Pilsētas ielās valda anarhija

Apollo
0 komentāru

Nesen notikusī traģiskā avārija, kad pusaudzis bez autovadītāja tiesībām notrieca uz gājēju pārejas Kurzemes prospektā pensionāru pāri, ir rezultāts anarhijai, kas jau ilgstoši valda Rīgas ielās.

Presē jau ziņots par 14. maijā notikušo avāriju, kurā 17 gadus vecais Sergejs sabrauca 1928. gadā dzimušu sievieti, kas gāja bojā, un 1931. gadā dzimušu vīrieti, kuru smagā stāvoklī nogādāja slimnīcā.

Automašīna «BMW» vēlāk tika atrasta pārsimts metru no negadījuma vietas, pats vadītājs bija pazudis, bet vēlāk policijā ieradās kopā ar māti. Noskaidrojās, ka tajā pašā rītā viņu jau policija bija aizturējusi par braukšanu bez autovadītāja apliecības — viņam tādas pat nevar būt, jo braukt ar auto Latvijā atļauts no 18 gadu vecuma. Mašīnai nav bijis arī tehniskās apskates, taču policists noformējis protokolu un puisi no tālākās braukšanas nav atturējis, jo likums viņam neparedzot iespēju atņemt ne auto, ne arī tā atslēgas. Pēc dažām stundām notika traģēdija.

Arī dzērājiem nevar atņemt auto

Mēģinot noskaidrot, kādēļ pieļauta šāda absurda rīcība, RB konstatēja, ka Rīgas ielās valda absolūta anarhija, turklāt jau ilgstoši. Kārtības policijas inspektors Aigars Bērziņš RB paskaidro, ka policistiem esot liegts atņemt mašīnu ne vien pusaudzim bez apliecības, bet arī iereibušiem šoferiem. Viņiem sastāda protokolu par braukšanu alkohola reibumā, vajadzības gadījumā aizved uz ekspertīzi, bet automašīnu neatņem. Tādējādi daudzi vadītāji pie tās atgriežas un brauc tālāk. Policisti var vienīgi sacīt, lai tā nedara, taču braucēji padomu vērā neņem.

Iemesls šādai situācijai ir interesants — 2003. gadā, grozot Ceļu satiksmes likumu, tika liegta transporta līdzekļu evakuācija, jo šajā nozarē valdīja haoss: nebija skaidrs atbildīgais par auto salaušanu, bija nepamatoti augsta maksa par stāvēšanu, bija aizdomas par korupciju u. c. Mainot likumu, paredzēts, ka par auto evakuācijas kārtību jālemj valdībai. Ministru kabinets aizvadītā gada septembrī deleģēja pašvaldībām pašām lemt, kam uzticēt auto piespiedu evakuāciju un cik par to paģērēt no mašīnu īpašniekiem, tādējādi Rīgas domei bija jāizstrādā atbilstoši saistošie noteikumi. Dome to līdz šim nav izdarījusi, un jaunais deputātu sasaukums tikai pēc traģiskā negadījuma konstatējis, ka noteikumu nav.

Atzīst bezspēcību

Ceļu policijas priekšniekam Edmundam Zivtiņam atliek vien konstatēt faktu, ka policija nespēj cīnīties pret dzērājiem pie stūres, kuri nemaksā sodus un turpina braukt arī tad, kad autovadītāja apliecība atņemta. Tas pats attiecas uz nekaunīgiem pusaudžiem, kuri braukā vispār bez apliecības. Līdz ar to uz ceļiem ir ievērojami nedrošāk. Tādēļ policijas vadība uzstāj uz grozījumiem likumdošanā, kas ļautu konfiscēt braucamrīku par šādiem pārkāpumiem. Taču pašlaik bīstamos pārkāpējus uz ceļiem ir grūti atturēt. Policijas priekšnieks uzskata, ka Rīgas domei būtu jāuzņemas atbildība par esošo situāciju, kad auto nevar pat piespiedu kārtā aizvilkt uz maksas stāvvietu. Piemēram, Jelgavā atbilstoši noteikumi jau esot pieņemti, un drīz tādi būšot arī Valmierā.

Domnieki negrib uzņemties atbildību

Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komitejas priekšsēdētāja vietnieks Juris Zvirbulis RB atzina, ka par esošo situāciju komiteja uzzinājusi tikai aizvadītajā nedēļā. Arī pirms mēneša, kad tika pieņemti noteikumi, lai varētu aizvilkt nevietā atstātās automašīnas Džordža Buša vizītes laikā, neviens neesot sniedzis informāciju, ka stāvoklis esot tik traģisks. Tas gan nesakrīt ar policijas pārstāvju sacīto, kuri saka, ka vairākkārt atgādinājuši domei par noteikumu trūkumu. Lai nu kā, tagad problēma esot aktualizēta un noteikumi tikšot virzīti izskatīšanai domē steidzamības kārtā, stāstīja J. Zvirbulis. Komiteja esot arī mēģinājusi izsekot tam, kā projekts pačibējis iepriekšējā sasaukumā, taču pēdas pagaisušas. Sākumā to gatavojusi Drošības un kārtības komiteja, vēlāk — Satiksmes un transporta lietu komiteja, un tad, tuvojoties vēlēšanām, jautājums pavisam pazudis no darba kārtības.

Atbildību par noteikumu trūkumu nevēlējās uzņemties arī bijušais mērs Gundars Bojārs, kurš vaino esošajā situācijā valdību. «Tas ir kārtējais gadījums, kad Ministru kabinets pēkšņi izdomā kaut ko deleģēt pašvaldībai, nerēķinoties, ka tai ir savs budžets, ko gada beigās nevar grozīt,» viņš sacīja. Deputāts piebilda, ka mašīnu aizvilkšana uz piespiedu stāvvietām saistīta arī ar smagām juridiskām problēmām. Piemēram, nav skaidrs, kuram jāmaksā, ja auto pa ceļam radies kāds defekts. Tam būtu nepieciešams licencēts eksperts, kas novērtē auto stāvokli pirms un pēc atbraukšanas, tas procesu atkal sadārdzinātu. Šo problēmu dēļ iepriekšējais sasaukums noteikumus izstrādāt neesot paguvis.

Fakti

Šobrīd ir spēkā pašvaldības noteikumi, kas atļauj automašīnas pārvilkt uz citu vietu, ja tās traucē transporta kustībai, ceļu remonta darbiem, ziemā — sniega tīrīšanai u. c. Šādā gadījumā auto tiek pārvietots uz tuvāko vietu, kur drīkst stāvēt, bet īpašniekam nosūtīts rakstisks paziņojums. Pārvietošana notiek par Rīgas domes līdzekļiem.

2005. gada pirmajos četros mēnešos Rīgā reģistrēti 8338 ceļu satiksmes negadījumi, no tiem 570 negadījumos cietuši cilvēki. Bojā gājuši 18 cilvēki, bet dažādus savainojumus guvis 671.

Viedoklis

Aivars Borovkovs, Latvijas Juristu biedrības priekšsēdētājs: — Policijas teiktais, ka likumi neļauj atņemt iereibušam vadītājam auto, neatbilst patiesībai. Ja aizturētais ir sabiedrībai bīstams, policistam ir viņš jāaptur un jāpārtrauc prettiesiskās darbības. Līdz ar to policists drīkst piespiedu kārtā nogādāt dzērāja šofera auto uz policijas stāvlaukumu neatkarīgi no jebkādu pašvaldības noteikumu pieņemšanas. Ko tad darīs kriminālpolicija, aizturot cilvēku ar ieroci bez nēsāšanas atļaujas? Vai policists arī šauteni atstās pie aizturētā tāpēc, ka viņam nav kratīšanas ordera? Muļķības!

Pilsētas ielās valda anarhija

Foto: AFI/Gatis Dieziņš

Ziņo redaktoram par kļūdu!



Ziņo redaktoram par dzēšamu komentāru!

 

Laika ziņas

Vairāk

Valūtu kursi

21.10.2017
Ienākt apollo.lv