Nokaitinātie «Vadoņa» veidotāji «sper zibeņus» un netaupa epitetus Attēlu galerija

Apollo
0 komentāru

Muzikālās drāmas «Vadonis» veidotājus pamatīgi nokaitinājušas literāta Nila Saksa jeb īstajā vārdā Nila Konstantinova pretenzijas uz iestudējuma libreta autorību. Ceturtdien «Vadonim» par godu sasauktajā preses konferencē mūzikla komponists Zigmārs Liepiņš  un Latvijas Nacionālā teātra direktors Ojārs Rubenis rakstniekam Konstantinovam veltīja neglaimojošus apzīmējumus, vienlaikus kategoriski noliedzot jebkādu viņa devumu mūzikla tapšanā.

Galvenais skandāla «vaininieks», mūzikla libreta autors Kaspars Dimiters pēc žurnālistu informēšanas par izrādi «Vadonis» devās prom, tāpēc galveno skaidrotāja darbu uzņēmās Liepiņš.

Kompnists teica: «Kāds cilvēks, kura vārdu man īpaši negribētos šeit pat piesaukt (tas būtu jau pārāk liels gods viņam), maldina sabiedrību, ka viņš ir rakstījis libretu. Nekas tamlīdzīgs nav noticis. Ir uzrakstīts – un es to varu dokumentāli pierādīt – ir uzrakstīts viens četru lappušu garš gabals, kurš saucās «makets».»

Komponists uzsvēra, ka Konstantinova sarakstītās četras A4 formāta lapas – kuras Liepiņš žurnālistiem arī demonstrēja – nav librets. «Tas būtiskākais ir tas, ka librets satur sevī visus vārdus un skatuves norādījumus. (..) Librets satur sevī pilnīgi visus dialogus,» norādīja Liepiņš.

Viņš arī piemetināja, ka libreta rakstīšana «ir otrā plāna darbs, pirmā plāna darbs muzikālos darbos ir komponista darbs». «Komponists ir tas, kas paņem libretu, izloba no viņa kaut kādas frāzes ārā, iespējams, kaut ko izmet, tāpēc, ka mūzikā viņam tās neder. (..) Īsi sakot, librets ir dramatisks darbs – liels, biezs, 30, 40, 50 lappušu garš, ko var publicēt kā atsevišķu darbu, bet kuru transformē komponists pēc saviem ieskatiem, veidojot savu muzikālo darbu.»

Liepiņš uzsvēra, ka Konstantinova un Dimitera libreta makets ir tapis pēc «ļoti ilgām pārrunām pie džina un vīna», abi esot «sasēdējušies kopā ar meitenēm un vēl dažādām izklaidēm, kaut ko tur ir štukojuši kopā». «Ziniet, es ar vienu zvejnieku arī esmu pārrunājis šo jautājumu. Viņš atcerējās, ka Ulmanis esot atbalstījis Rojas rajona zvejniekus savā laikā. (..) Iedomājieties, ja šis zvejnieks pēkšņi tagad dodos kā līdzautors,» teica Liepiņš.

«Tas ir viens vārdu salikums, kurš tika izbrāķēts uzreiz pēc saņemšanas. Tajā nav dramaturģiskās lietas,» uzsvēra komponists, norādot, ka pats ir profesionālis un zina, kā jāraksta šādi darbi. «Ir viens vienīgs libreta autors, un tas ir Kaspars Dimiters. Nav šeit citu libreta autoru, to es varu jums apzvērēt pie savas mātes kapa,» pārliecināti sacīja Liepiņš. «Autorības elementu šeit [Konstantinova libreta maketā] nav vispār.»

«Ko es varu nozagt no cilvēka, kas ir uzrakstījis kopā ar Dimiteru – pierādāmā nekondīcijas stāvoklī – četras lappuses ar nekur nelietojamu tā saucamo synopsis?» jautāja «Vadoņa» komponists.

«Šim zēnam, kurš ir ar krievisku uzvārdu Konstantinovs, nav it nekāda literāra izglītība vai kaut kādas jēgas, ko viņš dara, (..) marginālis, tāds rakstniecības puskoka lēcējs… Un pat ja viņš pretendētu uz kaut kādu finansiālu ieguvumu… Nekas jau no viņa darba nav izmantots,» teica Liepiņš.

Savukārt tajā, ka viņa personiskā sarakste ar Dimiteru «mistiskā kārtā ir nonākusi publiskā telpā», ir saskatāmas kriminālnozieguma pazīmes, uzskata Liepiņš.

Viņš arī kategoriski noraidīja spekulācijas, ka «Vadoņa» skandāls ir apzināti radīta «melnā reklāma».

Savukārt Latvijas Nacionālā teātra direktors Ojārs Rubenis teica: «Es šādu cilvēku kā Nils Konstantinovs neesmu savā dzīvē ne saticis, ne redzējis.» «Man ir līgums ar Kasparu Dimiteru, un darbs ir izpildīts un mēs tālāk to iestudējam. Paldies šim cilvēkam [Konstantinovam], kurš rada negatīvu reklāmu, bet reklāmu. Paldies viņam!»

Jautāts, vai viņš vajadzības gadījumā gatavs ar Konstantinovu tiesāties, Rubenis atbildēja apstiprinoši. Latvijas Nacionālais teātris arī neplāno Konstantinovam piešķirt jebkādu kompensāciju. «Ja jūs noliksiet blakus šīs četras lapiņas un šo darbu, pēc kā notiek izrāde, jūs redzēsiet, ka tās ir divas pilnīgi dažādas lietas,» uzsvēra teātra direktors.

Jau ziņots, ka literāts Nilss Sakss jeb īstajā vārdā Nils Konstantinovs turpina cīnīties par Latvijas Nacionālā teātra mūzikla «Vadonis» libreta autortiesībām. Rakstnieks, kurš apgalvo, ka ir mūzikla libreta autors, iesniedzis prasību gan Ekonomikas policijā, gan Rīgas pilsētas Ziemeļu rajona tiesā.


Ziņo redaktoram par kļūdu!



Ziņo redaktoram par dzēšamu komentāru!

 

Laika ziņas

Vairāk

Valūtu kursi

18.11.2017
Ienākt apollo.lv