Pasaules Banka rosina novērst bažas par ostu darbības caurskatāmību

Apollo
7 komentāri

Pasaules Banka savā ziņojumā par ostu sektoru pārvaldību rosinājusi novērst bažas par darbību caurskatāmību, pastiprināt atbildību, palielināt ieņēmumus, uzlabot investīciju politiku un loģistikas ķēdes.

Pasaules Banka rosina novērst bažas par ostu darbības caurskatāmību

Foto: Ieva Lūka/LETA

Pasaules Banka šodien iesniedza Satiksmes ministrijā ziņojumu «Pārskats par ostu sektoru Latvijā: konkurētspēja un pārvaldība».

Ziņojumā aicināts novērst bažas par darbību caurskatāmību. Ostas var uzlabot gan sabiedrības, gan investoru attieksmi pret tām, stiprinot savu darbību caurskatāmību, tostarp sniedzot izsmeļošas atbildes uz Valsts kontroles atzinumiem par Rīgas ostu un regulāri publicējot ārējos gada audita ziņojumus, kā arī ieviešot atklātības politiku, paziņojumā medijiem informē Pasaules Banka.

Rosināts pastiprināt atbildību. Lai to panāktu, jāpalielina ostu atbildība, pastiprinot valdes lomu, nodrošinot valdes darba un tās vadības novērtēšanu, kā arī regulāri veicot operacionālos auditus un publicējot to rezultātus, secināts ziņojumā.

Ierosināts arī uzlabot loģistikas ķēdes. Ostas ir viens no elementiem garākā loģistikas ķēdē, un ostas pakalpojumu izmantotāji izvērtē visas loģistikas ķēdes darbību, to izmaksas, laiku, uzticamību. Latvijas gadījumā tas nozīmē nepieciešamību palielināt dzelzceļa kapacitāti, veikt ieguldījumus, lai ostās varētu ienākt lielāki kuģi, kā arī panākt labāku investīciju koordināciju visā loģistikas ķēdē, skaidro Pasaules Banka.

Rosināts arī uzlabot investīciju politiku. «Nepieciešamas nozīmīgas investīcijas, taču resursi ir ierobežoti. Tāpēc ārkārtīgi svarīgi koncentrēt resursus uz tiem ieguldījumiem, kas ir būtiski ostu konkurētspējas nodrošināšanai. Latvijai jāveido tāda investīciju politika, kas efektīvi var optimizēt resursu piešķiršanu un nodrošināt maksimālu atdevi no ieguldījumiem,» norāda Pasaules Banka.

Ziņojuma autori mudina arī palielināt ostas ieņēmumus. Ostām pašlaik nav pietiekamu ieņēmumu, lai finansētu nepieciešamās investīcijas. Varētu palielināt tarifus un uzlabot zemes apsaimniekošanu. Vienlaikus ir jāsaglabā esošajā līmenī vai jāsamazina izdevumi atbilstoši konkurējošu ostu praksei. Ja ostām nav pietiekamu ienākumu, lai nodrošinātu investīcijas, jebkurš nodokļu paaugstinājums radītu nepieciešamību vēl vairāk palielināt tarifus, kas var mazināt ostu konkurētspēju, secina ziņojuma autori.

Ziņojums sagatavots pēc Satiksmes ministrijas lūguma. Tā galvenais mērķis ir izvērtēt situāciju divās lielākajās Latvijas ostās - Rīgā un Ventspilī - un sniegt ieteikumus, kā veicināt ostu starptautisko konkurētspēju un nodrošināt, ka to pārvaldība atbilst labai starptautiskai praksei.

Ziņojumā uzsvērts, ka Latvijas ostas darbojas sarežģītos konkurences apstākļos. Pēdējās desmitgadēs Latvija ir zaudējusi tirgus daļu saviem konkurentiem, jo īpaši no jauna attīstītajām Krievijas ostām. Lai nepadotos konkurencei, Rīgas un Ventspils ostas ir noteikušas zemus tarifus un specializējas beztaras preču, galvenokārt ogļu un eļļas, segmentā. Tām nav izdevies izvērst nozīmīgas darbības, ar ko piesaistīt augstākas vērtības kravas, kas vislabāk var veicināt pieprasījumu pēc kravu transportēšanas pakalpojumiem, piemēram, konteinerus.

Pasaules Bankas transporta nozares vadītājs Eiropā un Centrālajā Āzijā Huans Gaviria paziņojumā medijiem norāda, ka pēdējā laikā Latvijas ostām ir izdevies nostiprināt būtiskas ilgtermiņa saistības ar lieliem akmeņogļu, naftas produktu un mēslošanas līdzekļu pārvadātājiem. Tomēr tās strādā ļoti saspringtas konkurences apstākļos un nepieciešami turpmāki risinājumi to konkurētspējas saglabāšanā un uzlabošanā. Nav ātra un vienkārša risinājuma, kā to panākt, bet ostas var uzlabot savu stāvokli un pievilcību, pilnveidojot ieguldījumu politiku un labu pārvaldību, - to, ko šodien sagaida pasaules klases operatori.

Ziņo redaktoram par kļūdu!



Ziņo redaktoram par dzēšamu komentāru!

 

Laika ziņas

Vairāk

Valūtu kursi

13.12.2017
Ienākt apollo.lv