Zinātnieki atklājuši āmurhaizivju redzes noslēpumu

0 komentāru

Jau vairāk nekā 200 gadu ilgst strīdi, kāpēc āmurhaizivij vajadzīga tik dīvainas formas galva? Iespējams, atbilde uz šo jautājumu būs rodama amerikāņu ihtiologu grupas veiktajā atklājumā, kura apraksts publicēts zinātniskajā žurnālā «Journal of Experimental Biology», vēsta «BBC News».

Zinātnieki atklājuši āmurhaizivju redzes noslēpumu

Foto: «Scanpix»/AP

Veiktie pētījumi ļāva uzskatīt, ka lielais attālums starp acīm piešķir šīm zivīm stereoskopisku redzi, kas dod tām pārsvaru citu jūras plēsoņu priekšā.

Floridas štata universitātes doktors Mišels Maks Kombs stāsta, ka diskusija par to, vai lielais attālums starp acīm šīm haizivīm piešķir unikālo binokulārās redzes spēju, zinātnieku vidū noris jau sen. 1948. gadā atzītais speciālists redzes evolūcijas jomā mugurkaulniekiem Gordons Volls izteica pieņēmumu, ka šāda redze haizivīm nav iespējama acu stāvokļa un pārāk lielā attāluma starp tām dēļ. Taču 1984. gadā cits pazīstams haizivju bioloģijas speciālists Leonards Kampanjo apgalvoja, ka āmurhaizivīm ir brīnišķīga binokulārā redze.

Binokulārā redze ir spēja ar galvas garozā esošā redzes analizatora palīdzību savienot vienotā veidolā no katras acs nākošo tēlu. Tā kā tā palīdz noteikt precīzu attālumu līdz upurim, šai redzei ir īpaša nozīme tieši plēsoņām.

Floridas un Havajas štata zinātnieki nolēma ar eksperimentu noskaidrot, kurām tieši haizivīm piemīt šāda veida redze. Viņi ievietoja dažādu sugu haizivis akvārijā un pēc tam ar ierīcēm, kas bija piestiprinātas uz to galvām, sāka mērīt viņu smadzeņu darbības aktivitāti, reaģējot uz spilgta gaismas avota kairinājumu. Izrādījās, ka āmurhaizivīm piemīt binokulārā redze. Vēl vairāk — jo lielāks bija attālums starp to acīm, jo precīzāk tās noteica attālumu līdz objektam. Turklāt tika noskaidrots, ka šo haizivju uz priekšu izvirzītās acis ir spējīgas grozīties, kas dod tām iespēju redzēt apkārt notiekošo 360 grādu leņķī. Tas nozīmē, ka āmurhaizivīm ir būtisks evolucionārs pārsvars pār citiem jūras plēsoņām.

Ziņo redaktoram par kļūdu!

Ziņo redaktoram par dzēšamu komentāru!

Laika ziņas