Tracis invalīdu transporta konkursā turpināsies

Apollo
0 komentāru

Rīgā dzīvojošie invalīdi ir sašutuši par specializētā transporta konkursa rezultātiem, jo izvēlētās firmas vieglie autobusi nav piemēroti un nav pielāgoti invalīdu ratiņnieku pārvadāšanai. Otra puse uzstāj, ka invalīdi aizstāv konkursā zaudējušos, iespējamo personisko interešu vadīti.

Rīgas domes Labklājības departamenta rīkotajā atklātajā konkursā par uzvarētāju izraudzīta «Transporta grupa Rīga Taxi», kas bija iesniegusi saimnieciski izdevīgāko piedāvājumu un ar kuru pašvaldība gatavojas noslēgt līgumu par invalīdu pārvadāšanu līdz pat 2008. gadam. Par šādu konkursa iznākumu plašu neapmierinātību izsaka cilvēki ar invaliditāti, kas pārvietojas ratiņos, jo, viņuprāt, ir izvēlēts finansiāli izdevīgais variants, bet nav ņemts vērā invalīdu viedoklis. Pašlaik līguma parakstīšana ar jauno konkursa uzvarētāju ir apturēta.

Saskata pretrunas konkursā

«Notiekošais mums liek domāt, ka konkursa rezultāts bija zināms jau iepriekš, jo invalīdu viedoklis — kāds transports ir piemērotākais — netika ņemts vērā,» saka Latvijas asociācijas cilvēkiem ar kustību traucējumiem Pontes valdes priekšsēdētāja Daiga Dadzīte. Uz to norādot arī konkursa nolikums, kas bijis rakstīts, lai uzvarētu konkrētā firma. Neizpratni izraisa fakts, kā konkursā var uzvarēt firma, kas piedāvā busiņus, kuri vēl nav aprīkoti ne ar pacēlājiem, ne ar uzbrauktuvēm. Konkursa nolikums gan to pieļauj, jo saskaņā ar to tikai uz līguma slēgšanas brīdi transportam jābūt pielāgotam. «Tomēr dīvaini — neviens nepārliecinās, vai tajos busos ratiņnieks var tikt iekšā, bet uzreiz atzīst par labākajiem!» saka Dadzīte, kas konkursā piedalījās kā pārstāve no lietotāju puses. Firmas piedāvātie minibusi «Mercedes Vito» esot arī pārāk zemi, tur ratiņos sēdošam invalīdam jābrauc ar noliektu galvu.

Konkursā bija iesniegti četri piedāvājumi, un tika noraidīti tādu firmu piedāvājumi, kas jau daudzus gadus Rīgā piedāvā specializētā autotransporta pakalpojumus, piemēram, Sv. Jāņa palīdzība un Maltas ordeņa palīdzības dienests.

Invalīdi uztraukti — kā brauks

«Vairāk par visu mūs satrauc tas, ka līdz šim mēs varējām paļauties uz šoferiem, kas bija apmācīti un vienmēr palīdzēja. Šie cilvēki nevar būt vienkārši taksisti — viņiem jāmāk cilvēks ratos izstumt no dzīvokļa, no mājas un iestumt mašīnā,» saka Vija Bērziņa, kuras dēls Aigars pārvietojas tikai ratiņos un specializēto transportu izmanto bieži: ceļā uz slimnīcu, poliklīniku, rehabilitācijas centru, arī kultūras pasākumiem un skolu.

«Mums ir izdevīgi visiem kopā samesties un par vienu braucienu maksāt visiem kopā — izsaukt vienu busu un braukt zaļumos,» saka ratiņnieki Igors Bondarenko un Aleksandrs Sergačovs. Viņi ir pārliecinājušies, ka konkursa kārtībā izvēlētajos autobusos var braukt tikai viens ratiņnieks, un tas nozīmē — ja viņi kompānijā vēlas braukt atpūsties, būs jāizsauc sešas mašīnas un katrs maksās par savu.

Bet visvairāk invalīdiem kremt šoferu attieksme, jo ar uzvarējušās firmas taksistiem daudziem jau ir bijusi saskare. «Atbrauc taksis un gaida, ka es piecelšos no ratiem un pati iesēdīšos mašīnā, salikšu somas un vēl ratus salocīšu, bet es taču esmu invalīde! Viņš man saka: bet ko tad izsauc taksi!?» ar patiesu sašutumu stāsta invalīde Jeļena.

Ar konkursu viss esot kārtībā

Labklājības departaments uzskata: konkurss veikts atbilstoši juridiskajām prasībām. «Šāda veida ažiotāža ir ik gadu, jo kāds vienmēr būs neapmierināts ar rezultātiem, tāpēc jebkuram ir tiesības apstrīdēt kādu lēmumu likumā noteiktā kārtībā,» atzina Labklājības departamenta jurists, Iepirkuma komisijas priekšsēdētājas vietnieks Orlando Rozens. Pretendentu piedāvājumus vērtēja pēc saimnieciskā izdevīguma, izsverot pakalpojumu klāstu, piedāvājuma kvalitātes rādītāju, pakalpojuma apmaksas veidu un pakalpojuma maksu. Par katru pozīciju konkursa komisijas locekļi piešķīra punktus, līdz ar to uzvarētāju noteica, katra pretendenta savākto punktu summu izdalot ar komisijas locekļu skaitu.

Katram pretendentam rakstiski bija jāapliecina, ka visus piedāvātos mikroautobusus aprīkos ar speciālajām ierīcēm un elektronisko karšu norēķinu sistēmu. Pirms līguma slēgšanas firmai būs jāuzrāda piedāvātās transporta vienības. Ja pārbaude atklās autotransporta nepiemērotību, līgumu neslēgs. Pēc firmas sniegtās informācijas konkursā, šoferi apmācīti darbam ar invalīdiem.

Rozens norāda, ka sūdzības bijušas arī par Maltas Ordeņa palīdzības dienestu, Sv. Jāņa palīdzību un arī par taksometru firmu Rīgas rente. Bet par firmu, kas uzvarējusi konkursā, nav bijis sūdzību. Jāpiebilst, ka Rīgas rentes ģenerāldirektors Genādijs Aksjonovs ir arī uzvarējušās firmas Rīga Taxi valdes priekšsēdētājs. Internetā atrodamā informācija liecina, ka Rīga Taxi pieder firmai «Rīgas rente».

Aksjonovs izsaka aizdomas, vai invalīdi nerīkojas mantkārīgi un, iespējams, neaizstāv kādas zaudējušās firmas viedokli. Viņš norāda, ka tas varētu būt Maltas ordeņa palīdzības dienests, kas iesniedzis sūdzību par konkursa rezultātiem (invalīdu organizācija Pontes to pilnīgi noliedz). Iespējams, ir automašīnas, kas ir vēl labāk aprīkotas par Rīga Taxi rīcībā esošajiem Mercedes Vito, bet jāņem vērā lielais apjoms, jo, «kā zināms, mums bija jāuzņemas saistības pārvadāt vairāk nekā 500 cilvēku ar kustības traucējumiem, ko nevar izdarīt ar pāris labi aprīkotām automašīnām», saka G. Aksjonovs. Apgalvojums par cenu dempingu arī esot absurds, jo viņu piedāvātā cena atšķiras ne vairāk kā par pieciem santīmiem.

Iepirkumu uzraudzības birojs Maltas ordeņa palīdzības dienesta sūdzību izskatīs jūlija vidū, līdz tam līgums ar uzvarējušo firmu netiks slēgts.

Ziņo redaktoram par kļūdu!



Ziņo redaktoram par dzēšamu komentāru!

 

Laika ziņas

Vairāk

Valūtu kursi

23.10.2017
Ienākt apollo.lv