«Statoil»: degvielas cenas pašlaik var ietekmēt vienīgi valsts

Apollo
0 komentāru

Degvielas cenas Latvijā pašlaik var ietekmēt vienīgi valsts, samazinot pievienotās vērtības vai akcīzes nodokli, intervijā aģentūras BNS biznesa informācijas portālam «Baltic Business Service» arzina Latvijā lielākā degvielas tirgotāja «Latvija Statoil» izpilddirektors Sandis Šteins.

«Statoil»: degvielas cenas pašlaik var ietekmēt vienīgi valsts

Foto: Scanpix/AP

«Mēs kā degvielas tirgotāji cenu ziņā ļoti maz ko varam ietekmēt. Vienīgā, kas var ietekmēt degvielas cenu, ir valsts, kaut arī to ierobežo dažādi Eiropas Savienības normatīvie regulējumi. Degviela ir biržas produkts. Mēs šeit to neiegūstam, mēs to importējam, pērkot par biržas cenu. Savukārt degvielas biržas cena ir noteikta ASV dolāros un ir atkarīga no valūtas kursu svārstībām,» sacīja Šteins.

Viņš teica, ka tajā brīdī, kad 2008.gadā, naftas cena biržā par vienu barelu sasniedza 148 ASV dolārus, litrs benzīna maksāja aptuveni 80 santīmu. Šteins uzsvēra, ka, neraugoties uz naftas cenu kritumu, pašlaik atkal esam tuvu 2008.gada cenai, savukārt naftas cenas ir gandrīz divas reizes zemākas.

«Pirmais un svarīgākais arguments [kādēļ tas tā ir] ir tas, ka mēs naftu nelejam mašīnu bākās. Mēs bākās lejam benzīnu, savukārt benzīns tiek iepirkts pavisam citā biržā, kur tam ir pavisam cita cena,» klāstīja Šteins. Viņš minēja, ka, piemēram, 2008.gadā, kad naftas cena sasniedza savu augstāko atzīmi, benzīna cena biržā palielinājās līdz 1200 ASV dolāriem par tonnu. «Patlaban benzīna cena ir gandrīz 800 dolāru par tonnu. Atšķirība starp 1200 dolāriem un 800 dolāriem par tonnu ir gana liela. Otrs aspekts - ja atceramies, toreiz ASV dolāra kurss bija 0,44 lati, bet tagad tas ir uzkāpis virs 0,5 latiem. Tādējādi šī valūta ir kļuvusi par 20% spēcīgāka, nekā tā bija cenu augstākajā brīdī. Trešais - ko mūsu valsts izdarīja 2009.gada 1.februārī? Tā par sešiem santīmiem palielināja akcīzes nodokli uz vienu degvielas litru! Un ko tā izdarīja ar pievienotās vērtības nodokļa likmi? Paaugstināja vēl par trim procentiem, neraugoties uz akcīzes nodokļa palielinājumu! Beigu beigās, saskaitot šīs lietas, mēs iegūstam gandrīz vai 2008.gada degvielas cenu,» pavēstīja Šteins.

Viņš informēja, ka tādējādi degvielas cenu izmaiņas Latvijas degvielas uzpildes stacijās nav novērojamas palielināto nodokļu dēļ. «Tur jau tā lieta, plus biržas cena benzīnam nav samazinājusies tik strauji kā barela cena par naftu, un dolārs ir kļuvis dārgāks. Ja mēs no degvielas cenas noņemtu visus nodokļus, paliktu pāri tikai puse no pašreizējās cenas,» viņš paskaidroja.

Šteins pastāstīja, ka ticies ar kolēģi no Dānijas, kur arī ekonomika ir samazinājusies par aptuveni 10%, bet Dānijas valdība samazinājusi arī visus nodokļus par 10%. Viņš teica, ka cilvēkiem parādās vairāk naudas un viņi to sāk tērēt, sildot ekonomiku, bet Latvijas valdība izdarīja pretēji.

«Ja es zinātu, kā mainīsies degvielas cenas, es jau sen būtu miljonārs. Piemēram, «Barclay"s» banka pērn nopelnīja 18 miljardus mārciņu, no kuriem 13 miljardus mārciņu tā nopelnīja no dažādu vērtspapīru tirdzniecības, tostarp naftas/degvielas tirgū. Patlaban neviens nevar pateikt, kā mainīsies degvielas cenas. Tas būtu tāpat, kā zīlēt, skatoties kristāla bumbā. Ja degvielas patēriņš Eiropā un Amerikā būs stabils, kāpēc lai kardināli mainītos tā cena? Citiem vārdiem sakot, jāseko līdzi pasaules ekonomikas tendencēm. Savukārt Latvija ar savu mazo tirgu, neraugoties uz to, vai degvielas patēriņš šeit būs augstāks vai zemāks, degvielas cenas ietekmēt nevar. Mūsu gadījumā degvielas cenu var ietekmēt tikai valsts,» norādīja Šteins.

Viņš atzina, ka akcīzes nodokļa vai pievienotās vērtības nodokļa samazināšana uzreiz atspoguļotos degvielas cenās. «Ja šos nodokļus samazinātu, to momentā daudzi sajustu. Es jau teicu, ka degvielas cena ir biržas cena, bet viss pārējais - akcīzes nodoklis un pievienotās vērtības nodoklis - ir fiksētas nodokļu likmes. Arī tās mēs nevaram mainīt,» viņš sacīja.

«Latvija Statoil» ir lielākais degvielas tirgotājs Latvijā, kurš pieder Norvēģijas enerģētikas koncernam «Statoil», kas darbojas vairāk nekā 30 valstīs. «Latvija Statoil» ir 69 degvielas uzpildes stacijas, no tām 56 pilna servisa degvielas uzpildes stacijas, septiņas franšīzes degvielas uzpildes stacijas, bet vēl sešas ir automātiskās degvielas uzpildes stacijas ar zīmolu «1-2-3». «Latvija Statoil» 2008.gadā strādāja ar 342,378 miljonu latu neauditēto apgrozījumu un 2,2 miljonu latu peļņu.

Ziņo redaktoram par kļūdu!



Ziņo redaktoram par dzēšamu komentāru!

 

Laika ziņas

Vairāk

Valūtu kursi

24.08.2017
Ienākt apollo.lv