turklāt dzimumakta laikā organismam ir liela fiziska slodze. Tā laikā tas saražo ļoti daudz hormonu. Tomēr jāatzīst, ka tieši hormonu vētra pēc dzimumakta var veicināt apetīti. Seksuālā aktivitāte ir saistīta ar hormonu svārstībām, un katru cilvēku tās ietekmē citādi: dažas sievietes, uzsākot aktīvu dzimumdzīvi, kļūst apaļīgākas, sievišķīgākas, citas — efektīvi zaudē svaru.  

Ziņo redaktoram par kļūdu!

Ziņo redaktoram par dzēšamu komentāru!

 

Jaunākais no izklaides

Vairāk

Valūtu kursi

23.10.2017
Ienākt apollo.lv