Diēta pret depresiju

Dalīties Dalīties E-pasts Drukāt Iesūtiet ziņu Komentāri

Piektā daļa planētas iedzīvotāju var «lepoties» ar to, ka cieš no kādas depresijas. Izrādās, ka ļoti daudzi var no savas problēmas atbrīvoties ar pareizu uzturu.

Depresijas pazīmes

  • Pastāvīga noguruma un miegainības sajūta
  • Slikta pašsajūta no rīta, pamošanās pirms modinātāja zvana
  • Pazemināta seksualitāte
  • Apetītes trūkums vai gluži pretēji — nekontrolējama rijība
  • Vienaldzība pret apkārtējo pasauli
  • Humora izjūtas zudums
  • Niknums pret visu pasauli
  • Nepamatotas, paniskas bailes
  • Bezspēcības sajūta un nespēja mainīt savu dzīvi
  • Krasas garastāvokļa maiņas
  • Neizskaidrojamas sāpes

Jo vairāk no uzskaitītajiem simptomiem jūs varat attiecināt uz sevi, jo augstāks ir depresijas līmenis.

Neskaitāmi speciālisti novērojuši, ka, sākoties pavasarim, saasinās depresijas gadījumu skaits. Garo ziemas mēnešu laikā piedzīvotais saules gaismas trūkums, vitamīnu deficīts, kā arī hroniskais nogurums noved pie ļoti bēdīgām sekām. Viens no galvenajiem depresijas cēloņiem ir serotonīna — vielas, kas atbild par labu garastāvokli, — samazināšanās smadzenēs.

Zinātnieki novērojuši, ka pēdējo desmit gadu laikā depresija ir kļuvusi «krietni jaunāka» — aizvien biežāk no depresijas cieš cilvēki, kas nupat pārkāpuši 25 gadu slieksni. Ne tik sen mediķi uzskatīja, ka līdz 37 gadu vecumam depresija ir reti sastopama. Saslimšanu izplatības ziņā depresija ir 3. vietā pasaulē pēc hipertonijas un gripas, turklāt pirmajā vietā — pēc negaidīto nāves gadījumu skaita.

Serotonīns — laimes hormons

Smadzenēs esošo vielu serotonīnu bieži dēvē par laimes hormonu, jo tas organismā izdalās ekstāzes un eiforijas laikā. Ja serotonīna līmenis ir normāls, mums ir lieliska pašsajūta, pilnvērtīgas dzīves un labklājības sajūta. «Laimes hormona» dēļ mēs strādājam visproduktīvāk, jo varam koncentrēt visu uzmanību uz veicamo darbu. Serotonīna svārstības izraisa trauksmes izjūtu, uzbudinājumu, dusmu lēkmes, atmiņas pasliktināšanos, hronisku bezmiegu un intereses zudumu. Ja serotonīna līmenis ilgstoši ir pazemināts, cilvēkam parādās apātija, hroniskas muskuļu sāpes, migrēnas lēkmes, kā arī gremošanas sistēmas problēmas.

Kā atgūt labo noskaņojumu un optimismu? Lai gan aptiekās ir nopērkami preparāti, kuru sastāvā ir mākslīgais serotonīns, labāk pie tiem neķerties, jo, lai šī viela iedarbotos, tai jāizstrādājas smadzenēs, savukārt tam ir vajadzīgs vesels «hormonu komplekts», ieskaitot insulīnu un estrogēnu, kā arī vitamīni un minerālvielas.

Serotonīnu mēdz dēvēt arī par mīlestības hormonu. Par īslaicīgu kaislību «atbild» cits hormons — dofamīns, savukārt serotonīns turpina izstrādāties divu mīlošu cilvēku asinīs ilgstoši. Tieši serotonīns ir atbildīgs par pastāvīgās attiecībās esošo cilvēku eiforijas un laimes izjūtu. Tādēļ šo diētu cīņai ar depresiju var saukt par «ilgas mīlestības diētu».

Lai serotonīns izdalītos, uzturā jāietilpst gan olbaltumvielām, gan taukiem, gan ogļhidrātiem, gan dažādiem vitamīniem un mikroelementiem. Tieši tādēļ dažādas monodiētas tik negatīvi ietekmē mūsu noskaņojumu.

Produkti antidepresanti

  • Treknās zivis (tuncis, lasis, forele, sardīne, skumbrija)
  • Vistas un tītara gaļa
  • Liellopa aknas un sarkanā gaļa
  • Jūras produkti
  • Olas
  • Piens, skābpiena produkti un siers
  • Dārzeņi (ķiploki, burkāni, paprika, lociņi, tomāti, zirņi, selerijas, kāposti, salāti, spināti, brokoļi, pētersīļi)
  • Augļi (banāni, citrusaugļi, kivi, ananasi)
  • Ogas (dzērvenes, upenes)
  • Pākšaugi
  • Brūnie rīsi, pilngraudu maize, klijas
  • Rieksti un kaltēti augļi
  • Melnā šokolāde

Aizmirstiet par smēķēšanu, saldumiem, alkoholu un kafiju!

Ja jums kārtējo reizi ir vēlme panašķoties ap šokolādes kūciņu, izdzert desmito melnas kafijas tasīti vai aizsmēķēt cigareti, ziniet, ka patiesībā jūsu smadzenēm trūkst serotonīna. Visi nosauktie kaitīgie produkti rada tūlītēju serotonīna izstrādāšanos smadzenēs, tajā pašā veicinot arī sliktās atkarības. Uzreiz pēc «laimes hormona» līmeņa straujā kāpuma tas tikpat strauji arī pazeminās, un mums ir nepieciešams jauns stimulators. Kādā jaukā (vai ne tik jaukā) brīdī ierastais «laimes avots» vairs nedarbojas, jo serotonīna rezerves smadzenēs nav neizsmeļamas, tāpēc ne kafija, ne kūkas, ne smēķēšana vairs nesniedz gaidīto baudu, galu galā izraisot nopietnu depresiju.

    Uz augšu