Tabakas reklāmas aizliegums — nevienlīdzība Latvijas un Krievijas izdevējiem

Apollo
0 komentāru

Ceturtdien Saeimā pirmajā lasījumā pieņemtie tabakas likuma grozījumi, kas paredz aizliegt tabakas izstrādājumu reklāmu presē un citos drukātajos izdevumos, radīs nevienlīdzīgus konkurences nosacījumus Latvijas un Krievijas preses izdevējiem. Tā ceturtdien diskusijā par tabakas izplatības ierobežošanu atzina Latvijas Preses izdevēju asociācijas pārstāvji.

Eiropas Savienības (ES) direktīva paredz, ka līdz šā gada 31. jūlijam Latvijā un pārējās ES valstīs ir jāaizliedz reklamēt tabakas izstrādājumus un to lietošanu presē, citos drukātajos izdevumos un elektroniskajos medijos, kā arī jāaizliedz sponsorēšana.

Reklāma atļauta tikai izdevumos, kas paredzēti tabakas tirdzniecības profesionāļiem, kā arī izdevumos, kas izdoti un drukāti valstīs, kuras nav ES dalībvalstis, ja šie izdevumi nav paredzēti izplatīšanai ES dalībvalstīs.

Izdevniecības SIA «Žurnāls Santa» izdevniecības valdes priekšsēdētājs Ivars Zariņš diskusijas dalībniekiem atzina, ka pašlaik nav skaidrs, kas notiks ar žurnāliem, kas Latvijā tiek ievesti no Krievijas un kuros nav aizliegta tabakas izstrādājumu reklāma. Piemēram, vai žurnālus ar tabakas reklāmām varētu tirgot Latvijā, ja žurnāla «Klubs» izdevniecība tiktu reģistrēta Krievijā.

Zariņš norādīja uz nevienlīdzīgiem konkurences nosacījumiem izdevējiem, piemēram, Latvijā tiek tirgots Krievijā izdotais žurnāls «Cosmopolitan», kurā atļauts izvietot tabakas reklāmas, savukārt Latvijā izdotajiem žurnāliem tas nav atļauts.

Veselības ministrs Gundars Bērziņš (TP) atzina, ka izdevēju iebildumi par vienlīdzīgu konkurenci ir pamatoti, jo visiem izdevējiem jābūt vienlīdzīgiem spēles noteikumiem, tāpēc par šo jautājumu būtu jādiskutē ES.

Savukārt Veselības ministrijas (VM) Sabiedrības veselības departamenta direktora vietniece Gita Rūtiņa atzina, ka pagaidām vēl nav zināms, kas pēc jauno tabakas reklāmas aizliegumu stāšanās spēkā notiks ar ārpus ES valstīm, piemēram, Krievijā, izdotajiem preses izdevumiem, kuros redzamas tabakas reklāmas. Pēc viņas teiktā, par šo jautājumu būtu jādiskutē visām ES valstīm.

VM pārstāvji uzsver, ka tās ir ES prasības aizliegt tabakas izstrādājumu reklāmu presē un aizliegt tabakas ražotājiem veikt sponsorēšanu, kas Latvijā obligāti jāievieš līdz jūlija beigām, tāpēc tās mainītas netiks.

Latvijas Preses izdevēju asociācijas pārstāve Lilita Seimuškāne norādīja, ka patlaban vēl nav pilnīgas skaidrības, kuros gadījumos tabakas reklāma būs aizliegta, piemēram, vai žurnālā drīkstēs publicēt sportista fotogrāfijas, ja uz viņa tērpa ir redzami tabakas ražotāju logotips. VM pārstāvji gan pauda viedokli, ka uz šādiem gadījumiem reklāmas aizliegums neattiecas.

Diskusijā veselības veicināšanas speciālisti izdevējiem izteica pārmetumus, ka tie ir neatsaucīgi un nepiemēro atlaides sociālajām reklāmām, kas vērstas pret smēķēšanu, savukārt izdevēji pauda pārmetumus VM, ka tā vispirms ievieš aizliegumus, bet tikai pēc tam cenšas veidot dialogu.

Tabakas izstrādājumu ražotājas SIA «Scandinavian Tobacco» korporatīvo attiecību menedžere Marita Jansone aģentūrai LETA sacīja, ka reklāma ir viens no brīvas konkurences elementiem, kas nodrošina un veicina dažādu uzņēmumu zīmolu savstarpējo konkurenci.

«Savās reklāmās mēs nevēršamies pie bērniem un jauniešiem, bet uzrunājam pieaugušos smēķētājus. Aizliedzot tabakas izstrādājumu reklāmu presē, ražotājiem mazināsies iespēja informēt par jauniem produktiem vai dažādiem produkta uzlabojumiem, kas varētu būt būtiska informācija produkta lietotajiem. Vienlaikus mēs kā ražotāji apzināmies, ka šī ir ES prasība un esam gatavi to pildīt,» sacīja Jansone.

Ziņo redaktoram par kļūdu!



Ziņo redaktoram par dzēšamu komentāru!

 

Laika ziņas

Vairāk

Valūtu kursi

17.10.2017
Ienākt apollo.lv