Vai ēst maizi nozīmē – ēst veselīgi?

Apollo
20 komentāri

Ja gribam ēst veselīgi un garšīgi, tas nenozīmē, ka jāpārtiek tikai no dārzeņiem vai lapu salātiem. Mūsu ēdienkartē var tikt iekļauti gan labi un veselīgi pagatavoti gaļas ēdieni, gan arī dažādas uzkodas. Tāpat ikdienā gandrīz katrs no mums vismaz ik pārdienas apēd pa maizes šķēlei. Pastāv arī uzskats, ka ēst maizi, nozīmē ēst neveselīgi. Taču izrādās, ka tā nebūt nav – maize var būt arī veselīga un sniegt nepieciešamo dienas enerģiju un mundrumu. Maizē esošie graudaugi, sēklas un augļi ir tās sastāvdaļas, kas apgādā organismu ar olbaltumvielām, šķiedrvielām, satur vitamīnus un minerālvielas.

Vai ēst maizi nozīmē – ēst veselīgi?

Foto: Publicitātes foto

«Maize ir pilnvērtīga un veselīga uztura sastāvdaļa, kā arī nozīmīgs enerģijas avots. Lai uzturs būtu veselīgs, svarīgi uzņemt ne tikai enerģiju, bet arī izvēlēties tādas kalorijas, kurām ir «pievienotā vērtība» un  vielas, kas nepieciešamas sekmīgai organisma funkcionēšanai. Tāpēc no graudaugu produktu grupas pārsvarā jāizvēlas pilngraudu produkti,» stāsta dietoloģe un Stradiņa slimnīcas Dietoloģijas dienesta vadītāja dr. Laila Meija.

Kā atzīst dietologi, tad regulāra pilngraudu produktu lietošana mazina risku saslimt ar sirds un asinsvadu slimībām, jo pilngraudu produkti ir tādi produkti, kas satur visas grauda ēdamās daļas līdzīgās proporcijās kā tas ir pašā graudā. Savukārt, lai kontrolētu stabilu cukura līmeni organismā, svarīgi, lai ogļhidrāti uzsūktos lēni. To spēj nodrošināt pilngraudu produktu lietošana uzturā.

Bieži neveselīgs uzturs tiek attaisnots, atrunājoties, ka diena ir ļoti aizņemta un nav laika kārtīgi paēst, veselīgi pagatavot ēdienu un rūpīgi izvēlēties veselīgus produktus. Taču tikai nedaudz piedomājot pie ikdienas ēšanas paradumiem, iespējams paēst gan garšīgi un sātīgi, gan veselīgi. «Mana ikdiena darbā ir ļoti strauja, mainīga un aktīva – ja nedēļas sākumā esmu Latvijā, nedēļas otrā pusē varu būt vizītēs citās valstīs. Dzīve nemitīgā kustībā ir mana ikdiena. Esmu ģimenes cilvēks un, paralēli dinamiskajam darbam, ik uz soļa domāju arī par savu ģimeni, darbadienās nereti visai ģimenei kopā sanākt izdodas tikai uz vienu ēdienreizi – vakariņām. Bieži rītos mans darba grafiks ir pārāk noslogots, lai varētu baudīt mierīgas  brokastis ģimenes lokā,» stāsta Fazer Latvija produktu attīstības vadītāja Arlita Sedmale. Tāpēc viņas vēlās brokastis jeb brunch lielā daļā darbadienu rītu norit tieši birojā – kopā ar kolēģiem. «Ar kolēģiem esam vienisprātis, ka labāk veselīga un labi pagatavota brokastmaize nekā mikroviļņu krāsnī uzsildīta vakardienas zupa. Brokastīs izvēlamies maizi, svaigus dārzeņus, sieru, tēju, kā arī kafiju. Esam radoši ēdiena gatavošanā un interesantākais, ka agrāk nespēju iedomāties, cik dažādi ir iespējams pagatavot maizītes – tas var būt veselīgi un gardi vienlaikus. Domāju, ka svaigi, enerģijas bagāti un veselīgi produkti ir viens no priekšnosacījumiem, lai cilvēks justos labi visas dienas garumā,» uzsver Arlita Sedmale.

Ārste un dietoloģe dr. Laila Meija savukārt uzsver, ka ļoti svarīga ir pareiza ogļhidrātu izvēle, proti, ikdienā būtiski lietot pilngraudu produktus, kas bagāti ar šķiedrvielām. Lielais šķiedrvielu daudzums graudaugu produktos nodrošina to, ka organismā uzsūcas mazāk kilokaloriju, rodas izteiktāka sāta sajūta un cilvēks mazāk pārēdas. Tas savukārt nozīmē mazāku liekā svara un aptaukošanās risku.

Ieejot veikalā un ieraugot plašo maizes klāstu, pilnīgi noteikti ir grūti uzreiz izvēlēties veselīgāko un labāko sev un savai ģimenei. Kas tas ir tās veselīgas maizes sastāvdaļas, kurām būtu jābūt maizē:

Rudzi - satur daudz šķiedrvielu, kas savukārt mazina tauku uzsūkšanos. Svarīgi, ka rudzu maize sniedz ļoti labu sāta sajūtu un ar enerģiju nodrošina ilgstoši. Rudzi palīdz labāk izturēt paaugstinātu fizisku slodzi, turklāt trenējoties ir vairāk spēka un izturības. Papildus tam rudzu graudi satur arī B grupas vitamīnus un E vitamīnu, cinku, mangānu, magnēziju, selēnu un citus antioksidantus, kas īpaši svarīgi aktīviem cilvēkiem. Rudzu maize palīdz kontrolēt svaru, saglabāt sirds veselību un nodrošina labu zarnu darbību.

Auzas – palīdz organismam uzturēt ilgstošu enerģiju. Gan auzu pārslas, gan linsēklas īpaši ieteicamas sirds veselībai, tās palīdz samazināt holesterīna līmeni un darbojas kā antioksidanti, lai palīdzētu izvairīties no sirds un asinsvadu slimībām.

Linsēklas – bagātas ar minerālvielām, palīdz regulēt hormonālo sistēmu un satur Omega-3 taukskābes, kas gan ir nedaudz citādākas nekā zivīs, bet tomēr labs  avots tiem, kuri zivis neēd. Satur daudz šķiedrvielu, kas palīdz uzturēt veselīgu organisma imūno sistēmu

Saulespuķu sēklas – ieteicamas smadzeņu darbības uzlabošanai, paaugstina prāta spējas un labvēlīgi ietekmē nervu sistēmu. Saulespuķu sēklām ir augsta bioloģiskā un uzturvērtība, tajās ir daudz magnija, selēna, vairāki B grupas vitamīni un sevišķi daudz - E vitamīna.

Ķirbju sēklas – satur daudz magniju, cinku, dzelzi un E vitamīnu, kas stimulē organisma imunitātes spējas. Tāpat ķirbju sēklās ir vielas, kas palīdz pasargāt no cukura diabēta un labvēlīgi iespaido gan nervu sistēmu, gan muskuļus un asinsvadus.

Ziņo redaktoram par kļūdu!

Ziņo redaktoram par dzēšamu komentāru!

 

Jaunākais no izklaides

Vairāk

Valūtu kursi

15.12.2017
Ienākt apollo.lv