Virs Rīgas atvērušās lētās debesis

Apollo
0 komentāru

Vakar vakarā piezemēšanos Rīgā sāka Īrijas zemo cenu aviokompānijas «Ryanair», bet jau priekšpusdienā tika apkalpots «Uzbekistan Airways» pirmais reiss Taškenta–Rīga–Ņujorka.

Vakarvakara lidojumus varētu saukt arī par lēcienu — par ilgi gaidīto cenu lēcienu lejup līdz simboliskajam nepilnam latam par vienu reisu uz Lielbritānijas galvaspilsētu Londonu, Vācijas pilsētu Frankfurti un Somijas pilsētu Tamperi un tāpat no šīm pilsētām. Tā gan ir tikai, pirmkārt, reklāmas cena ceļotāju pievilināšanai un, otrkārt, biļešu nominālā cena, kurai jebkurā gadījumā jāpieskaita lidostu nodokļi, tomēr šķiet, ka «Ryanair» padarīs lidojumus krietni vien pieejamākus arī Latvijas iedzīvotājiem.

Visos trijos maršrutos «Ryanair» sūta «Boeing 737-800» lidmašīnas ar 189 sēdvietām. Londonas reisa dalībnieki pavēstīja, ka vismaz pirmais reiss ir bijis gandrīz piepildīts. Sava jēga atklājās arī lidojumam no Rīgas uz netālo, bet, no Rīgas raugoties, eksotisko Tamperi. Gerhards Halkspiels no Vācijas, lūk, dalījās ar RB savā pieredzē, kā viņš kopā ar diviem draugiem noorganizējis garu «nedēļas nogali», lai paceļotu pa Eiropu. Vācijā 1. novembris ir valsts svētki, tādēļ brīvdienas sanākušas nedaudz garākas nekā parasti. Kompānija vispirms no Frankfurtes ar kuģi atceļojusi līdz Tallinai, tad ar autobusu līdz Rīgai, bet pēdējo brīvo dienu izmantos Somijas apmeklējumam, no kurienes atgriezīsies dzimtenē. «Ryanair» biļete no Rīgas līdz Tamperei izmaksājusi 45 eiro katram, ieskaitot lidostu nodevas. Gerhards atzina, ka lētās kompānijas reisi nav īpaši komfortabli, taču lidošanai nav nekādas vainas un apkalpošana pilnīgi atbilst viņu prasībām.

Pa to laiku, par 15 minūtēm apsteidzot solīto, klāt jau bija lidmašīna no Londonas. Kā viens no pirmajiem Latvijas robežu šķērsoja kāds ārzemnieks, kurš neslēpa sajūsmu, ka patiešām nopircis biļeti par 99 pensiem jeb aptuveni vienu latu, kas kopā ar lidostu nodevām izauguši līdz latiem divdesmit. Arī viņš apliecināja, ka jūtas apmierināts ar kompānijas sniegtajiem pakalpojumiem.

Improvizētā preses konferencē pārauga Maijas Dārznieces sagaidīšana, jo aizsākumu tam bija devušas viņas māsa, draudzene un — kā paši galvenie — dēls un krustdēls, kuri sagaidīja Maiju ar viņai veltītu plakātu. Protams, daudziem gribējās uzzināt, kam gan tas veltīts.

Maija pastāstīja, ka atgriežas mājās pēc četru mēnešu uzturēšanās Londonā. Viņai nācies ņemt līdzi uz mājām daudz vairāk mantu nekā parasti tūristiem, bet «Ryanair» šādos gadījumos prasa piemaksāt bargu naudu. Pērkot biļeti neilgi pirms lidojuma, ceļotāja par to kopā ar lidostu nodevām samaksājusi latus četrdesmit, bet par bagāžu nācies piemaksāt simt latus. Tomēr lidojumu viņa novērtēja atzinīgi.

Kopš vakardienas lidostas «Rīga» pasažieriem pavērās daudz lielākas iespējas, nekā pēc Gerharda piemēra lidot no Latvijas uz Vāciju cauri Somijai u. tml. Priekšpusdienā Rīgā ieradās aptuveni 70 cilvēku no Taškentas, kuri varētu iekļauties kaut vai «Ryanair» trijstūru un tālāk daudzstūru maršrutos. Paliek gan jautājums, cik viegli vai grūti un dārgi ne Eiropas Savienības valstu pilsoņiem šobrīd ir saņemt vīzas ES dalībvalstu robežu šķērsošanai. Iespējams tomēr, ka vēlāk arī šādi ceļojumi kļūs par rutīnu — ka Rīga kļūs par mezglu, kas sasien ES un Neatkarīgo Valstu Sadraudzības gaisa ceļus. Cerībās uz to nu jau demisionējušās valdības Ministru prezidenta biedrs un satiksmes ministra pienākumu pildītājs Ainārs Šlesers panāca ļoti būtisku izlidošanas nodevas samazināšanu Rīgas lidostā.

Ja vakardienas reisi patiešām būs ievadījuši lidostas «Rīga» pārtapšanu par aviopasažieru plūsmu krustpunktu ar savu nozīmi pasaulē, tad pašu lidostu nāksies steidzami paplašināt. Pēc lidostas prezidenta Dzintara Pomera teiktā, lidostai ir jākļūst trīskārt lielākai. Tas varētu izmaksāt aptuveni Ls 72 miljonus. Šīs naudas tērēšanas plāna uzmetumu mūsu lidosta ir pasūtījusi Vīnes lidostai, kas pratusies laikus apgādāties ar attiecīgu konsultantu departamentu. Tā pakalpojumi novērtēti par 49 350 eiro (aptuveni Ls 33,5 tūkstošiem).

Austriešiem laikam nāksies būt tiem gudrajiem, kuri pateiks, kā lai lidosta izdzīvo no šodienas, kad ļoti būtiski tiek samazinātas pasažieru nodevas, līdz milzīgā pasažieru apgrozījuma sasniegšanai, jo tad varbūt patiešām maza naudiņa no katra pasažiera dos kopumā lielus ienākumus. Atliek vien paļauties uz austriešiem, ka viņi ieteiks, kur un kā sameklēt baņķierus, kuri uzticēs lidostai lielu naudu uz ilgu laiku.

Augsta pasažieru nodeva joprojām būs jāmaksā tikai to aviosabiedrību pasažieriem, kuras gada laikā Rīgā pārvadās mazāk par 50 000 pasažieru. Izvēloties jaudīgākas (ne kopumā pasaulē, bet Rīgā) aviosabiedrības pakalpojumus, pasažieris var reducēt savu nodevu līdz 4,50 eiro (aptuveni Ls 3), ja aviokompānija pamanīsies šeit apkalpot virs 250 000 pasažieru. Šobrīd uz maksimāli iespējamo zemāko nodevu pretendē nacionālā aviokompānija «airBaltic», kas pērn pārvadāja 336 367 pasažierus, un «Ryanair» ar saviem ambiciozajiem plāniem jau pirmajā darbības gadā sasniegt 300 000 pasažieru skaitu. Diferencētā nodevas likme apgrūtina ienākšanu Latvijas tirgū mazām un/vai jaunām aviosabiedrībām, ja tās nav tādi giganti kā «Ryanair», par ko «fui» Latvijai izteica Starptautiskā Gaisa transporta asociācija (IATA), atsaucoties uz Eiropas Komisijas lēmumu, kas taču jāievēro arī jaunajām ES dalībvalstīm.

Satiksmes ministrijas Aviācijas departamenta direktors Arnis Muižnieks piektdien teica RB, ka IATA līdz šim nav reaģējusi uz Latvijas atbildi, ka nevienai aviosabiedrībai nav aizliegts sasniegt tiesības uz vislielāko atlaidi.

Tādējādi IATA un atsevišķās aviokompānijas nogaida, kādi būs rezultāti «Ryanair» reisiem uz Rīgu: varbūt tie drīzumā izbeigsies paši no sevis, varbūt piesaistīs Rīgai alternatīvu publiku, uz kuru nemaz nepretendē dārgās aviosabiedrības, un varbūt novedīs pie tirgus pārdales, bet arī tad vēl nav skaidrs, kurš būs cietējs un kuram būs jākliedz par nodarīto pārestību. Tāpēc sešas aviosabiedrības, kas veic lidojumus no Rīgas, piektdien gan pavicināja «kara cirvi», bet tas bija nekaitīgs rotaļu cirvītis: proti, tās nosūtīja lūgumu, lai uzmanību lidostas «Rīga» atlaižu politikai pievērš Konkurences padome — iestāde, kas slavena ar savām spējām novilcināt jebkāda lēmuma pieņemšanu mēnešiem un gadiem. Šajā laikā «Ryanair» konkurenti varēs nomainīt rotaļu cirvi ar īstām sankcijām pret lidostu «Rīga» un Latviju, ja situācija kļūs viņiem nepatīkama.

Virs Rīgas atvērušās lētās debesis

Foto: AFI/Elmārs Rudzītis

Ziņo redaktoram par kļūdu!

Ziņo redaktoram par dzēšamu komentāru!

Laika ziņas

Vairāk

Apollo E-veikali

20

2014. gada 20. decembris

Vārda dienas

Arta, MinjonaArtemida, Artemijs, Artēmijs, Artija, Artjoms, Vitnija, Ābrams

Apollo Izglītība

Laika ziņas

Vairāk
Mazmākoņains
Rīga pašreiz +3 ℃
Mazmākoņains

Vējš: 4 m/s

Saule lec: 08:59
Saule riet: 15:43
Dienas ilgums: 6:44

Apollo Tūrisms

Valūtu kursi

20.12.2014
Ienākt apollo.lv