Skandāls apavu veikalā: Ko noklusē tirgotāji?

Apollo
207 komentāri

Portāls «Apollo» iepriekš vēstīja par konfliktu, kas izcēlās apavu veikalā «NS King» tirdzniecības centrā «Alfa» it kā brāķētu apavu dēļ. Tagad skaidrojām, kāpēc apavu ražotāji izmanto tā sauktos pasitņus, ko par konfliktsituāciju pircēju un pārdevēju starpā saka Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) un, vai pēc patērētāju iesniegtajām sūdzībām veikalam «NS King» gada laikā sniegto konsultāciju skaits vērtējams kā liels vai mazs.

Fotogrāfijai ilustratīva nozīme

Fotogrāfijai ilustratīva nozīme

Foto: mimmyg, CC BY-NC 2.0

Portāls «Apollo» lūdza neatkarīgu komentāru par apavu pasitņiem apavu dizainerei, dizaina skolas «Polimoda International Institute of Fashion Design & Marketing» Florencē absolventei Kristiānai Laipeniecei.

«Pēc pieredzes ikdienas un sporta apavu dizainā un pārdošanā varu teikt, ka mūsdienās cilvēki biežāk iegādājas pēc iespējas vieglākus apavus. Apavu pārdevējam būtu jābūt pieredzei apavu konstrukcijā un materiālos. Pērkot apavus mēs pielāgojamies laikapstākļiem, ievērojam apavu ērtumu un praktiskumu. Komentējot situāciju ar pasitņiem. Tas ir aktuāls jautājums. Pasitņi ir gan plastmasas papēžiem, gan ādas apaviem, bet ir manāma atšķirība, jo 100% ādas apavi paši par sevi ir smagāki un papēdis ir piepildīts, kas dod apavam praktiskumu un stabilitāti,» komentē apavu dizainere.  

«Lielākoties apavi veikalos mūsdienās ir par ļoti pieejamām cenām, bet arī materiāli tajos ir izmantoti lētāki. Plastmasas papēži lielākoties ir iekšpusē tukši, jo papēžu ražotāji ietaupa materiālu izveidojot papēža formu, kura nav aizpildīta un iesit pasitni, kas vēlāk vai agrāk nokrīt,» norāda Laipeniece.

«Pēc manām domām šī prece ir praktiskāka vairāk vasaras sezonai. Iesaku ziemas sezonā izvēlēties 100% ādas apavus ar ādas papēdi vai pilnas gumijas zoles apavus. Ar ziemas apaviem ir tā pat kā ar ziemas riepām. Labāk izvēlēties apavus ar gumijas zolēm un padziļinātu protektora zīmējuma elementu. Cilvēki, kuri izvēlējušies nēsāt savus rudens zābakus ziemā un vēlas pielāgot tos ziemai, iesaku uzlikt saucamo profilaksi - gumijas ārzoles ar padziļinātu protektora zīmējuma elementu un ielikt silto iekšpēdu. Šīs nelielās nianses un bāzes zināšanas par apaviem noteikti būtu arī jāievēro pārdevējām mūsu sūrās ziemas apstākļos,» rekomendē apavu dizainere.

Portāls sazinājās arī ar Patērētāju tiesību aizsardzības centram (PTAC). PTAC Patērētāju informēšanas un komunikāciju daļas pārstāve Vineta Ore informēja, ka normatīvajos aktos nav noteikts laiks pēc pirkuma dienas, kurā precei nevajadzētu saplīst vai nodilt, nolietoties, bet, atklājot neatbilstību, patērētājam ir tiesības 2 gadu laikā no preces iegādes dienas vērsties pie pārdevēja ar pretenziju, iesniedzot prasību ne vēlāk kā 2 mēnešu laikā no neatbilstības atklāšanas dienas, tomēr šajā laikā neturpinot preci lietot. 

Bet nolietošanās neesot uzskatāma par ražošanas defektu, ja prece sākotnēji ir bijusi līguma noteikumiem atbilstoša. Savukārt pārdevēja pienākums ir pirms preces iegādes sniegt atbilstošu informāciju par preci, tātad pietiekošu preces raksturojumu, lai vidusmēra patērētājs saprastu preces izmantošanas nolūku, kā arī tā kopšanas un lietošanas īpatnības utt., un attiecīgi precei arī jāatbilst ražotāja, pārdevēja sniegtajiem paziņojumiem par šo preci, turklāt patērētājam ir tiesības pieprasīt, lai papildu informācija par preci tiek sniegta arī mutvārdos.

PTAC nav kompetents izvērtēt apavu kvalitāti vai defekta rašanās cēloni. 

Tomēr, atbilstoši jebkurš strīds, kas rodas starp patērētāju un pārdevēju, risināms pārrunu ceļā, strīda pusēm cenšoties panākt vienošanos. Ja strīdu starp patērētāju un pārdevēju nav iespējams atrisināt pārrunu ceļā, patērētājs iesniedz pārdevējam rakstveida iesniegumu, kurā norāda:

-savu vārdu, uzvārdu, dzīvesvietas adresi un kontaktinformāciju;

-iesnieguma iesniegšanas datumu;

-strīda būtību, savu prasījumu un tā pamatojumu.

Iesniegumam pievieno darījumu apliecinošu dokumentu kopijas, kā arī citus iesniegumu pamatojošus dokumentus (ja iespējams).

Pārdevējs 15 darbdienu laikā no iesnieguma saņemšanas dienas sniedz patērētājam rakstveida atbildi uz iesniegumu un informē par iespējamo prasījuma izpildes veidu vai strīda risinājumu, ja minētajā laikposmā nav panākta vienošanās par patērētāja prasījuma izpildi vai alternatīvu prasījuma izpildes veidu.

Ja pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs uzskata, ka patērētāja prasījums nav pamatots vai ir gatavs piedāvāt patērētājam citu strīda risinājumu, tas rakstveidā par to informē. Pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam ir pienākums pamatot patērētāja prasījuma atteikumu.

Ja pārdevējs nesniedz atbildi uz iesniegumu, uzskatāms, ka pārdevējs atsakās izpildīt patērētāja prasījumu. Ja atbilde nav sniegta vai patērētājs nepiekrīt pārdevēja sniegtajai atbildei, patērētājam ir tiesības vērsties PTAC ar iesniegumu (http://www.ptac.gov.lv/content/iesniegt-s-dz-bu).  

Patērētāju tiesību aizsardzības likums nosaka sniegt atbilstošu informāciju par piedāvāto preci, un papildus informāciju patērētājs ir tiesīgs pieprasīt sniegt arī mutvārdos. Savukārt Ministru kabineta 1999.gada 3.augusta noteikumi Nr.273 Apavu izstrādājumu marķēšanas kārtība (http://www.likumi.lv/doc.php?id=18212  ), kā arī Regula http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:1994L0011:20070101:lv:PDF ) precizē, kas ir apavu izstrādājums un obligātās prasības, kas jāievēro, tos tirgojot, - ir jābūt informācijai par materiāliem, kas izmantoti šādām apavu daļām: virsai, oderei un ieliekamai saistzolei, kā arī ārējai zolei.

Pamatojoties uz iepriekšminēto, nepieciešams lietot apavus tikai atbilstoši izstrādājuma materiāla īpašībām, attiecīgi arī lietot tikai tos apavu kopšanas līdzekļus, kuri ir piemēroti dotajam materiālam un apavu veidam, lai paildzinātu apavu valkāšanas ilgumu un kvalitāti.

Daži apavu tirgotāji un ražotāji savās mājas lapās (piemēram, http://www.zekurpe.lv/lv/txt/apavu-kopsana ,  http://www.gabi.lv/taq.php , http://www.trendy.lv/lv/faq/apavu-lietosanas-noteikumi , http://www.apavi24.lv/lv/garantija/  u.c.) sniedz ieteikumus, kas paildzinātu apavu valkāšanas ilgumu un kvalitāti, piemēram, ik dienas sekot apavu stāvoklim, savlaicīgi labojot nodilušās pazoles un papēžu pasitņus, atjaunojot noberzto krāsojumu, izņemamās iekšzoles u.c. nomaināmās detaļas, un, konstatējot kādu defektu, neturpināt apavu valkāšanu, bet uzticēt apavu labošanu speciālistiem. Šie u.tml. ieteikumi pamatā attiektos arī uz jebkura apavu ražotāja produkciju.

PTAC tāpat informēja, ka 2016. gadā (uz 01.11.) saņemtas 211 sūdzības par apaviem, kā arī sniegtas 2938 konsultācijas («NS King» - 38 konsultācijas). Salīdzinājumā ar visu 2015. gadu saņemtas 71 sūdzības par apaviem un sniegtas 2579 konsultācijas («NS King» - 35 konsultācijas). Komentējot šos datus, uzņēmuma pārstāve Ilze norāda: «Tas nesastāda pat 0,5 procentus no tā ko mēs esam gada laikā pārdevuši. Ja man ir jāatbild vai tas ir maz, vai daudz es uzskatu, ka tas ir pat ļoti maz.»

Ziņo redaktoram par kļūdu!

Ziņo redaktoram par dzēšamu komentāru!

 

Laika ziņas

Vairāk

Valūtu kursi

18.12.2017
 

Laika ziņas

Vairāk

Valūtu kursi

18.12.2017
Ienākt apollo.lv