Pacientu ombuds: Saskarsme starp pacientiem un mediķiem ir vāja

Apollo
26 komentāri

Saskarsme starp pacientiem, mediķiem un viņu tuviniekiem pērn bijusi vāja, secinājis Pacientu ombuds, apkopojot datus par 2012.gadā sniegtajām konsultācijām un saņemtajām sūdzībām.

Pacientu ombuds: Saskarsme starp pacientiem un mediķiem ir vāja

Foto: Renāte Briede/LETA

Pērn Pacientu ombuds sniedzis 981 konsultāciju, kas ir par 331 konsultāciju vairāk nekā 2011.gadā un par 461 vairāk nekā 2010.gadā. No visām 2012.gadā sniegtajām konsultācijām 265 bijušas saistītas ar sūdzībām. Visvairāk - 79% gadījumu - palīdzība sniegta pacientiem un viņu tuviniekiem, bet 21% medicīniskajam personālam. Salīdzinot ar 2011.gadu, konsultāciju skaits ar medicīnisko personālu pieaudzis par 3%.

Konsultāciju tēmas bijušas dažādas - ārstēšanās pakalpojumu pieejamība, medicīniskā kvalitāte un dokumentācija, ģimenes ārstu darbs, rindas uz pakalpojumiem, sadzīves apstākļi slimnīcā un citas, tomēr īpaši aktuāli bijuši jautājumi par attieksmi un saskarsmi.

«Saskarsme ir viens no jūtīgākajiem un pilnveidojamākajiem jautājumiem,» pauž Pacientu ombuda pārstāvji. Viņuprāt, pacientiem un viņu tuviniekiem ir jāmācās nebaidīties runāt ar ārstu, uzdot jautājumus, maksimāli precīzi aprakstīt savus veselības novērojumus, sekot līdzi mediķu teiktajam un to atcerēties. Savukārt no mediķiem tiek gaidīti saprotamāki skaidrojumi, laipnāka attieksme un izpratne, ka ne pacients, ne viņa tuvinieks nav vienlīdz informēts par ārstniecības procesiem kā mediķis.

Kā stāsta Pacientu ombuda valdes priekšsēdētāja Liene Šulce-Rēvele, nereti no mediķu puses novērojama arī neiecietība, kad bērnu vecāki, īpaši jaunie vecāki, nezina un nesaprot kaut ko. «Pašsaprotamas lietas ārstam vai māsiņai mēdz būt komplicētas un neskaidras pacientam,» uzsver Šulce-Rēvele.

Kopumā 2012.gads Pacientu ombudam bijis produktīvs. Kā stāsta nodibinājuma vadība, pērn ne tikai pieaudzis konsultēto pacientu un mediķu skaits, bet arī attīstīta ciešāka sadarbība ar dažādām veselības aprūpē iesaistītajām institūcijām un organizācijām. Organizētas arī vairākas informatīvas kampaņas, lekcijas par pacientu un ārstu tiesībām. Pasākumos uzrunāti gan ārsti, gan farmaceiti, iedzīvotāji reģionos, konkrētas pacientu grupas, piemēram, onkoloģijas pacieni un citi.

Pozitīvi, ka arī pērn, līdzīgi kā 2011.gadā, Pacientu ombuds saņēmis labas atsauksmes par Latvijas ārstniecības iestādēm. Uzslavēto iestāžu skaitā bijušas vairākas Latvijas lielās slimnīcās, tostarp Bērnu klīniskā universitātes slimnīca un vairāki Rīgas Austrumu klīniskās universitātes slimnīcas stacionāri. Pozitīvas atsauksmes saņemtas arī par Rīgas 2.slimnīcu, Liepājas Reģionālo slimnīcu un Vidzemes slimnīcu.

Pacientu ombuds ir neatkarīga organizācija, kura kopš 2008 gada konsultē, palīdz rast risinājumus, sniedz ieteikumus veselības aprūpes organizācijas, kvalitātes, pacientu tiesību jautājumos gan pacientiem, gan mediķiem un nozares speciālistiem, tādejādi esot pirmā šāda organizācija Latvijā.

Ziņo redaktoram par kļūdu!



Ziņo redaktoram par dzēšamu komentāru!

 

Laika ziņas

Vairāk

Valūtu kursi

22.11.2017
Ienākt apollo.lv