Vai tiešām pie stūres var sēsties jau no 14 gadu vecuma?

FOTO: Valgamaalane/Scanpix

Nu jau kādu laiku Latvijā kļūst populāri mazauto, kurus atļauts vadīt no 14 vai 16 gadu vecuma, atkarībā no nepieciešamās kategorijas. Lai arī tas ir šķietami ērts pārvietošanās līdzeklis pusaudzim, tomēr daudzi uz mazauto skatās skeptiski. 

Citās valstīs šādi auto sen vairs nav retums, tomēr Latvijā to popularitāte sāk pieaugt tikai pēdējo pāris gadu laikā. No vienas puses, tie ir ļoti laba alternatīva pusaudžiem, lai veiksmīgi nokļūtu no skolas uz dažādiem pulciņiem un treniņiem.

Tas ir arī labs veids, kā iemācīties iekļauties satiksmē, kas vēlāk palīdzēs vieglāk nokārtot B kategorijas autovadītāja apliecību. Arī drošības ziņā tie ir krietni pārāki par motorolleriem, ar kuriem pusaudžiem ir atļauts pārvietoties pēc attiecīgās kategorijas nokārtošanas.

Kas ir mazauto un kas drīkst ar to braukt?

Mazauto pieder pie AM vai B1 (mopēdu, kvadraciklu) kategorijas - tiesības vadīt šādus transportlīdzekļus Latvijā var iegūt jau attiecīgi no 14 vai 16 gadu vecuma.

Lai iegūtu AM kategorijas vadītāja apliecību, mācības autoskolā nav obligātas - transportlīdzekļu vadīšanai nepieciešamās zināšanas un iemaņas var apgūt pašmācības ceļā. 

AM kategorijas vadītāja apliecību CSDD nodaļās ir iespējams saņemt pēc teorētiskā eksāmena (jautājumu skaits eksāmenā - 20) un vadīšanas eksāmena (figūru izpilde laukumā) nokārtošanas.

Ar kādu summu jārēķinās?

Ceļu satiksmes noteikumi paredz, ka par mazauto tiek uzskatīti četru riteņu mehāniskie transportlīdzekļi, kuru ātrums nepārsniedz 45 km/h, motora maksimālā jauda nepārsniedz 4 kW (elektromotoriem vai cita veida iekšdedzes tipa motoriem) un pašmasa nepārsniedz 350 kg (neskaitot akumulatoru masu elektrotransportlīdzekļiem). Šādu lietotu auto cena svārstās robežās no 600 eiro līdz pat 12 tūkstošiem eiro, atkarībā no modeļa un tā komplektācijas. 

Tomēr, rodas jautājums - vai pusaudzis, kurš nokārtojis tikai teorijas eksāmenu un figūru izpildi laukumā, neapdraud uz ceļa sevi un citus satiksmes dalībniekus? 19. oktobrī Liepājā 2001. gadā dzimis jaunietis ar šādu mazauto uzbrauca zēnam, kurš tajā brīdī šķērsoja ielu pie regulējamas gājēju pārejas zaļā luksofora signāla. Varbūt šis ir signāls par to, ka rūpīgāk jāizvērtē prasības attiecīgās kategorijas iegūšanai?

Ko saka eksperti?

Drošas braukšanas skolas direktors Jānis Vanks vispirms uzsver, ka mazauto ir labs risinājums no drošības viedokļa, jo vadītājs ir mazāk apdraudēts, nekā braucot ar motorolleri. Arī maksimālais ātrums, kādu sasniedz mazauto (45 km/h) ir pietiekams, lai pusaudzis iekļautos pilsētas satiksmē, bet neradītu sev vai apkārtējiem apdraudējumu. Tomēr, ir vairākas nianses, kas būtu jāmaina, lai šāds pārvietošanās līdzeklis būtu pilnībā drošs gan tā vadītājam, gan pārējiem satiksmes dalībniekiem.

Citās Eiropas valstīs, kurās mazauto ir atļauti, pastāv dažādi ierobežojumi, lai tie varētu piedalīties satiksmē. Viens no tiem - mazauto drīkst piedalīties satiksmē tikai pilsētas robežās, neizbraucot uz šosejas, lai netraucētu pārējiem autovadītājiem. 

Tāpat lielāka uzmanība būtu jāpievērš mazauto tehniskajam stāvoklim. Rūpīgi jāpārliecinās, lai rūpnieciski uzstādītais ātruma ierobežotājs netiek mainīts. 

Jānis Vanks uzsver, ka noteikti būtu jāpārskata kategorijas iegūšanas nosacījumi, jo jebkurš transportlīdzekļa vadītājs, kurš nezina Ceļu satiksmes noteikumus, ir uzskatāms par apdraudējumu. Gan teorijas eksāmenam, gan braukšanas eksāmenam būtu jābūt daudz sarežģītākam. Tā kā AM un B1 kategorijas eksāmens notiek ar divu riteņu transportlīdzekli, tad, iespējams, šādiem mazauto būtu nepieciešams izveidot atsevišķu kategoriju, kas tiek nokārtota ar šāda veida auto. Vēlāk vadītājs varētu saņemt atvieglojumus, kārtojot B2 kategoriju, jo būtu pierādījis, ka prot gan noteikumus, gan arī vadīt auto.

CSDD uzsver - Latvijā šādi transportlīdzekļi nav izplatīti, tāpat nav lielas atšķirības, ar ko cilvēks izvēlas pārvietoties. Ja ir iegūta mopēda vadītāja apliecība, tad cilvēks ir gatavs piedalīties ceļu satiksmē arī ar šādu mazauto.

Visiem mopēdiem, arī šādiem, ar četriem riteņiem, OCTA polise ir obligāta, tomēr tie ir atbrīvoti no valsts tehniskās apskates veikšanas.

Uz augšu