Sodi pieaugs. Vai apzinīgums arī?

Apollo
0 komentāru

Grūti pretendēt uz oriģinalitāti ar apgalvojumu, ka situācija uz Latvijas ceļiem ir dramatiska un situācijas uzlabošanai steidzami nepieciešams lietderīgs risinājums. Nesen mūsu avīzē bija intervija ar satiksmes ministru Ainaru Šleseru, kurš klāstīja, ka tiek gatavoti likumgrozījumi, kas īpaši skars vadītājus, kuri pie stūres sēdušies dzērumā, — pēc ministra domām, šie vadītāji būtu sēdināmi cietumā. Spriežot pēc daudzajām atsauksmēm, šī ideja ir radījusi visai plašu rezonansi sabiedrībā. Centos izzināt, kādi ir paredzamie likumu grozījumi, kad tie varētu stāties spēkā un vai tie varēs mainīt katastrofālo situāciju.

Paredzamas mašīnu konfiskācijas

Jaunās likuma izmaiņas neveido viena konkrēta darba grupa, bet gan Iekšlietu ministrija (ceļu policija) un Satiksmes ministrija (Autotransporta direkcija, kā arī Ceļu satiksmes drošības direkcija) atsevišķi. Katra no struktūrām gan saskaņo savus darba plānus kopīgās tikšanās reizēs.

Valsts policijas Ceļu policijas biroja priekšnieks Edmunds Zivtiņš sarunā ar «LA» sacīja, ka ceļu policija pirmām kārtām grib pievērst uzmanību trim pārkāpumu veidiem — braukšanai pie stūres apreibinošu vielu ietekmē, ātruma pārsniegšanai (kas bieži vien ir saistīta arī ar agresīvu braukšanu), kā arī drošības jostu nelietošanai. «Esam iecerējuši sodus palielināt, nosacīti runājot, par vienu pakāpienu augstākus. Piemēram, ja līdz šim par ātruma pārsniegšanu virs 20 kilometriem stundā bija paredzēts naudas sods 20 latu apmērā bez soda punktiem, tad nākotnē sodu esam iecerējuši 30 latu apmērā, piemērojot arī vienu soda punktu. Par ātruma pārsniegšanu amplitūdā no 21 līdz 30 kilometriem pašlaik paredzam sodu 40 latu apmērā un vēl divus soda punktus, un tā tālāk. Īpašu uzmanību gribētu pievērst tādam pārkāpumam kā drošības jostu nelietošana. Pēc apkopotajām ziņām, apmēram pusi no ceļu satiksmes negadījumos bojā gājušajiem varētu glābt, ja viņi būtu piesprādzējušies. Līdz šim par tādu pārkāpumu bija paredzēts tikai 10 latu naudas sods vai brīdinājums bez soda punktiem. Turpmāk par drošības jostu nelietošanu varētu piemērot 20 latu naudas sodu un vēl divus soda uzskaites punktus,» uzskata E. Zivtiņš.

Ceļu policijas biroja priekšnieks piekrīt, ka likumos būtu iestrādājama norma par automašīnu konfiskāciju gadījumos, ja pie stūres sēž persona alkohola reibumā un bez tiesībām. Mašīna, pēc E. Zivtiņa domām, būtu konfiscējama neatkarīgi no tā, uz kura vārda tā reģistrēta. Katram mašīnas īpašniekam tādā gadījumā būtu jāizsver risks, kam savu mašīnu uzticēt. Par braukšanu dzērumā, ja vadītājam ir tiesības, mašīnu varētu aizturēt kā nodrošinājumu soda naudas samaksai.

Kur likt vēl 1000 cietumniekus?

Šobrīd «par transportlīdzekļa vadīšanu, kā arī par transportlīdzekļa praktiskās vadīšanas apmācību alkoholisko dzērienu, narkotisko, psihotropo vai citu apreibinošu vielu iespaidā, ja tas izdarīts atkārtoti gada laikā» soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz vienam gadam vai ar arestu, vai ar piespiedu darbu, vai ar naudas sodu līdz piecdesmit minimālajām mēnešalgām, atņemot transportlīdzekļa vadīšanas tiesības uz laiku līdz pieciem gadiem. Kā Ceļu policijas biroja priekšnieks vērtē ideju dzērājus autovadītājus sēdināt aiz restēm?

«Pērn bija ierosinātas 1200 krimināllietas par gada laikā atkārtotu sēšanos pie stūres apreibinošu vielu ietekmē un notiesātas 700 personas. Tikai niecīga daļa no viņiem ir saņēmusi reālu cietumsodu. Domāju, ka bailes un respekts no soda varētu atturēt vairākus autovadītājus no turpmākas sēšanās pie stūres dzērumā, tomēr nedomāju, ka visos gadījumos būtu nepieciešams obligāts ilgs cietumsods. Pieļauju, ka lielai daļai kā papildsodu pie naudas soda un soda punktiem pietiktu ar administratīvo arestu uz 15 diennaktīm un piespiedu darbu,» uzskata E. Zivtiņš.

Tieslietu ministrijas mājas lapā vēl nav atrodami dati par aizvadīto gadu, tomēr ir apkopoti dati par notiesātajām personām 2002. un 2003. gadā. Par atkārtotu braukšanu dzērumā 2002. gadā tikušas tiesātas 1086 personas, no kurām reāls cietumsods piemērots 34. 2003. gadā tiesāti 1114 cilvēki, no kuriem ar reālu brīvības atņemšanu sodīti 39. Pārkāpēji galvenokārt sodīti nosacīti, ar piespiedu darbu vai naudas sodu. Vairākiem pat naudas sods piespriests nosacīti. Iespējams, uz sabiedriskās domas viļņa fona populāri izskanētu viedokļi par tiesu mīkstčaulību, bet jāņem vērā ne tikai tas, ka katrs gadījums ir individuāli vērtējams, bet arī tas, ko mūsu valsts varētu katru gadu darīt ar vismaz 1000 jaunu cietumnieku armādas «iesaukumu». Šobrīd Latvijas cietumos ir apmēram 8000 ieslodzīto un saskaņā ar Eiropas standartiem Latvijas cietumi jau ir pārpildīti par 200%. Ko vajadzētu darīt un kur likt vēl vienu astotdaļu jaunpienācēju? Saskaņā ar likumu šie autovadītāji būtu ievietojami atklāta tipa cietumos, tomēr viņus šobrīd fiziski nebūtu kur izmitināt. Būtu jāceļ jauni «šoferu cietumi» par mūsu pašu, nodokļu maksātāju, naudu.

Satiksmes ministrs A. Šlesers uz jautājumu, kāpēc kā jaunievedumu likumgrozījumos viņš minēja to, ka cietumsods pienāktos vadītājiem, kas pie stūres reibumā atkārtoti sēdušies gada laikā, ja jau līdzšinējais Krimināllikums to paredz, atbildēja, ka «likumu vajadzētu skaidrāk nodefinēt, lai tiesai nebūtu interpretācijas iespēju». To, kas līdzšinējos likumos ir neskaidri definēts un kādi tad būs likumgrozījumi, viņš negribēja vai nevarēja paskaidrot, jo «turpinās likumprojektu izstrāde».

Sodi arī uzņēmumu īpašniekiem

Pārgalvīgas, sevi un citus apdraudošas braukšanas pamatā ir vai nu vadītāja paša psiholoģiskās problēmas, vai arī to radīšana ar apreibinošām vielām. Līdzīgi kā E. Zivtiņš, arī Satiksmes ministrijas Autosatiksmes departamenta direktora vietnieks Jānis Kancevičs uzskata, ka pirmām kārtām uzmanība būtu jāpievērš autovadītājiem, kas sēstas pie stūres reibumā un bez tiesībām — tādā gadījumā automašīna būtu konfiscējama. Sodu nemaksātājiem (par smagiem pārkāpumiem) mašīna būtu atsavināma uz laiku, kamēr sods tiek nomaksāts, un mašīnu varētu turēt stāvvietā, par kuru tāpat būtu jāmaksā — attiecīgi, jo ilgāk netiek maksāts sods, jo lielāka maksa par mašīnas turēšanu stāvvietā.

J. Kancevičs piekrīt, ka visus dzērājus autovadītājus cietumā sabāzt nevarēs, tomēr iestājas par sodu palielināšanu. Viņš vēl nezināja, vai par gada laikā atkārtotu braukšanu reibumā būtu atceļami alternatīvie sodi un atstājams vienīgi cietumsods.

Satiksmes ministrijas pakļautībā esošās struktūras likuma grozījumos vēlas iekļaut arī stingrāku atbildību juridiskajām personām, kuras pamudinājušas vai likušas savu uzņēmumu mašīnu vadītājiem pārkāpt ceļu satiksmes noteikumus. Ar bēdīgu regularitāti pēdējā laikā parādās ziņas par maršruta taksometru vadītājiem, kuri pieķerti dzērumā un kurus uzņēmumu vadība pirms sēšanās pie stūres acīmredzot nav pietiekami nopietni izkontrolējusi (starp citu, pērn par dažādu ceļu satiksmes noteikumu neievērošanu sodīti 5000 (!) maršruta taksometru vadītāju). Acīmredzot ar uzņēmumu vadības akceptu pa Latvijas ceļiem braukā pārkrautas un ceļu satiksmei bīstamas kravas mašīnas. Uzņēmuma «Ecolines» maršruta autobusu vadītāji vairākkārt ir izraisījuši bīstamas un arī traģiskas autoavārijas. Izskanējuši viedokļi, ka šīs avārijas notikušas tādēļ, ka uzņēmuma vadība likusi, neņemot vērā ceļu apstākļus, ierobežotā laikā maršruta autobusam saskaņā ar grafiku nonākt galapunktā. Vadītājiem nekas cits neatlicis, kā pārsniegt atļauto braukšanas ātrumu, arī tad, ja ceļš ir slidens un ātra braukšana bijusi bīstama. Pēc ministrijas domām, galvenā atbildība būtu prasāma tieši no uzņēmumu vadības.

Šobrīd «par norīkojuma došanu lietot transportlīdzekli, neievērojot transportlīdzekļu vadītājiem noteikto darba un atpūtas laika režīmu, vai darba un atpūtas laika režīmu un braukšanas attālumu reglamentējošo noteikumu un ātruma reģistrēšanas kontrolierīces lietošanas noteikumu pārkāpšanu» var sodīt ar naudas sodu no 50 līdz 100 latiem. Pašam vadītājam par šo pārkāpumu var piespriest 30 latu naudas sodu.

J. Kancevičs uzskata, ka uzņēmumu īpašniekiem piemērojamajam sodam jābūt krietni bargākam. Turklāt nopietnāk būtu jāizvērtē iespēja uzņēmumam atņemt licenci.

Pagaidām likumgrozījumu projekts vēl ir tapšanas stadijā. Nav arī precīzi zināms, kad tas varētu tikt iesniegts valdībā izskatīšanai — iespējams, nākamā mēneša laikā. Vēl neskaidrāks ir laiks, kad to varētu apstiprināt Saeima — tas varētu būt pirmā pusgada laikā.

Ziņo redaktoram par kļūdu!

Ziņo redaktoram par dzēšamu komentāru!

Laika ziņas

Vairāk

Apollo E-veikali

23

2014. gada 23. oktobris

Vārda dienas

Dainis, Dainida, DainaJevlampija, Deimons, Deimonds, Dainors, Dainīte, Dainita, Dainārs, Dainarts, Dainars, Daimons, Daimonds, Daimona

Apollo Izglītība

Laika ziņas

Vairāk
Skaidrs
Rīga pašreiz 0 ℃
Skaidrs

Vējš: 5 m/s

Saule lec: 08:14
Saule riet: 18:01
Dienas ilgums: 9:47

Apollo Tūrisms

Valūtu kursi

23.10.2014
Ienākt apollo.lv