«Pasaciņa» par auto divciparu numuriem

Apollo
0 komentāru

Divciparu un viencipara numurzīmes automašīnām Latvijā vairs nebūt nav retums. Viena brauciena laikā pa galvaspilsētas ielām var saskaitīt desmitiem auto, kurus rotā divciparu reģistrācijas numuri. Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) rīcībā nav ziņu, ka šādu numurzīmi kaut viens auto īpašnieks būtu ieguvis nelikumīgā ceļā. Skaidrojums, kādēļ tik daudz divciparu un viencipara numuru uz automašīnām, gan šķiet kā minimums neveikls, iespējams, melīgs.

«Pasaciņa» par auto divciparu numuriem

Foto: Scanpix/Reuters

Patlaban CSDD, reģistrējot jaunu auto, izsniedz HK sērijas numurzīmes. Vienlaikus pašlaik uz automašīnām redzami divciparu numuri, kuru sērija sākas ar alfabēta pēdējiem diviem burtiem. Kādēļ šāda situācija, CSDD skaidro: «Tas, ka viencipara un divciparu transportlīdzekļu reģistrācijas numuru sērija ir aizvirzījusies tālāk, galvenokārt skaidrojams ar to, ka Latvijā ir liels skaits automašīnu, kas ražotas noteiktu valstu tirgum (piemēram, ASV, Kanādas, Šveices), un tām pēc konstrukcijas nevar uzstādīt numura zīmes ar trīs vai četriem cipariem. Turklāt jāņem vērā, ka šie numuri katrā sērijā ir tikai 99 no 9999 kopējā skaita, tāpēc sērija ar īsajiem numuriem ir tālāk, nekā tas ir četrciparu numuriem.»

Tātad pēc CSDD skaidrojuma izriet, ka divciparu numurzīmes uzstādītas tikai no trim valstīm ievestām automašīnām. Tomēr ikdienā redzams pretējais — pa ielām pārvietojas automašīnas, kurām ir divciparu numuri, un tās galvenokārt ražotas Eiropas tirgum.

CSDD tāpat norāda, ka numurzīmes automašīnām tiek piešķirtas ar datorsistēmas starpniecību noteiktā rindas kārtībā. Ja kāds vēlas iegūt sev tīkamu numurzīmi, viņam par to jāpiemaksā prāva naudas summa. Jāsecina, ka Latvijas autovadītāji ir gatavi tērēt milzu naudu, lai iegūtu divciparu numurus. Vai tas tā, būtu smalki jāpēta direkcijas maciņa saturs pēdējos gados — cik un kā par tīkamajām numurzīmēm nauda iekasēta.

Vienlaikus gan CSDD noliedz ziņas, ka nākotnē varētu trūkt tieši divciparu numurzīmes, ja nu gadījumā Latvijā ieved lielu skaitu automašīnu no aizokeāna valstīm. «Visas CSDD nodaļas ir nodrošinātas ar visu veidu transportlīdzekļu reģistrācijai nepieciešamajām numurzīmēm, un CSDD var apgalvot, ka arī tuvāko gadu laikā divciparu numurzīmju izsīkumu neparedz. Turklāt nevienas iestādes pasaulē, kas nodarbojas ar transportlīdzekļu reģistrāciju, galvenais uzdevums nav nodrošināt, lai katram transportlīdzeklim būtu iespējams piešķirt divciparu numura zīmi. Mūsu uzdevums ir nodrošināt to, lai ikviens transportlīdzeklis neatkarīgi no tā numurzīmes uzstādīšanai paredzētās vietas konstruktīvajām īpatnībām varētu tikt piereģistrēts un tam tiktu izsniegtas numura zīmes, kuras ir nepieciešamas, lai transportlīdzeklis būtu identificējams un ar to drīkstētu piedalīties ceļu satiksmē,» norāda CSDD.

Vēl CSDD pēc savas iniciatīvas komentē kādu censoni, kurš internetā mēģinot «tirgot» auto numurzīmes. Direkcija jau vērusies tiesībsargājošajās iestādēs, lai censoni «noliktu pie vietas», jo persona pelnot nelikumīgi.

«Ar numuru tirgošanu nevar taisīt biznesu. CSDD nenodarbojas un arī turpmāk nenodarbosies ar numura zīmju «modes tirgus» pētīšanu. CSDD pienākums nav rūpēties par to, lai katrs transportlīdzeklis būtu aprīkots ar numura zīmi, kas, pēc tā īpašnieka domām, ir pareizā un vajadzīgā. Turklāt absurdi ir izvērst diskusiju par divu ciparu numura zīmēm kā par ekskluzīvu atpazīšanas zīmi, kas kalpo kā identifikācija vai vizītkarte automašīnas īpašniekam. Numura zīmes tiek izsniegtas, lai atpazīstams būtu transportlīdzeklis, nevis tā īpašnieks! Turklāt nav patiesība, ka cilvēkiem interesē tikai viencipara vai divciparu numura zīmes — tāpat daudzi vēlas četrciparu un trīsciparu numura zīmes ar kādu viņiem svarīgu ciparu kombināciju, ar dzimšanas gada skaitli vai ar iniciāļiem utt. Tādēļ uzskatām, ka spriedumi par viencipara vai divciparu numura zīmju ekskluzivitāti ir pilnībā subjektīvi un to ierobežojums skaita ziņā nebūtu jāuzskata par problēmu.»

Lai arī direkcija strikti apgalvo, ka neplāno pētīt numura zīmju «modes tirgu», iespējams, tas nebūtu slikts risinājums. To darot, nākotnē varētu iekasēt arvien lielākus līdzekļus, kas tiktu valsts kabatā. Tādā gadījumā krīzes laikā nerosinātu neskaitāmas reizes palielināt ikgadējās nodevas par motocikliem un automašīnām.


Ziņo redaktoram par kļūdu!



Ziņo redaktoram par dzēšamu komentāru!

 

Laika ziņas

Vairāk

Valūtu kursi

20.08.2017
Ienākt apollo.lv