Nervi čupā? 7 pazīmes, ka darbā esi «izdedzis»

Apollo
14 komentāri

Garīgā pārslodze nav nemaz tik viegli konstatējama, jo to viegli var sajaukt ar simptomiem, kurus izraisa citi negatīvi darba vides faktori, piemēram, nepatīkams priekšnieks vai kašķīgi kolēģi. Amerikas interneta medijs «Time» apkopojis septiņas pazīmes, kas varētu liecināt, ka esi saskāries ar garīgo pārslodzi, kā arī piedāvā iespējamos risinājumus.

Nervi čupā? 7 pazīmes, ka darbā esi «izdedzis»

Foto: Panthermedia/Scanpix

1.Tu esi pārlieku cinisks

Esi nonācis pie atziņas, ka esi kļuvis daudz sarkastiskāks? Tā varētu būt pirmā pazīme, kas apstiprina tavu nogurumu. Ja esi pasācis vilkt uz zoba visus – sākot no mājiniekiem un beidzot ar kolēģiem –, turklāt tā vairs nav nekaitīga ķircināšana, bet gan jau aizskaršana, tad laiks padomāt par atpūtu.

2.Tev gribas aizbēgt

Vai tu sapņo par to, kā visu pamest un iegādāties vienvirziena biļeti uz Bali vai nodarboties ar ekoloģisko saimniecību kaut kur dziļi laukos? Eksperti uzskata, ka šāda vēlme varētu liecināt par «izdegšanu». Norobežošanās un izvairīšanās ir viens no pielāgošanās mehānismiem, kad darbā (vai attiecībās) esi ieguldījis pārāk daudz, bet neesi piedzīvojis vēlamo rezultātu.

3.Tu pieļauj kļūdas šķietami vienkāršos uzdevumos

Pēdējā laikā pieļauj daudz vairāk kļūdu un nesaproti, kā tas vispār ir iespējams? Aizmirsti savas mammas vai otrās pusītes dzimšanas dienu vai iknedēļas sapulci darbā? Grūtības koncentrēties uz ierastajiem ikdienas notikumiem ir brīdinājuma zīme, ka tev ir bijis par daudz. Laiks atvaļinājumam!

4.Tu vienmēr esi noguris

Vai tava mīļākā brīvdienu izklaide ir vāļāšanās gultā, pat ja ārā spīd saule un tavi draugi neatlaidīgi sauc tevi kopā doties ielās? Turklāt tev šķiet, ka varētu gulēt mūžīgi, jo arī pēc divu dienu gulēšanas nejūties atpūties. Nemitīgs bezspēks un miegainība ir klasisks piemērs tam, kā organisms liek tev noprast, ka laiks iepauzēt. Emocionālais izsīkums ir diezgan drošs pārslodzes indikators.

5.Tu vienmēr esi neapmierināts

Priekšnieki ir neģēļi un kolēģi ir kašķu vāceles? Kafija ir negaršīga, bet no biroja durvīm velk caurvējš? Protams, ka tā tas arī var būt, taču, ja līdz šim tev tā vis nešķita, tad tas var liecināt arī par «izdegšanu». Lai kaut kā attaisnotu savu «fanātisko strādāšanu līdz spēku izsīkumam», tu gluži vienkārši neapzināti sāc vainot ārējos apstākļus, tādējādi it kā uz īsu brīdi nedaudz atvieglojot savu sūro likteni. Nevajag. Vienkārši atpūties.

6.Tu šaubies par sevi

Tu esi smagi strādājis, lai gūtu panākumus, taču pēdējā laikā esi sācis šaubīties par savām spējām, kā arī prātuļo, kāpēc vispār tu to darīji, jo nekas jau diži nav sanācis? Šī kroplīgā sava darba augļu noniecināšana ir klasisks spēku izsīkuma simptoms, kas var piemeklēt ikvienu, kurš ir strādājis par daudz – gan ķirurgus, gan atlētus, gan autobusa vadītājus. Tavs nogurušais prāts gluži vienkārši sāk izspēlēt dažādus trikus ar tevi, kamēr tu centies tikt galā ar nemitīgajām prasībām darbā.

7.Tu nemitīgi slimo

Nepārejošas galvassāpes? Vēdera krampji? Varbūt iesnas? Turklāt nevienai no šīm kaitēm ārsti nespēj atrast iemeslu? Emocionālajam pārgurumam ir cieša saikne ar mūsu fizisko veselību. Reizēm stress darbā patiešām var rezultēties fiziskā saslimšanā – sākot no saaukstēšanās un beidzot ar sirds-asinsvadu sistēmas problēmām.

Ja atbildēji apstiprinoši kaut uz vienu no augstākminētajiem punktiem, ir laiks iepauzēt un veikt pārmaiņas. Izmēģini kādu no šiem ieteikumiem!

  • Apzināti ieplāno aktivitātes ar draugiem, kuri liek tev smaidīt. Jā, iespējams, tu neizdarīsi visu, kas tev jāizdara darbā, taču tu «atslēgsies» un «izvēdināsi» galvu, kas tev tik ļoti ir nepieciešams darba uzdevumu pilnvērtīgai veikšanai.
  • Palutini sevi. Vai tas būtu SPA apmeklējums, vai iemīļotas grupas koncerts, ir pienācis laiks atjaunot līdzsvaru un parūpēties pašam par sevi. Tu nevari dot, ja esi tukšs.
  • Samazini savu darāmo darbu sarakstu, nosakot prioritātes un atsijājot nebūtiskāko, bez kā pasaule neaizies bojā. Esot nemitīgā skrējienā, ir diezgan viegli uzņemties vairāk, nekā patiesībā esi spējīgs izdarīt.
  • Pastāsti par savām problēmām darba devējam. Lai arī tas varētu šķist kā bedres rakšana sev pašam, taču konstruktīva saruna, nevis pārmetumi, nudien var mazināt spriedzi un nonākt pie risinājuma.
  • Ievies izmaiņas savā darba režīmā – «izdegšanu» var veicināt arī rutīna.
  • Visbeidzot – dodies atvaļinājumā! Galvas «izvēdināšana» un «bildes nomaiņa» ir ātrākais un drošākais veids, kā uzlādēt savas baterijas.

Ziņo redaktoram par kļūdu!

Ziņo redaktoram par dzēšamu komentāru!

 

Receptes

Vairāk

Valūtu kursi

19.09.2017
Ienākt apollo.lv