Par mopēdistu problēmām uz ceļa ir uzzinājusi liela daļa sabiedrības

Apollo
7 komentāri

Šogad Latvijā reģistrēti 52 ceļu satiksmes negadījumi, kuros ievainojumus guvuši 34 mopēdu un motorolleru vadītāji un pasažieri, savukārt bojā gājis viens mopēda vadītājs. Salīdzinot ar attiecīgo laika periodu pērn, mopēdu negadījumu skaits samazinājies par 16% un negadījumos ievainoto skaits – par 3%, liecina Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) un Valsts policijas apkopotā informācija.

Par mopēdistu problēmām uz ceļa ir uzzinājusi liela daļa sabiedrības

Foto: AFP/Scanpix

Viens no skaidrojumiem, kāpēc situācija ir nedaudz uzlabojusies, ir šī gada maijā un jūnijā CSDD un partneru īstenotā mopēdistu drošības kampaņa «Mopēds – mazs un neaizsargāts».

Šī kampaņa guvusi plašu atpazīstamību sabiedrībā, to pamanījuši 72% Latvijas iedzīvotāju –  secināts sabiedriskās domas pētījumu centra SKDS veiktajā aptaujā. Salīdzinoši augstāki kampaņas atpazīstamības rādītāji ir dažādu transporta līdzekļu vadītāju un/vai pasažieru grupās, tai skaitā kampaņu pamanījuši 82% aptaujāto mopēdu vai motorolleru vadītāju.

Kampaņas novērtējuma rezultāti liecina, ka tā ir sasniegusi savu mērķi – likt mopēdu vadītājiem apzināties riskus un ievērot drošas braukšanas principus, kā arī pievērst pārējo ceļu satiksmes dalībnieku uzmanību mopēdiem un palīdzēt viņiem labāk izprast šos braucamos.

Pārliecinošs vairākums jeb 95% iedzīvotāju sapratuši tās galvenos vēstījumus – mopēds ceļu satiksmē, salīdzinot ar automobiļiem, ir neaizsargātāks un tam ir lielāki draudi uz ceļa, kā arī to, ka trieciens, ko autovadītājs pat nejūt, mopēda vadītājam var būt nāvējošs.

Drošas braukšanas principus un potenciālo negadījumu riskus attiecībā uz braukšanu ar mopēdu vai motorolleru labi vai ļoti labi pārzina vairāk nekā 60% aptaujāto respondentu. Savukārt 39% iedzīvotāju savas zināšanas vērtē samērā kritiski – kā viduvējas vai sliktas, secināts SKDS veiktajā aptaujā.

Piesakot mopēdu vadītāju drošas braukšanas kampaņu, CSDD kopā ar partneriem rosināja arī virkni iniciatīvu situācijas uzlabošanai, prasot lielāku atbildību no mopēdu vadītājiem. Piemēram, no 2014.gada ieviest vadīšanas eksāmenu (līdztekus jau esošajam teorētiskajam eksāmenam), kas veicinās teorētisko zināšanu pielietošanu praksē gan sagatavojoties eksāmenam, gan pārbaudījuma laikā un turpmākajā dalībā ceļu satiksmē, kā arī palielināt minimālo vecumu mopēda vadītāja apliecības iegūšanai no pašreizējiem 14 gadiem uz 16 gadiem.

«Pat nebijām gaidījuši, ka stingrākas likuma normas tik atzinīgi novērtēs sabiedrība. Mūsu iniciatīvai par izmaiņām likumdošanā savu atbalstu pauduši ne vien drošas braukšanas eksperti, bet arī jauniešu-mopēdu vadītāju vecāki un pat paši jaunieši,» norāda CSDD valdes priekšsēdētājs Andris Lukstiņš.

Viens no izplatītākajiem jauno mopēdistu pārkāpumiem ir atļautā braukšanas ātruma pārsniegšana, kas vairumā gadījumu iespējama, «pateicoties» mopēdu pārbūvei un ātruma ierobežotāju demontāžai. Turklāt būtiski, ka pusi no visiem šogad notikušajiem mopēdu ceļu satiksmes negadījumiem izraisījuši un tajās dažādas traumas guvuši tieši jaunieši vecumā līdz 25 gadiem.

Tāpat mopēdu vadītāju vidū joprojām aktuāla ir transportlīdzekļu vadīšana alkohola reibuma stāvoklī - šogad par braukšanu reibumā sodīti 164 mopēdu vadītāji, pērn – par vienu vairāk. «Tāpat kā citu transportlīdzekļu, arī  mopēdu vadīšana reibumā var izraisīt traģiskas sekas, tāpēc viens no policijas uzdevumiem šajā jomā ir mazināt reibumā braucošo skaitu un tādējādi arī potenciālo negadījumu riskus,» stāsta Valsts policijas Prevencijas pārvaldes priekšnieks Normunds Krapsis.«Sākoties siltajam laikam un palielinoties mopēdistu skaitam uz ceļiem, policija aktīvi pievērš un pievērsīs uzmanību arī šai satiksmes dalībnieku grupai, kontrolējot noteikumu ievērošanu, rīkojot reidus un preventīvi skaidrojot būtiskāko.»

Ziņo redaktoram par kļūdu!

Ziņo redaktoram par dzēšamu komentāru!

 

Komentētākie raksti

Satiksmes ierobežojumi

Vairāk

Valūtu kursi

21.11.2017
Ienākt apollo.lv