Nodokļiem jābūt taisnīgiem, un nodokļu nasta jāsadala solidāri

Apollo
0 komentāru

Ideāli būtu, ja izeju no ekonomiskās krīzes un valsts budžeta mērķus varētu nodrošināt ekonomikas «sildīšana». Diemžēl iepriekšējās Latvijas valdības par to nav rūpējušās. Tāpēc šodien ar jaunu uzņēmumu radīšanu, jaunas produkcijas ražošanas sākšanu, jaunu tirgu atrašanu un to apgūšanu nesokas. Laiks ekonomikas stimulēšanai ir pamatīgi izniekots.

Ģirts Valdis Kristovskis

Foto: Lita Krone/LETA

Jāatzīst arī tas, ka pašlaik sāktie tautsaimniecības stimulēšanas pasākumi dos atdevi tikai pēc gada, diviem, trīs. Rezultātā valstī nedarbojas tie ekonomiskie procesi, kas nepārtraukti un stabili nodrošina valsts budžeta ieņēmumus. Tā kā ieņēmumu nav, nākas izlīdzēties ar vienreizējiem, negatīvu blakus efektu piesātinātiem risinājumiem, kādi ir, piemēram, izdevumu samazināšana Latvijas Nacionālas bibliotēkas celtniecībai. Tāds pats smags risinājums ir arī budžeta ieņēmumu palielināšanas iespēja ar jaunu nodokļu ieviešanu, esošo nodokļu palielināšanu un to iekasēšanas uzlabošanu.

Šādā situācijā, kad turklāt valdības koalīcija ir vāja un ambīciju plosīta, par atzīstamu var vērtēt premjera Valda Dombrovska un finanšu ministra Einara Repšes spēju 2010. gada budžeta projekta ietvaros sasniegt izvirzītos fiskālos mērķus. Tomēr ar nožēlu jāatzīst, ka koalīcija nav spējusi vienoties par pašiem efektīvākajiem risinājumiem. Nodokļu nasta nav sadalīta pietiekami solidāri nabadzīgāko un pārtikušāko sabiedrības slāņu starpā, tāpēc sagaidāms, ka pieaugs sociālā spriedze, var izraisīties masveida protesti.

Gribu atgādināt, ka Starptautiskais Valūtas fonds atkārtoti aicinājis valdību sniegt atbalstu tiem iedzīvotājiem, kurus ekonomiskā lejupslīde skar vissmagāk. Skaidrs, ka iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) neapliekamā minimuma samazināšana no 35 uz 25 latiem un nodokļa atvieglojuma samazināšana par apgādībā esošām personām no 63 uz 25 latiem neatbilst šādai izpratnei, jo ir nesamērīgi smags nodokļu slogs tieši cilvēkiem ar mazākiem ienākumiem un ģimenēm ar vairākiem bērniem. Turklāt šis risinājums kopumā budžetā varētu dot tikai 25 miljonus latu.

Uzskatu, ka pašreizējā budžeta prognoze, visticamāk, nepiepildīsies un valdībai nāksies daudz plašāk izmantot valdības paredzētos sociālās drošības tīkla jeb ārkārtas līdzekļus. Ir muļķīgi ar vienu roku atņemt, lai pēc tam ar otru piemaksātu minimālo ienākumu nodrošināšanai. Taču ir risinājums, kas palīdz saudzēt sociāli neaizsargātāko sabiedrības daļu un vienlaikus nodrošina nodokļu ieņēmumus vismaz 30–40 miljonu latu apmērā.

Kā tas ir iespējams?

Par spīti skeptiķiem esmu pārliecināts, ka valsts budžeta lielākais papildinājums pašlaik sasniedzams, ieviešot tieši progresīvo iedzīvotāju ienākuma nodokļa likmi kombinācijā ar krītošu likmi valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām (VSAOI). Šādas pārliecības pamatā ir aprēķini, kas veikti ar tautsaimniecības speciālistu un autoritatīvu nodokļu ekspertu izveidotu nodokļu modelēšanas sistēmu un metodoloģiju, kāda Latvijā līdz šim nav izmantota. Tā parāda, ka iespējams nodrošināt saprātīgus nodokļu ieņēmumus 30–40 miljonu latu apmērā, vidēji nepalielinot kopējo nodokļu slogu uz darbaspēku, respektīvi, nepalielinot darba devēju kopējās izmaksas par darbaspēku.

Lejupejošās sociālo maksājumu likmes izmantošana dod iespēju samazināt uzņēmēja maksājuma daļu vidējām un lielām algām. Piedāvātais risinājums reizē sniedz pamatotu sociālā «spilvena» palielināšanu vismazākās darba samaksas saņēmējiem. Šāda piedāvātā IIN un VSAOI versija īpaši uzlabo progresīvu un augsti tehnoloģisku ražotņu konkurētspēju. Aprēķini rāda, ka nav pamata uzturēt Latvijā iesīkstējušo mītu par progresīvās ienākumu nodokļa likmes nepieļaujamību.

Izmantojot šā unikālā nodokļu kalkulatora iespējas un modelējot dažādas iespējas, ir skaidri redzams: jāpārveido IIN un VSAOI struktūra. Zemāk redzamajā tabulā parādīta viena no optimālajām nodokļu likmju un sliekšņu versijām:

               
  I slieksnis   II slieksnis      
IIN likme: Ls 180 18% Ls 500 24% virs Ls 500 34%
VSAOI (DD) likme: Ls 180 31%  /> 19%      
VSAOI (DN) likme: Ls 180 12,80%   9%      


Aprēķina pamatā ir princips, ka visas pieaugošās likmes tiek piemērotas tikai atbilstošo ienākumu daļai, kas veidojas pēc kārtējā sliekšņa pārsnieguma. Rezultātā, par pamatu izmantojot Finanšu ministrijas izsniegtos datus, 2. tabulā ievietoti «Pilsoniskās savienības» piedāvātās IIN un VSAOI versijas aprēķinu rezultāti. 

Darba algas ienākumu grupa, latos Darba ņēmēju skaits Darba ņēmēju kopējie ienākumi, latos VSAOI kopā IIN (iedz.ienākuma nodoklis)  />Personāla izmaksas Nodokļu slogs
Jūlijs*        
           
0,01-200,00 206779 27679172 12123477 2338353 36259715 39,88%
200,01-500,00 275074 91334355 33396724 12966705 114629480 40,45%
500,01-1000,00 173522 121533206 38964263 23468729 148372590 42,08%
1 000,01-2500,00 54899 76544974 22993920 19211404 92274338 45,74%
 />2 500,01 un vairāk 5822 24559932 7042359 7124632 29352075 48,27%
             
Kopā 716 096 341 651 638 114 520 743 65 109 823 420 888 198  

Redzams, ka piedāvātās versijas gadījumā kopējās personāla izmaksas darba devējiem ir Ls 420 888 198, salīdzinot ar bāzes (jūlijā pie esošās IIN un VSAOI likmes) variantu Ls 423 955 518. Turpretī budžeta ieņēmumi no IIN ir Ls 65 109 823, salīdzinot ar bāzes variantu Ls 62 630 246, kā arī VSAOI budžeta ieņēmumi attiecīgi Ls 114 520 743 un Ls 113 052 527.

Tas nozīmē: ja valsts jūlijā būtu lietojusi šādu progresīvo IIN versiju, tā mēnesī ieņemtu turpat 2,5 miljonus latu vairāk, kas gadā veido aptuveni 30 miljonus latu. Veiktie aprēķini parāda, ka atbilstoši piemērotas likmes un sliekšņi dod acīmredzamu fiskālo efektu, stimulē vai rada papildu iespējas darba devējiem.

Sabiedrībai jāpieslēdzas

IIN stratēģiju un likmes zināmā mērā nosaka mājsaimniecību nabadzības līmeņa paplašināšanās. Tāpēc šīs iedzīvotāju grupas papildu aplikšana ar nodokļu slogu nav vērtējama kā izeja no krīzes. Protams, katru interesē, kādi varētu būt viņa reālie ienākumi.

Interesanti, ka grupai, kas saņem līdz 500 latu atalgojumu uz rokas, līdzšinējo ienākumu līmenis saglabāsies vai pat dažu latu apjomā pieaugs. Tai kategorijai, kas saņem 750 latu lielu algu, nodokļu slogs pieaugtu par 15 latiem. Attiecīgi 1000 latu algas saņēmēji valsts izvešanai no krīzes maksātu 40 latu vairāk. Attiecīgi 2000 — 140 latu vairāk, bet 5000 latu lielas algas saņēmēji maksātu 440 latu vairāk. Kā redzams, algu reālie samazinājumi nav tik būtiski, lai nepieļautu progresīvo IIN likmi. Tas apgāž argumentu, ka pārtikusī sabiedrības daļa nepieņems progresīvo NII un kravā čemodānus aizbraukšanai no Latvijas? Šā argumenta lietotāji savus apsvērumus līdz šim nav balstījuši uz konkrētiem aprēķiniem.

Tieši tāpēc arī nevar piekrist Finanšu ministrijas iebildumiem un atrunām, ka šīs IIN un VSAOI versijas ieviešanai Valsts ieņēmumu dienestam trūkst informācijas un ka nepieciešama katra iedzīvotāja ienākumu deklarēšana. Darba devēji informāciju par darbiniekiem samaksātajiem nodokļiem sniedz katru mēnesi. Eksperti uzskata, ka datu bāzu un programmatūras pielāgošana ir iespējama pāris mēnešu laikā. Ir taču krīzes laiks! Galvenā problēma ir licencētās grāmatvedības programmatūras pielāgošana jaunajām likmēm. Taču to iespējams paveikt trīs četru mēnešu laikā. Tas nozīmē, ka jaunas IIN un VSAOI likmes būtu vēlams un iespējams ieviest, jau sākot ar 2010. gada 2. ceturksni.

Lai šādu ieceri realizētu, vajadzīga sabiedrības izpratne un, protams, pārliecība par šādu pasākumu nepieciešamību, un politiskā griba. Ekonomikas ministrs Artis Kampars pēdējo dienu laikā bijis spiests atzīt, ka starptautisko aizdevēju nepiekāpīga prasība ir tieši progresīvu IIN un NĪN likmju piemērošana. Valdība to joprojām ignorē.

Domāju, ka naudu jārod tur, kur tā ir, nevis tur, kur tās nav. Milzīgo starpību dažādu iedzīvotāju grupu ienākumos uzkrītoši parāda dārgu automašīnu skaits Rīgas ielās un villas, no kurām netiek iekasēts praktiski nekas. Turpretī neapliekamā minimuma un atvieglojumu par apgādājamiem samazināšana veido sprādzienbīstamu situāciju.

/>

Ziņo redaktoram par kļūdu!



Ziņo redaktoram par dzēšamu komentāru!

 

Laika ziņas

Vairāk

Valūtu kursi

20.08.2017
Ienākt apollo.lv