«Providus»: pirms vēlēšanām medijos slēpti visvairāk slavināta apvienība «Dzimtene»

Apollo
0 komentāru

Pirms aizvadītajām pašvaldību vēlēšanām visvairāk iespējama slēptā reklāma izmantota apvienības «Dzimtene» reklamēšanai, kurai šādu publicitāti nodrošināja «Radio PIK», secināts sabiedriskās politikas centra «Providus» šodien prezentētajā ziņojumā par partiju atspoguļojumu plašsaziņas līdzekļos pirms 2005. gada pašvaldību vēlēšanām.

Saskaņā ar «Providus» pētījuma rezultātiem «Dzimtene» 157 reizes pieminēta «Radio PIK», kura saimnieks Jurijs Žuravļovs ir viens no apvienības līderiem.

Gandrīz 100, iespējams, negodīgas reklāmas gadījumos tiek vainota partija «Jaunais centrs», kam ievērojamu publicitāti nodrošināja krievu valodā iznākošie laikraksti un reģionālais Daugavpils laikraksts «Million». Īpaši tiek atzīmēti priekšvēlēšanu laikā izvietotie «Vesti Segodņa» reklāmas plakāti, kuros bija redzams partijas līderis Sergejs Dolgopolovs.

Kā secinājis «Providus», Latvijas Sociāldemokrātiskā strādnieku partija (LSDSP) priekšvēlēšanu laikā tiešā un netiešā veidā izmantojusi administratīvos resursus, kas partijai bija pieejami, vadot Rīgas Domi. LSDSP esot slēpti popularizēta 84 reizes.

Ceturtajā vietā ir apvienība «Par cilvēka tiesībām vienotā Latvijā», kas pētījumā tiek raksturota kā «krievu preses favorīte». Ievērojamu pozitīvu publicitāti cīnītāji par krievu skolām saņēmuši gan laikrakstā «Vesti Segodņa», gan laikrakstā «Čas».

Tālāk seko Tautas saskaņas partija (TSP), kas arī iespējami slēpti reklamēta abos šajos laikrakstos. Īpašu publicitāti guvis partijas priekšsēdētājs un vienlaikus pirmais saraksta numurs Jānis Jurkāns.

Savukārt Latvijas Pirmā partija (LPP) tiek raksturota kā «sabiedrisko attiecību meistare», kam priekšvēlēšanu laikā izdevās plašsaziņas līdzekļos «atrast spraugas», lai tās aizpildītu ar pseidonotikumiem. Kā piemēru «Providus» pētniece Lolita Čigāne šodien žurnālistiem minēja partijas jauniešu aktivitātes saistībā ar rasistisku un etnisko naidu kurinošu saukļu tīrīšanu Rīgas ielās. TSP un LPP konstatēti 79 iespējamie pārkāpumi.

No reģionālajiem laikrakstiem lielu atbalstu, iespējams, slēptā veidā pirms vēlēšanām saņēmusi Ventspils mēra Aivara Lemberga vadītā partija «Latvijai un Ventspilij» — konstatēti 32 gadījumi.

23 gadījumos, iespējams, slēpti reklamēta «Latgales gaisma», 12 gadījumos — partija «Latvijas ceļš», 10 — Tautas partija, 8 — «Jaunais laiks». Neviens slēptās reklāmas gadījums nav konstatēts par Zaļo un zemnieku savienību un apvienību «Tēvzemei un Brīvībai»/LNNK, liecina pētījums.

Slēptā reklāma pētījumu autoru izpratnē ir politiskās partijas vai kandidāta darbības reklamēšana, mediju materiālu attiecīgi neapzīmējot.

Visvairāk slēptā reklāma no rakstošajiem medijiem konstatēta krievu valodā rakstošajā presē — fiksēti 382 šādi raksti. Latviešu valodā iznākošajā presē konstatēti 90 šādi raksti. Attiecībā uz raidorganizācijām lielākā daļa — 148 iespējamās slēptās reklāmas gadījumi —  konstatēta «Radio PIK», citos nerakstošajos medijos — 52 reizes.

Kopumā projektā «Atklāti par 2005. gada pašvaldību vēlēšanu finansēm» veiktajā plašsaziņas līdzekļu analīzē konstatēti 672 gadījumi, kurus varētu traktēt kā slēptu reklāmu. «Tomēr ne visi tādi ir,» atzina Čigāne, norādot uz iespējamo žurnālistu neprofesionālismu, «partejiskumu» un spiedienu vai ietekmi no citu personu puses.

Kā raidījumus, kuros novērota pozitīva tendence attiecībā uz kādu no politiskiem spēkiem, «Providus» pētnieki min Rīgas Domes apmaksāto raidījumu «Rīgas ziņas», kur tendenciozi atspoguļots iepriekšējās Rīgas Domes darbs, un TV5 raidījumu «Par ko balsot», kas nodrošinājis pozitīvu publicitāti LPP un LSDSP. Kā piemērus Čigāne minēja arī Ventspils televīziju un Kristīgo radio, kur ar garām runām pirms vēlēšanām uzstājies LPP priekšsēdētājs Juris Lujāns.

Latviešu valodā iznākošajos laikrakstos iespējamā slēptā reklāma visvairāk konstatēta «Rīgas Balsī» — 20 gadījumi, bet krievu valodā iznākošajā presē — «Vesti Segodņa» — 158 gadījumi.

Slēptā reklāma pirms pašvaldību vēlēšanām izmantota atsevišķos plašsaziņas līdzekļos un par atsevišķām partijām, bet lielākā daļa mediju šādus materiālus savā darbā neizmantoja, galveno pētījuma secinājumu minēja Čigāne. Konstatēts, ka slēptas reklāmas izmantošanai medijos ir tendence samazināties.

Ziņojums sagatavots projekta «Atklāti par 2005. gada pašvaldību vēlēšanu finansēm» ietvaros.

Projekta īstenotāji no šā gada 1. janvārim līdz 12. martam pētīja 109 plašsaziņas līdzekļus visā Latvijā, lai konstatētu partiju atspoguļojumu pirmsvēlēšanu periodā un atklātu iespējamās slēptās reklāmas izvietošanas tendences.

Ziņo redaktoram par kļūdu!



Ziņo redaktoram par dzēšamu komentāru!

 

Laika ziņas

Vairāk

Valūtu kursi

19.10.2017
Ienākt apollo.lv