Autovadītāji: transportlīdzekļi ar stūri labajā pusē ir bīstamāki ceļu satiksmē

Graudu-Vienības gatves krustojums. Autovadītājs, kam šis krustojums neietilpst ikdienas maršrutā, nonākot starp divās joslās pretī stāvošiem auto, varētu apjukt

FOTO: TVNET

No šā gada 1. novembra Latvijā varēs reģistrēt vieglos pasažieru automobiļus, kuriem stūre atrodas labajā pusē. Lai arī nav pamata domāt, ka šādi auto kļūs par ievērojamu daļu no ceļu satiksmes dalībniekiem, tomēr autovadītāju skatījumā šādi spēkrati ir bīstamāki. Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (turpmāk – LTAB) augusta sākumā veica autovadītāju aptauju, lai noskaidrotu satiksmes dalībnieku viedokļus attiecībā uz automobiļu ar stūri labajā pusē piedalīšanos ceļu satiksmē.

Tikai 13,7% aptaujas dalībnieku norādīja, ka apsvērtu transportlīdzekļa ar stūri labajā pusē iegādi, ja pirkums būtu izdevīgāks vai līdzvērtīgs transportlīdzekļa ar stūri kreisajā pusē iegādei.

“Acīmredzot daudzi autovadītāji apzinās, ka auto ar stūri labajā pusē iegāde var radīt papildu izmaksas, jo, lai piereģistrētu šādu spēkratu, ir jāpārbūvē priekšējie lukturi, aizmugurējie miglas lukturi un spoguļi, kā arī automobiļa kreisajā pusē pie vējstikla jāievieto videokamera ar monitoru, kurā vadītājs var vērot situāciju uz ceļa,” stāsta LTAB valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins.

Aptaujas dalībnieku skatījumā ar transportlīdzekli, kam stūre ir labajā pusē, pastāv lielāks risks iekļūt CSNg, galvenokārt sliktākas redzamības dēļ (33,7%), kā arī tādēļ, ka vadītājam būs daudz sarežģītāk veikt apdzīšanas manevrus (33,4%).

Tāpat autovadītāji norāda, ka infrastruktūra uz Latvijas ceļiem (piemēram, vietas, kur uzstādīti braukšanas caurlaižu kontroles punkti u.tml.) nav piemērota transportlīdzekļiem ar stūri labajā pusē (30,6%).

Kopumā 81,9% no aptaujas dalībniekiem pilnībā vai daļēji piekrita apgalvojumam, ka Latvijā transportlīdzekļi ar stūri labajā pusē ir bīstamāki ceļu satiksmē par tiem, kam stūre atrodas kreisajā pusē.

Tajā pašā laikā jāatzīst, ka tikai nedaudz vairāk par pusi (54%) autovadītāju stingri iestājas pret lēmumu no šā gada 1.novembra reģistrēt vieglos pasažieru automobiļus, kuriem stūre atrodas labajā pusē.

1997. gadā Latvijā tika ieviesta OCTA sistēma, kuras mērķis ir nodrošināt ceļu satiksmes negadījumā cietušo trešo personu interešu aizsardzību Latvijā un Zaļās kartes sistēmas dalībvalstīs.

Sistēmas darbības sekmīgākai nodrošināšanai ir izveidots LTAB, kurā apvienojušās apdrošināšanas sabiedrības, kurām ir tiesības veikt OCTA apdrošināšanu Latvijā, – AAS “Balta”, AAS “Baltijas Apdrošināšanas Nams”, AAS “BTA Baltic Insurance Company”, “Compensa Vienna Insurance Group” ADB Latvijas filiāle, “ERGO Insurance” SE Latvijas filiāle, ADB “Gjensidige” Latvijas filiāle, “If P&C Insurance” AS Latvijas filiāle, “Seesam Insurance” AS Latvijas filiāle un “Swedbank P&C Insurance” AS Latvijas filiāle.

Uz augšu