Pasaulslavenais Korbeins Rīgā! (+Foto) Attēlu galerija

Apollo
0 komentāru

Laiks gavilēt visiem Antona Korbeina fotomākslas cienītājiem, jo Valsts Mākslas muzeja izstāžu zālē Arsenāls atklāta viņa personālizstāde, kas līdz pat 3. jūlijam būs apskatāma arī plašākai publikai.

Seksualitāte darbos

Gaidot slavenā fotogrāfa izstādi Latvijā, katrā viņa uzvārda pieminēšanas reizē masu medijos nācās saskarties ar aizvien jauniem tā izrunāšanas veidiem. Skaidrību šai jautājumā ievieš pats galvenais vaininieks, sakot, ka viņš ir Korbeins. Par izstādi viņš saka, ka tā nebūs tik liela kā citās Eiropas lielpilsētās.

«Rīgā būs 140 fotogrāfiju retrospektīva, kas aptvers plašu laika posmu no septiņdesmitajiem gadiem līdz mūsdienām. Līdz ar to izstādē būs apskatāmi četri dažādi manas daiļrades posmi — agrīnajā es vairāk aizrāvos ar dokumentāliem kadriem līdzīgu melnbalto fotogrāfiju, vēlāk pievērsos portretēšanai, daudz izmantojot brūno toni, pēc tam sākās zilās krāsas periods un es vienkārši aizrāvos ar slavenību fotografēšanu, visbeidzot nonācu līdz pašportretiem.»

Antona Korbeina fotografēšanas stils ir ļoti intīms un reizē graciozs. Viņam izdodas pasaulslavenus ļaudis parādīt neierastā veidā, izceļot tieši cilvēciskās īpašības. Tāpēc arī Rīgā apskatāmajai izstādei dots nosaukums Mirstīgie (Mortals).

Nedaudz skumdina diezgan šaurais izstādes koncentrējums tieši uz slavenu mūziķu un aktieru portretiem, jo fotomākslinieka rokai pieder arī daudzas ne mazāk aizraujošas, pat erotiska rakstura fotogrāfijas, kādas redzētas, piemēram, pirms trim gadiem 350 attēlu lielā izstādē Kopenhāgenā.

«Tā bija smieklīgi liela. Un tajā bija atvēlēta sadaļa arī savādākai striptīza meiteņu parādīšanai, ko man negribētos dēvēt par erotiku. Patiesībā manos darbos ir daudz vairāk seksualitātes, nekā parasti saskata…»

Savu nepieradināto fotografēšanas stilu Antons Korbeins skaidro ar iedzimtu talantu un nemācīšanos speciālās fotogrāfijas skolās. «Man tas sākās dabiski — vēlējos fotografēt un darīju to tā, kā man tas šķita interesanti.» Viņš neslēpj, ka mūziķu fotografēšanai pievērsies tieši tāpēc, ka varējis par brīvu apmeklēt viņu koncertus un satikt aci pret aci…

Sastāvdaļa

«Tie bija septiņdesmitie gadi. Tagad mūzikas industrija ir kļuvusi daudz sarežģītāka — lai fotografētu kādu lielu mākslinieku, viss iepriekš jāsarunā. Tas uzliek arī emocionālas barjeras.»

Tagad jau zvaigznes uzmeklē viņu pašas un lūdz ne tikai uztaisīt bildes, bet arī albumu noformējumus.

Runājot ar Korbeinu, pārsteidz vienlaikus viņa kautrīgums un spēja rast cilvēcīgi nemākslotu kontaktu. «Esmu dzimis uz salas, kur nebija ne mūziķu, ne koncertu. Kad esi jauns un dzīvo uz nošķirtas salas, tad rodas sajūta, ka ārpasaulē notiek grandiozas lietas, bet tu neesi to sastāvdaļa.»

Sala, par kuru fotogrāfs runā, atrodas netālu no Roterdamas. «Tagad to grūti nosaukt par salu, jo ir sabūvēti tilti, uzlabota satiksme. Bet piecdesmitajos gados bija izteikta izolētības izjūta. Nesen tomēr aizbraucu uz šo salu, kur nebiju bijis 30 gadu, atcerējos nošķirtības izjūtu un uztaisīju pašportretus, kas redzami izstādē.»

Pirmā spēlfilma

Sācis nopietni fotografēt, Korbeins ātri vien saprata, ka viņam ir par mazu ne tikai dzimtā sala, bet arī Nīderlande. «Pārcēlos uz Angliju, jo tur savos fotografētajos attēlos redzēju citu dzīvīgumu, attieksmi. Anglija septiņdesmitajos gados bija nabadzīgāka par Nīderlandi, un daudzi cilvēki vēlējās izrauties no drūmās ikdienas, kļūstot par mūziķiem. Es sajutu tajā radniecību…»

Viņš atzīst, ka nebija viegli šķirties no ģimenes un draugiem, taču tagad to nenožēlojot, jo atradis savu īsto vietu šajā pasaulē. Daudzi Korbeinu apskauduši par to, ka viņam izdevies sastrādāties ar pasaulē atzītām slavenībām, taču viņš uz to skatās nedaudz citādi: «Man nav svarīgas slavenības, mani interesē mākslinieki, un tās ir divas pilnīgi atšķirīgas lietas.»

Antons saka, ka joprojām uztver fotografēšanu kā piedzīvojumu, kurā iesaistīts gan viņš pats, gan fotografējamais objekts ar savām īpašībām. «Es vienmēr necenšos uztvert to, ko daru, tikai kā darbu. Šādu svaiguma izjūtu palīdz saglabāt dažādas blakus lietas — video, dizains, filma…»

Korbeins veidojis vizuālo tēlu grupām Depeche Mode, U2, R.E.M., radot ne tikai fotogrāfijas un albumu noformējumus, bet arī videoklipus, koncertfilmas un skatuves dizainu. Tagad viņš ķēries pie pirmās spēlfilmas: «Tā sauksies Control un stāstīs par Joy Division dziedātāju Īenu Kērtisu, kurš pirms 25 gadiem izdarīja pašnāvību.»

Maikla Vinterbotoma lenti Diennakts uzdzīvotāji (24 Hours Party People) redzējušie, paši nezinot, ir noskatījušies arī kadrus no topošās Korbeina lentes: «Tur ir tādi melnbalti kadri, kad Kērtiss mirst. Tie ir manējie, lai arī es neesmu minēts filmas veidotāju sarakstā. Tas varbūt arī labi, jo es vēlos parādīt Joy Division līderi savādākā gaismā. Var būt, ka nekas nesanāks, bet par to varēs spriest šā gada beigās…»

 

Ziņo redaktoram par kļūdu!

Ziņo redaktoram par dzēšamu komentāru!

 

Zvaigznes sola

Vairāk

KAS GAIDĀMS ŠOMĒNES?

Horoskopi

Vairāk

Valūtu kursi

17.10.2017
Ienākt apollo.lv