Pelnrušķītes neparedzamās pārvērtības

Apollo
0 komentāru

Sergeja Prokofjeva baleta «Pelnrušķīte» pirmizrādes Latvijas Nacionālajā operā 27. un 28. maijā. Par skandalozā režisora Radu Poklitaru veidoto «Pelnrušķītes» iestudējumu prognozēt neņemas pat daudz pieredzējuši kritiķi. 

Latvijas Nacionālās operas baleta mākslinieciskais vadītājs  Aivars Leimanis atzīst, ka iecere par S. Prokofjeva «Pelnrušķītes» iekļaušanu repertuārā ir gana sena. Vienlaikus viņš atklāj, ka līdz šim vēl nav nācies redzēt iestudējumu, kurā būtu pārvarēta nesaderība starp bērniem rakstīto pasaku un vien pieaugušajiem uztveramo mūziku. Veiksmīgs risinājums šķitis Radu Poklitaru pieaicināšana, jo viņš pazīstams ar savu spēju uz lietām raudzīties no neierasta leņķa. Mūsu baleta trupai šis būs pirmais klasiskais balets, ko tā uzdrošinājusies iestudēt modernā un laikmetīgā valodā.

Iespējams, vairākumam pēc jaunā, talantīgā un skandalozā baltkrievu horeogrāfa R. Poklitaru veidotā iestudējuma noskatīšanās būs grūti atpazīt bērnu dienās lasītās Šarla Perro pasakas notikumus. R. Poklitaru veidotā izrāde iecerēta kā pasaka pieaugušajiem bērniem, kuriem, pārkāpjot operas slieksni, savās dvēselēs uz dažām stundām vajadzētu kļūt par tādiem, kas pasauli vēl tikai iepazīst. Horeogrāfs joprojām izvairās no savas ieceres un koncepcijas skaidrošanas, jo tad zustu intriga un skatītāju fantāzijai traucētu dažādi ierobežojumi. Noslēpumainība zudīs vien pirmizrādē. Līdz šim atklāts vien tas, ka «Pelnrušķīte» nebūs to izrāžu skaitā, kuru laikā skatītāji atpūšas. Arī viņiem domās nāksies darboties līdzi un vēl ilgi pēc tam nodoties jautājumiem par savu sūtību šajā pasaulē un laimes sajūtas atrašanu.

«Manas «Pelnrušķītes» librets savu stundu pienākam gaidīja četrus gadus. To iecerot, mani iedvesmoja ļoti daudzas, nereti no baleta tālas lietas — 20. gadsimta sākuma kinematogrāfs, «pin-up» māksla, šodienas Holivudas melodrāmas, Amsterdamas «sarkanā kvartāla» atmosfēra un vēl daudzas savstarpēji šķietami neatkarīgas reālijas. Ar laiku libretā ļoti daudz kas mainījās — vieni personāži izrādījās lieki un pazuda, citi savukārt izbēga tiem lemtajai nāvei un laimīgi nodzīvoja līdz finālam,» — R. Poklitaru.

Pats S. Prokofjevs, aizvadītā gadsimta 40. gados realizēdams Kirova baleta pasūtījumu, rakstīja: «Galvenais, ko es vēlējos paust «Pelnrušķītes» mūzikā, ir Pelnrušķītes un Prinča poētiskā mīlestība: jūtu dzimšana un uzplaukšana, šķēršļi tām ceļā un sapņa piepildījums.»

Galvenās lomas šobrīd gatavo Agnese Andersone, Viktorija Jansone un Anna Novikova, kā arī viņu Prinči — Kirils Burlovs, Fēlikss Lipskis un Pāvels Vasiļčenko. Savukārt no «Pelnrušķītes» partitūras, kurā iekļauta arī Džoakīno Rosīni uvertīra tāda paša nosaukuma operai, šobrīd nešķiras diriģents Mārtiņš Ozoliņš. Viņa karjerā tas būs pirmais baleta jauniestudējums.

***

UZZIŅA

- Horeogrāfs � Radu Poklitaru, diriģents � Mārtiņš Ozoliņš

- Galvenajā lomā � Agnese Andersone, Viktorija Jansone un Anna Novikova, kā arī viņu Prinči � Kirils Burlovs, Fēlikss Lipskis un Pāvels Vasiļčenko.

Pelnrušķītes neparedzamās pārvērtības

Reklāmas foto

Ziņo redaktoram par kļūdu!

Ziņo redaktoram par dzēšamu komentāru!

 

Zvaigznes sola

Vairāk

KAS GAIDĀMS ŠOMĒNES?

Horoskopi

Vairāk

Valūtu kursi

17.10.2017
Ienākt apollo.lv