Vecrīgas restorānu acis pieveras

Apollo
0 komentāru

Janvāri un februāri restorānu nozares pārstāvji dēvē par kluso jeb tukšo periodu. Šogad ekonomisko apstākļu ietekmē šis laiks ir vēl jo klusāks. Kā novēroja «Neatkarīgā», vairāku jau iecienītu Vecrīgas restorānu durvis apmeklētājiem ir slēgtas un logus rotā telpu nomas piedāvājumi.

«Nozares pārstāvji, it īpaši Vecrīgas restorānu īpašnieki, gaida vasaru, kas dos patiesāku atbildi par situāciju kopumā. Lielākās problēmas novērojamas reģionos gan viesu namos, gan restorānos, kur jau pašlaik daudzi samazina darbinieku skaitu vai saīsina darba laiku,» atklāj Latvijas Viesnīcu un restorānu asociācijas (LVRA) restorānu nodaļas vadītāja Dace Dēnava. Restorāna «Bergs» vadītājs Pēteris Ozols skaidro, ka arī par pievienotās vērtības nodokļa likmes paaugstināšanas (no 5 uz 21 procentu) ietekmi uz viesnīcu darbību vēl ir pāragri spriest. «Skaidrs ir viens — pievienotās vērtības nodokļa likmes paaugstinājums restorāniem par 3% faktiski nozīmē peļņas samazinājumu, jo pašreizējā situācijā būtu nepārdomāti paaugstināt cenas,» teic restorāna «Bergs» vadītājs Pēteris Ozols.

Ir ne tikai samazinājies restorānu apgrozījums un apmeklētāju skaits, bet mainījušies arī apmeklētāju paradumi. «Apgrozījums ievērojami vairāk samazinājies ēdināšanas sektorā, bet ne konditorejas izstrādājumu sektorā. Tagad klients karbonādes un salātu vietā izvēlas, piemēram, kafiju ar kādu smalkmaizīti. Bet vēl vairāk restorānu apgrozījumu ietekmē tieši banketu un korporatīvo pasākumu pasūtījumu trūkums, jo uzņēmumi un iestādes ir ievērojami samazinājušas šādus pasūtījumus,» stāsta SIA «Nomeda» ekonomiste Gunta Šīmane.

LVRA dati par asociācijas biedru darbību liecina, ka maksātspējas samazināšanās dēļ atsevišķās vietās klienti tērē pat divreiz mazākas naudas summas. Sociālpsihologs Ivars Austers skaidro, ka ekonomiskās lejupslīdes apstākļos cilvēki atgriežas pie tradicionālām vērtībām un konservatīvākām pozīcijām. Restorānu biznesa pārstāvji, atbildot uz šādu sabiedrības uzvedību, rūpīgi pārskata izmaksas un lielāku uzmanību pievērš piedāvājuma kvalitātei. Arī bārs-restorāns «Paldies Dievam, piektdiena ir klāt!», kura apgrozījums janvārī, salīdzinot ar iepriekšējā gada janvāri, krities par aptuveni 20–25%, izjutis apmeklētāju paradumu maiņu un nepieciešamību izmantot iespējas apmeklētāju piesaistei. «Nepieciešama papildu reklāma, īpašie piedāvājumi. Galvenais ir augsta kvalitāte par adekvātu cenu, jo tas, kas līdz šim bija vērojams tirgū, bija kaut kas nesaprotams. Kas attiecas uz restorānu slēgšanu — izdzīvos stiprākais, jo cilvēki sāk izvērtēt, par ko un cik maksāt,» stāsta bāra-restorāna vadītājs Gatis Zēmanis.

Kā iespējamu situācijas attīstības scenāriju nozares speciālisti min izmaiņas restorānu struktūrā, arī esošajiem šī biznesa pārstāvjiem pārorientējoties uz citu segmentu. «Noteikti varētu palielināties vidējā cenu līmeņa restorānu un ēstuvju skaits ar samērā labu piedāvājumu par pieņemamu cenu. Šajā līmenī varētu nokļūt arī daļa šī brīža augstāka līmeņa restorānu, kas būs spiesti pārstrukturizēties, jo nespēs nodrošināt līdzšinējo pakalpojumu kvalitāti un servisu,» skaidro P. Ozols. Šādai iespējamai attīstības tendencei piekrīt arī D. Dēnava. «Tie restorāni, kas virzās ar savu stratēģiju un kas nedomā mainīt profilu, plāno akcijas saviem klientiem, strādā pastiprināti ar pastāvīgajiem klientiem, maksimāli uzlabo piedāvājuma kvalitāti. Noteikti daudzi uzņēmumi būs spiesti pārorientēties un pāriet uz citu segmentu. Iespējams, pat parādīsies kādas jaunas vietas, kas būs tieši uz zemām un vidējām cenām orientētas,» prognozē LVRA pārstāve D. Dēnava.

Ziņo redaktoram par kļūdu!



Ziņo redaktoram par dzēšamu komentāru!

 

Laika ziņas

Vairāk

Valūtu kursi

19.10.2017
Ienākt apollo.lv