«Pēcsvētku sindroms» — paģiras

Apollo
0 komentāru

«Pēcsvētku sindroms» — paģiras

Māra Cīša zīmējums

Kas var būt vēl ļaunāk, kā diena pēc svētkiem — galva sāp, kauli smeldz, vēderā spiež, mute izkaltusi, slikta dūša. Nepatīkamajām izjūtām pievienojas arī morālās paģiras: kāpēc es tik daudz ēdu; cik kausus alus īsti izdzēru; vai tik neesmu sastrādājis kādas muļķības?

Daži ieteikumi no ārstu prakses un personiskās pieredzes ļaus jums vieglāk tikt galā ar «otrās dienas sindromu».

Arī ārsti svin Jāņus

Diētas ārsts Atis Tupiņš: «Svētkos mēs bieži vien par daudz esam ēduši — mīkstus pīrāgus, pārceptus, pat piedegušus šašlikus, desas, lielā daudzumā mielojušies ar sieru, kūciņām, lietojuši alkoholu. Otrā rītā cilvēks jūtas divtik slikti — viņu moka gan paģiras, gan gremošanas traucējumi. No vienas puses, vajag stimulēt kuņģa zarnu trakta darbību, ja tas jau nav tāpat iztīrījies (var lietot fermentus, skābpiena produktus — rūgušpienu, kefīru, paniņas, arī skābu kāpostu sulu). Tiem, kas līgo Kurzemes pusē, otrā rītā ieteicams iedzert skābputru. Iesaku paņemt uz līgošanu līdzi un otrā dienā palietot arī «gastronormu» (1/2 tējkarote uz glāzi ūdens), kurā ir pienskābe koncentrētā veidā. Tas atjauno normālu kuņģa zarnu trakta darbību, turklāt pienskābe iesaistās vielmaiņas procesos, veicinot ātrāku alkohola noārdīšanos, tas labi noder arī pret paģirām.

Nākamajā dienā lielās devās ēst viegli apkaltušos pīrāgus nebūtu īsti pareizi, labāk izvēlēties skābpiena produktus, kā arī skābenos augļus un dārzeņus. Tāpat pēcsvētku rītā nevajadzētu ēst produktus, kas ļoti ātri rūgst, veido gāzes un uzpūš vēderu, piemēram, baltmaizi. Lai cik dīvaini arī šķistu, otrā rītā arī palīdz «kolas» un «pepši», jo satur kofeīnu, kas tonizē, bet gāze veicina kuņģa zarnu darbību.

Godīgi runājot, neliela (uzsveru — neliela) deva alkohola nākamajā rītā palīdz justies labāk. Tomēr labāk būtu jāņot tā, lai nākamajā dienā nevienu nevajadzētu «reanimēt»!"

Traumatologs ortopēds Pēteris Studers: «Pēc svētkiem ievēroju divus principus. Pirmais un pats galvenais no tiem skan šādi: «Ar ko esi saslimis, ar to jāārstējas!» Otro principu man iemācīja kāds igauņu dakteris, ar kuru kopā četrus mēnešus pavadīju Amerikā. Viņš teica: «Ja tu esi lēnām kāpis augstā kalnā un beidzot ticis pašā kalna galā, no kalna lejā arī kāp lēnām!» Šo principu, protams, nevar attiecināt uz pār-ēšanos vai saindēšanos ar pārtiku, bet, kas attiecas uz alkohola lietošanu, tas palīdz vislabāk.

Tomēr cenšos vienmēr ievērot mēru. Normālā glāzītē ir 35–40 grami alkohola. Kā saka lietuvieši — viena «gurkšņa». Ar divām «gurkšņām» pilnīgi pietiek, lai justos ļoti labi, un arī otrā dienā nav nekādu seku.»

Cik daudz alkohola ir par daudz?

Zinātnieki aprēķinājuši, ka, piemēram, 70 kg smagam vīrietim, kas izdzēris litru alus vai puslitru vīna, alkohola koncentrācija asinīs sasniedz 0,5 promiles. Tā ir robeža, kas netraucē kritiski novērtēt situāciju, nekavē reakciju, spēju pieņemt svarīgus lēmumus, kā arī vadīt automašīnu, neapdraudot ne sevi, ne citus cilvēkus.

Dažādi pētījumi liecina, ka pieļaujamā, veselībai nekaitīgā alkohola dienas deva sievietei un vīrietim ir ne vairāk par 20–30 g dienā. Ilgstoši lietojot tikai 40–60 g alkohola dienā, sešas reizes paaugstinās iespēja iedzīvoties aknu cirozē.

Nonācis organismā, alkohols bremzē hormona vazopresīna darbību smadzenēs. Šis hormons ir atbildīgs par normālu šķidruma apmaiņu caur nierēm. Nieres sāk izvadīt no organisma pārāk lielu ūdens daudzumu, bet kopā ar to — normālai smadzeņu darbībai nepieciešamās minerālvielas, piemēram, nātriju un magnēziju. Tiek izjaukts smadzeņu ķīmiskais līdzsvars, kas noved pie tādām nepatīkamām parādībām kā galvassāpes un nogurums.

Alkohols noārda glikogēnu, kas nepieciešams, lai šūnas ražotu enerģiju, tādēļ otrā rītā pēc svinēšanas nereti jūtamies tik vārgi un nespēcīgi.

Visus šos nepatīkamos simptomus vēl smagākus padara metanols, kuru lielākā vai mazākā mērā satur visi alkoholiskie dzērieni un kura toksiskie noārdīšanās blakusprodukti izraisa nelabumu un ietekmē sirdsdarbību.

Sevišķi daudz metanola ir lētajos vīnos, nelegāli tirgotajā alkoholā utt. Alkoholiskie dzērieni satur arī dažādas citas vielas, piemēram, krāsvielas. Īpaši daudz to ir brendijā, arī sarkanvīnā, rumā, viskijā un džinā. Jo vairāk šo vielu, jo lielākas iespējas iedzīvoties paģirās.

Kādēļ pietiek ar dažām glāzītēm?

  • Ja ierodamies svētkos ar nokavēšanos un cenšamies «iedzīt» pārējos. Aknas nespēj tik ātri noārdīt alkoholu — vienā stundā tās caurmērā var «likvidēt» tikai 0,15 promiles.
  • Ja dzeram tukšā dūšā. Kuņģis ir tukšs, tādēļ alkohols daudz ātrāk nonāk asinsritē.
  • Kafija un cukurs veicina apreibšanu. Dzerot saldus liķierus vai karstvīnu, piedzerties ir daudz vieglāk. Tas pats attiecas arī uz šokolādes un trekniem saldumiem kā «uzkodu». Turpretī trekns ēdiens bremzē alkohola līmeņa paaugstināšanos asinīs.
  • Jaucot dažādus alkoholiskos dzērienus, cilvēks daudz ātrāk piedzeras, nekā visu vakaru malkojot, piemēram, alu.
  • Smēķēšana pastiprina alkohola iedarbību.
  • Dažiem cilvēkiem spēja ātri piedzerties ir iedzimta, jo viņu organisms alkoholu noārda daudz lēnāk.
  • Sievietes uz alkoholu reaģē daudz jutīgāk nekā vīrieši un var «panest» daudz mazāk.
  • Ja nevēlaties piedzerties, iedzeršanas starplaikos lietojiet daudz nealkoholisko dzērienu un ūdens.


Daži padomi Jāņu dienas rītam:

  • Lai cik smagi paģiru simptomi jūs mocītu, nepalieciet gultā!
  • Kontrastduša un pastaiga svaigā gaisā iekustinās asinsriti.
  • Seju uzmundrinās kompreses — saslapiniet frotē dvieli karstā ūdenī un uz 30 sekundēm piespiediet pie sejas, pēc tam to pašu izdariet ar aukstā ūdenī samērcētu dvieli. Procedūru atkārtojiet trīs reizes.
  • Izvairieties no uzturēšanās lielā karstumā un no fiziskas piepūles.
  • Viegls pretsāpju līdzeklis galvassāpēm.
  • Daudz dzeriet, piemēram, sulas, minerālūdeni u. c. gāzētos dzērienus.
  • Zviedru zinātnieki izpētījuši, ka tiem, kas iepriekšējā vakarā dzēruši stipros alkoholiskos dzērienus vai sarkanvīnu, palīdz «asiņainā Mērija», protams, ja tās sastāvā ir ļoti daudz tomātu sulas un pavisam maz alkohola.
  • Pipargurķīši, siļķu tīteņi un citas sāļas lietas brokastīs atjaunos iepriekšējā vakarā zaudētās nātrija rezerves.
  • Šķīstošā magnēzija tablete. Arī svētku naktī pirms gulētiešanas var izdzert 250–500 mg magnēzija tableti.

Ziņo redaktoram par kļūdu!

Ziņo redaktoram par dzēšamu komentāru!

 

19

2017. gada 19. oktobris

Vārda dienas

Elīna, Drosmis, DrosmaElīns, Elīne, Elina, Elika, Drošvaris, Drošvaldis, Drosmiņš, Drosme

Horoskopi

Vairāk

Valūtu kursi

19.10.2017
Ienākt apollo.lv