«Neviens nav apkrāpts!» jeb Patērētājs pret interneta veikalu

Apollo
90 komentāri

Jānis interneta veikalā «1k.lv» iegādājās portatīvo datoru 1000 eiro vērtībā. Atnākot mājās un sākot ierīci lietot, tā izrādījusies brāķis – nedarbojies viens no diviem ventilatoriem. Nesis datoru atpakaļ cerībā saņemt pretī samaksāto naudu, taču – nekā. Jānis portālā «Apollo» vērsies ar vienu mērķi – brīdināt citus patērētājus. 

Ilustratīvs attēls

Ilustratīvs attēls

Foto: LaMenta3, CC BY-SA 2.0

Pēc pasūtījuma saņemšanas uz vietas veikalā Jānis datoru nepārbaudījis. Pēc viņa teiktā tas neesot nepieciešams, jo darbojoties likums, kas nosakot, ka 14 dienu laikā bojāto preci var atdot pārdevējam. 

Jānis mājās secinājis, ka datoram bojāts viens no diviem ventilatoriem. Un to esot bijis iespējams noskaidrot «tikai pie slodzes». 

«Likums nosaka, ka es pat drīkstu nepaskaidrot un atdot preci veikalam. Veikals preci pieņēma. Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) 12.pants nosaka, ka 14 dienu pircējam jāatgriež nauda,» norāda Jānis.

Vīrietis vairākas reizes sazinājies ar veikalu, taču nauda tā arī neesot atdota. Pēc Jāņa teiktā, veikals izvairās to darīt. Vīrietis ar portāla «Sūdzības.lv» starpniecību uzzinājis, ka dators nosūtīts uz ekspertīzi. 

Pēc Jāņa teiktā, interneta veikals visādos veidos mēģina naudas izmaksu aizturēt: «PTAC saka, ka tas ir pretlikumīgi. Vēlos pastāstīt par šo situāciju, lai cilvēki ir lietas kursā un izvairās no interneta veikala SIA «ALR Data», zem kura darbojas vēl četri interneta veikali. Starp kuriem ir arī konkrētais «1k.lv».»

«Ja ekspertīze parādīs, ka tā ir mana vaina, tad viņi var celt prasību tiesā. Tas būtu likumīgi, bet šobrīd viņi visādi izvairās no naudas atdošanas. Visādi mēģina sevi attaisnot. Viņi nav vainojami, ka prece ir brāķēta. Taču tika parakstīta atteikuma veidlapa. Pie tam, vai tas ir korekti, ka viņu mājaslapā nav pieejama šī veidlapa, kamēr citos interneta veikalos ir? Viņi pat neuzskata par nepieciešamu paziņot, kādu lēmumu ir pieņēmuši,» sašutis par esošo situāciju ir Jānis, kurš portālā «Sūdzības.lv» arī ievietojis informāciju par konkrēto interneta veikalu. 

«Sia «ALR Data» - zem šī negodīgā SIA darbojas šādi veikali kā www.1k.lv, www.boro.lv, www.zoro.lv, www.5a.lv. Tika nolemts izmantot atteikuma tiesības un atdott preci, kas arī notika kopā ar prasības pieteikumu, kurš veikalam ir jāizpilda 14 dienu laikā (jāatskaita saņemtā nauda par preci atpakaļ pircējam), kas nav izdarīts. Par notikušo ir informēti PTAC, kā arī tiek gatavots prasības pieteikums tiesai,» raksta Jānis. 

Portāls «Apollo» sazinājās ar interneta veikalu «1k.lv» un no uzņēmuma «ALR Data» valdes locekļa Raita Striguna saņēma šādu komentāru: «Dienā, kad klients (Jānis) bija atnācis uz mūsu veikalu pēc savas preces, viņš to uz vietas pārbaudīja. Nekas neliecināja par defektīvu preci un klients apmierināts devās prom ar portatīvo datoru.»

Klients atnesis preci atpakaļ un norādījis uz defektīvo datora ventilatoru, kurš pilnvērtīgi nedarbojies (ventilators skaļi rūca). «Klients precei pievienoja video ierakstu, kurā ir dzirdama ventilatora neparastā skaņa.

Ņemot vērā faktu, ka pirkšanas brīdī defekti netika konstatēti, bet pēc pāris dienu lietošanas tie parādījās, tad atdoto preci nolēmām nosūtīt uz licenzētu servisa centru, lai veiktu minētā portatīvā datora ekspertīzi,» skaidroja Striguns. Precei pievienots arī klienta iesūtītais video. 

«Ir jāsaprot, ka mūsu veikals nav serviss, un šeit mēs objektīvi nevaram spriest par šāda tipa iekšējiem defektiem. Par portatīvā datora nosūtīšanu uz servisa centru klients tika informēts. Atteikuma veidlapa bija pievienota pirkšanas dokumentiem,» informēja valdes loceklis. 

«Mums nav saprotama Jāņa uzstājība saņemt naudu pirms servisa centra atzinumā. Šajā gadījumā neesam pārliecināti par to, ka prece ir bijusi defektīva jau no izražošanas brīža, tāpēc, lai rastu abpusēju godīgu risinājumu, dators tiek nosūtīts uz ekspertīzi. Šajā brīdī samaksātā nauda par portatīvo datoru ir aizturēta, līdz brīdim, kad tiks saņemts ekspertīzes atzinums. Nauda nekur nav pazudusi, neviens nav apkrāpts!» apgalvo Striguns. 

«Tikmēr klients nemitīgi uzstāj atdot naudum tajā pašā laika kategoriski iebilstot pret portatīvā datora ekspertīzi.

Un ja šo situāciju skatāmies no cilvēcīgās puses tad rodas jautājums - ja klients ir pārliecināts par to, ka viņš nav vainojams tajā, ka prece ir bojāta, vai tad viņam būtu iebildumi pret ekspertīzi?

Vai tad šajā 14 dienu periodā drīkst atdot salauztas, sabojātas preces un par to saņemt atpakaļ naudu?

Mūsu trīs gadu praksē ir bijuši vairāki līdzīga rakstura notikumi, kur neesam bijuši pārliecināti par preces stāvokli, kad klients atsakās no preces, bet galu galā vienmēr godīgā ceļā esam spējuši rast kompromisu,» portālam «Apollo» atzina Striguns. 

Portāls «Apollo» sazinājās arī ar PTAC, un no centra pārstāves Vinetas Ores saņēma informāciju, ka Patērētāju tiesību aizsardzības centrs par šo tirgotāju («1k.lv», SIA ALR Data) 2016.gadā ir saņēmis divas sūdzības, kuras ir vēl izskatīšanas stadijā (par to, ka nevar izmantot atteikuma tiesības par neatbilstošu preci).

Pirmšķietami tirgotāja mājaslapā, saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem Nr.255 «Noteikumi par distances līgumu» 5.pantu, nav konstatēta informācija par atteikuma tiesību izmantošanas nosacījumiem, termiņu un kārtību.

Saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem Nr.254 «Noteikumi par līgumu, kas noslēgts ārpus pastāvīgās saimnieciskās vai profesionālās darbības vietas» (http://likumi.lv/doc.php?id=266581 ), patērētājs var atteikties preces 14 dienu laikā-šis termiņš ir piemērojams gadījumos, ja pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs ir sniedzis patērētājam informāciju par atteikuma tiesību izmantošanas nosacījumiem, termiņu un kārtību, kā arī izsniedzis atteikuma veidlapu: http://www.ptac.gov.lv/lv/content/atteikuma-ties-bas-2

Ja patērētājam nav sniegta obligātā pirmslīguma informācija vai atteikuma veidlapa, tad atteikuma tiesības patērētājs ir tiesīgs izmantot gada laikā vai 14 dienu laikā no brīža, kad attiecīgā informācija vēlāk ir tikusi sniegta.

Patērētājs atteikumu arī brīvā formā var iesniegt pārdevējam (rakstveida iesniegumu), kurā norāda:

  • savu vārdu, uzvārdu, dzīvesvietas adresi un kontaktinformāciju;
  • iesnieguma iesniegšanas datumu;
  • strīda būtību, savu prasījumu un tā pamatojumu.

Iesniegumam pievieno darījumu apliecinošu dokumentu kopijas, kā arī citus iesniegumu pamatojošus dokumentus (ja iespējams) Ja pārdevējs atsakās izpildīt patērētāja prasījumu/ja atbilde nav sniegta vai patērētājs nepiekrīt pārdevēja sniegtajai atbildei, patērētājam ir tiesības vērsties PTAC ar iesniegumu (http://www.ptac.gov.lv/content/iesniegt-s-dz-bu).

Rakstisku iesniegumu (tam pievienojot dokumentu kopijas) PTAC var iesniegt:

1) personīgi Brīvības ielā 55, Rīgā, 222. kab. katru darbdienu no 08.30 līdz 17.00, pārtraukums no 12.30 līdz 13.00

2) nosūtīt pa pastu vēstules veidā  Brīvības ielā 55, Rīgā, LV-1010.

3) savukārt, ja ir drošs elektroniskais paraksts, kas satur laika zīmogu uz e-pastu:ptac@ptac.gov.lv vai arī izmantot portāla www.latvija.lv  e-pakalpojumus.

Pirmdienas pēcpusdienā ar portālu «Apollo» sazinājās SIA «ALR Data» valdes loceklis Raitis Striguns un informēja, ka šodien saņemta ziņa no ražotāja, kas atzinis, ka datoram konstatēts ražošanas defekts. «Šodien pat (pircējam) nauda tiks atdota atpakaļ,» sacīja Striguns. 

Iesūti savu ziņu «Apollo SOS!» un iegūsti putekļu sūcēju!

Klāt rudens ražas laiks, tāpēc laikā no septembra līdz novembrim ziņu portāls «Apollo» aicina Latvijas iedzīvotājus iesūtīt savus stāstus, situācijas un notikumus iz dzīves sadaļā «Apollo SOS!» par dažādām piedzīvotām nejēdzībām, cilvēku neizdarībām un izdarībām. Neturēsim sveci zem pūra un aktualizēsim sabiedrībai svarīgus tematus, kas skar mūs visus!

«Apollo» redakcija izskatīs visus iesūtītos materiālus un nepieciešamības gadījumā sazināsies ar raksta autoru vai iesaistīsies situācijas risināšanā. Labākā raksta autors tiks apbalvots ar Karcher putekļu sūcēju.

Ziņu iesūtītāji aicināti īsi un konkrēti aprakstīt situāciju, kā arī pievienot fotogrāfijas vai video materiālus. 

«Apollo» redakcija izvērtēs iesūtītos materiālus, un uzvarētājs tiks noteikts pēc redakcijas iekšējā balsojuma. Kritēriji, pēc kuriem redakcija vērtēs iesūtītos materiālus - ziņas kvalitāte, oriģinalitāte un aktualitāte.

Sūti savu stāstu uz redakcija@apollo.lv!

Ziņo redaktoram par kļūdu!

Ziņo redaktoram par dzēšamu komentāru!

 

 

Laika ziņas

Vairāk

Valūtu kursi

19.02.2017
Ienākt apollo.lv