Nākotnes centrs aiz Iļģuciema

Dalīties Dalīties E-pasts Drukāt Iesūtiet ziņu Komentāri

FOTO: AFI

Salīdzinoši nelielajā Iļģuciemā diezgan aktīvi pērk un pārdod padomju laiku namu mājokļus, bet jaunus te ceļ maz. Turpmāk vismaz Spilves virzienā būvniecība varētu aktivizēties.

Daudzas Iļģuciema padomju laiku ražotņu un biroju ēkas joprojām maina īpašniekus un lēnām tiek sakārtotas šodienas prasībām. Tikmēr pilsētas plānos vērienīgas pārmaiņas paredzēta Iļģuciema pievārtē Spilves pusē, kur varētu slieties viens no jaunajiem centriem, turklāt ar augstbūvēm. Pēc cik gadiem šī vīzija īstenosies, speciālistu domas dalās - iespējams, pēc 5-10 vai 20-30 gadu laikā. Tas būs atkarīgs arī no pašvaldības ielu un Daugavas jauno tiltu būvēšanas spara.

Ar nepieejamu upmalu

Iļģuciems nav liels rajons, turklāt arī namu sēriju izvēle ir diezgan pieticīga - lielākoties lietuviešu projekta, Hruščova laika mājas, arī mazģimeņu un nedaudz jaunāku sēriju, kā arī pirmskara mūra un koka ēku. Mājokļu cenas salīdzinot ar citiem mikrorajoniem ir vidējas, pēdējā laikā tās izlīdzinājušās ar jaunāko kaimiņu rajonu - Imantu, bet arvien augstākas nekā Bolderājā. Ja īstenosies pašvaldības plānotais jaunais centrs ap Daugavgrīvas ielu Spilves un Podraga rajonā, tas veicinās arī īpašumu pieprasījumu Iļģuciemā.

Iļģuciems gan robežojas ar Daugavu, taču šajā virzienā vēsturiski atradušies ražošanas objekti, un iedzīvotāju atpūtai tas nav bijis pieejams, pat skats no augšējo stāvu logiem nav tik tīkams kā, piemēram, Imantā. Tas varētu mainīties, īstenojot tirdzniecības un izklaides centra projektu Daugavgrīvas ielas bijušo ražotņu vietā.

Šajā mikrorajonā ir uzcelti tikai daži jaunie nami. Lielākais no tiem - Spilves ielā, kur pārplānota un pabeigta padomju laikos iesāktā ēka. Patlaban tai līdzās iecerēta vēl viena, lielāka ēka. Brīvu zemes gabalu te ir maz - tas ir viens no jaunu mājokļu trūkuma iemesliem, toties minētā centra virzienā, kā arī Kleistos tirdzniecība notiek diezgan aktīvi. Cenas - atkarībā no atrašanās vietas, atļautās izmantošanas un komunikācijām nedaudz zemākas kā Imantā, nemaz nerunājot par tuvējo Pārdaugavu.

Pagaidām pļavas

Lāčupes pusē arī pilsētas jaunajā plānā būs ražošanas, rūpnieciskā apbūve, tāda tā iespējama arī starp dzelzceļu un Daugavu no Iļģuciema līdz Bolderājai. Jaunajā centrā starp Spilvi un Podragu pilsētplānotāji pieļauj gan mājokļus, gan darījumu objektus turklāt augstbūvēs virs 25 stāviem. Tāds šīs vietas attīstības risinājums ir likumsakarīgs - jaunu mājokļu pieprasījums nākamos 3-4 gadus vēl būs liels, turklāt mītnēm netālu no Daugavas krasta, ar skatu uz upi paredzama augsta vērtība, šeit projekti būs konkurētspējīgi, domā SIA SIA «Baltic Property Group» partnere sia «SIA «Baltic Property Group» partnere Milāna Skumbiņa. Ja īstenosies domes ieceres būvēt Hanzas tiltu, tā pievadceļi nonāks Podragā, bet tālāk Bolderājas virzienā plānots Ziemeļu šķērsojums ar pievadceļiem, šeit būs investoriem pievilcīga vieta. Tomēr, lai jaunais centrs taptu, paies 5-10 gadi un vajadzēs lielus ieguldījumus, būs jāpiesaista uzņēmumi, kam ir pieredze tādu projektu attīstīšanā.

Ir loģiski, ka pilsētai intensīvi attīstoties un izplešoties, tiek meklētas jaunas teritorijas. Lai šī attīstība būtu sabalansēta, ļoti svarīgi ir izvēlēties pareizu vietu, iespējamās transporta piekļuves shēmas un pietiekoši lielas brīvas teritorijas. Pēc SIA «Colliers International» Baltijas valstu vadošā partnera Mihaila Morozova (attēlā) domām, šādā aspektā Podrags ir vēl labāka vieta nekā Ķīpsala, kur vienmēr būs satiksmes sastrēgumi, jo vairs nevar uzbūvēt platu šoseju. Podraga perspektīva ir ļoti atkarīga no infrastruktūras izveides un attīstības. Vieta uz kartes izskatās labi, bet tā ir saistīta ar apkārtējām teritorijām, tāpēc vispirms jānoskaidro situācija ar kaimiņu zemes gabaliem un kopējā attīstības gaita - līdzīgi kā Andrejsalas veiksmīgas attīstības plāns nav savienojams ar industriālu darbību, tā ir arī šeit. Ja jaunā centra projekts gūs atbalstu no Rīgas domes, pašvaldības organizācijām un nozares profesionāļiem, tam ir ļoti labas perspektīvas. Rīgai šāds projekts ir vajadzīgs, bet ilgtermiņā - tas varētu attīstīties 20-30 gados. Laba sagatavošanās (plānošana, saskaņošana) vien var ilgt 3-7 gadus.

Spilves virzienā aktīva būvniecība sāksies pēc tam, kad būs uzcelts Daugavas Ziemeļu šķērsojums. Tikmēr tur pletīsies pļavas, spriež domes Pilsētas attīstības departamenta direktora vietnieks Pēteris Strancis. Šķērsojuma projekts jau tiek īstenots - vispirms ķersies pie Brīvības ielas dubliera, to sāks 2007. gadā, bet ap 2010., 2011. gadu jau varētu būt darba kārtībā šķērsojums Daugavas kreisajā krastā. Par Podragu domē jau ir saņemti vairāki attīstības priekšlikumi, tomēr par to īstenošanu varētu tapt skaidrs tuvākajos gados.

Cenas

Padomju laiku dzīvokļi Iļģuciemā (tūkst. EUR)

vienistabas; divistabu; trīsistabu

Hruščova laika

39,5-45 52-58 64-72

Mazģimeņu

43,5-52 - -

Lietuviešu projekts

42-45 44,5-69 60-81

103. sērijas

- 70-72 -

467. sērijas

- - 77,5-82

Mājas Iļģuciemā (EUR/m2)

remontētas 1000-1900

remontējamas, koka 450-600

Zeme (EUR/m2)

Kleistos 28-60

www.reklama.lv

No attīstības plāna

Gāzes apgāde līdz 2010. gadam plānota Spilvē, līdz 2018. gadam - no Spilves līdz Voleriem. Gāzes un centralizēta siltumapgāde apgāde ierīkojama, kad sāks apbūvēt teritoriju starp Bolderāju un Vārnukrogu pie Bolderājas kāpas un Buļļupes.

Centralizēta siltumapgāde līdz 2010. gadam plānota Podraga virzienā, Spilvē, līdz 2018. gadam - no Spilves līdz Beķermuižai.

Lielākajā daļā apbūvējamo teritoriju starp Spilvi un Buļļupi iespējamas nelielas, līdz 3 stāviem augstas ēkas.

Spilves, Podraga rajonā plānotas pat par 25 stāviem augstākas būves. Pa kādai šādai ēkai iespējams celt arī pirms Bolderājas - vietā, kur plānoti jaunā Daugavas šķērsojuma pievadceļi.

Applūstošas ir teritorijas pie Daugavas, Rātsupes, Buļļupes, Hapaka grāvja.

No Brīvostas teritorijas paredzēts izslēgt platības no Iļģuciema līdz Spilvei.

    Uz augšu