Ar ko jārēķinās, iegādājoties savu pirmo auto

FOTO: depositphotos.com

Kāds no mums savu pirmo auto atceras ar īpašu nostaļģiju, kāds vēl tikai sapņo par mašīnu, bet kāds varbūt tieši šobrīd to meklē. Ar ko un kādām izmaksām jārēķinās, iegādājoties savu pirmo pārvietošanās līdzekli?

Kad autovadītāja apliecība jau kabatā, ir pienācis laiks atrast pirmo mašīnu. Kāds visu vasaras brīvlaiku strādā, lai to nopelnītu, kādam vecāki uzdāvina vai "atdod mantojumā" ģimenes auto, vēl kādam savu mašīnu brālēns aizdod pavizināties brīvdienās. Tomēr, visiem scenārijiem ir vienojošs elements: izmaksas.

Iegādāties auto ir viens, bet to uzturēt jau pavisam kas cits, un te runa nav par ikdienas degvielas izdevumiem un, piemēram, logu šķidrumu. 

Ar ko jārēķinās, ja gribas pašam savu auto?

Pirmkārt, viss atkarīgs no izvēlētā auto. Kā liecina CSDD pieejamā informācija, Latvijā vieglo automašīnu, kas reģistrētas līdz 2018. gada janvārim, vidējais vecums ir 14,02 gadi. Ja pieņemam, ka ne visi var savu pirmo auto atļauties iegādāties jaunu un ar ražotāja garantiju, tad pirmais ar ko jārēķinās, ir ikgadējās izmaksas. 

Ekspluatācijas jeb ceļa nodoklis

Līdz šim Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa likmi vieglajiem transporta līdzekļiem, kuri reģistrēti pirms 2004. gada 31. janvāra, noteica vien automobiļa masa. Tām vieglajām automašīnām, kuras pirmo reizi reģistrētas no 2005. gada 1. janvāra līdz 2008. gada 31. decembrim, nodokļa aprēķins tika veikts, summējot nodokļa likmes atbilstoši vieglā automobiļa pilnai masai, motora tilpumam un motora maksimālajai jaudai. Tāda pati aprēķinu sistēma attiecas arī uz tiem automobiļiem, kuri ir jaunāki par 2009. gadu un kuriem nav zināms CO2 izmešu daudzums, piemēram, transportlīdzekļiem, kuros iebūvēta gāzes iekārta. 

Vienīgais izņēmums ir vieglie transportlīdzekļi, kas pirmo reizi Latvijā reģistrēti pēc 2017. gada 1. janvāra, un kuru pirmās reģistrācijas datums ir pēc 2008. gada 31. decembra - tiem nodokļa likme tiek piemērota atkarībā no automobiļa radītā oglekļa dioksīda (CO2) izmešu daudzuma uz vienu kilometru.

No 2019. gada 1. janvāra šāda kārtība attieksies uz visiem tiem vieglajiem transportlīdzekļiem, kuru pirmās reģistrācijas datums ir pēc 2008. gada 31. decembra. Papildus būs jāmaksā arī 300 eiro, ja motora tilpums ir lielāks par 3500 cm3.

OCTA

OCTA ir sauszemes transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesiskās atbildības obligātā apdrošināšana, kas ir obligāti nepieciešama visiem motorizētajiem transportlīdzekļiem, kas piedalās ceļu satiksmē. OCTA polise sedz transportlīdzekļa īpašnieka vai tiesīga lietotāja civiltiesisko atbildību par ceļu satiksmes negadījumā nodarītajiem zaudējumiem trešajai personai.

Kas nosaka OCTA cenu:

  • apdrošināšanas termiņš - iegādāties polisi uz gadu būs izdevīgāk nekā uz 3 mēnešiem;
  • transportlīdzekļa pilna masa - smagākai automašīnai apdrošināšanas cena būs augstāka;
  • transportlīdzekļa vecums - jaunas automašīnas apdrošināšana maksās dārgāk nekā vecas;
  • transportlīdzekļa reģistrācijas vieta - Rīgā un Rīgas rajonā OCTA cena būs lielāka;
  • transportlīdzekļa īpašnieka juridiskais statuss;
  • transportlīdzekļa izmantošanas veids;
  • transportlīdzekļa vadītāja braukšanas vēsture (BONUS-MALUS (BM) klase);
  • transportlīdzekļa vadītāja vecums - apdrošinātāji piemēro augstāku apdrošināšanas maksu autovadītājiem ar nelielu braukšanas stāžu.

Reizēm jauniem autovadītājiem rodas ideja savu mašīnu reģistrēt uz cita cilvēka vārda, kuram braukšanas stāžs ir lielāks, līdz ar to, OCTA izmaksā mazāk.

Tomēr atceries - BM klasi rēķina nevis pēc tā, cik ilgi tev ir vadītāja apliecība, bet gan pēc apdrošināšanas ilguma uz konkrētu personu. 

Tātad, ja nereģistrēsi auto un OCTA polisi uz sava vārda, arī pēc 30 gadiem, pat ja būsi braucis katru dienu, tiksi ieskaitīts BM pirmajā klasē.

FOTO: Ieva Čīka/LETA

Tehniskās izmaksas

Neatkarīgi no auto modeļa, tas prasa lielākus vai mazākus ikgadējos ieguldījumus. Viens no tiem ir ikgadējā auto apkope, bez kuras neiztikt. 

Plānojot desmit gadus vecas vidējās vai kompaktās klases automašīnas iegādi, pircējam jārēķinās ar aptuveni 586 eiro gadā, kas būs jātērē auto apkopei, liecina pētījums "Lietotu automobiļu uzturēšanas izmaksas".

Kas ir auto tehniskā apkope:

  • eļļas maiņa, atkarībā no modeļa - parasti reizi gadā vai ik pēc nobrauktiem 15 000 km;
  • pilnā tehniskā apkope - ik pēc 30 000 km vai 1 gada, turklāt katrā otrajā apkopē tiek veikti plašāki tehniskie darbi;
  • bremžu šķidruma maiņa - ik pēc 60 000 km vai 2 gadiem;
  • individuāli maiņas intervāli tehniskajiem šķidrumiem, siksnām, filtriem, aizdedzes svecēm u.c., atkarībā no auto aprīkojuma.

Papildus visiem šiem tēriņiem ir jāatceras, ka auto ir dažādu detaļu kopums - jebkurai detaļai ir savs kalpošanas ilgums, vai arī tā vienkārši var salūzt. Tas nozīmē vēl papildus izmaksas par neplānotu auto remontu. Kā liecina statistika, novembra sākumā Latvijā bija reģistrēti 709 745 vieglie transporta līdzekļi, no kuriem 640 151 ir tehniskā kārtībā.

Sīkumi

Papildus jārēķinās ar dažādiem "sīkiem" izdevumiem. Piemēram, pērkot lietotu auto, īpašnieka maiņas noformēšana, reģistrācija un reģistrācijas apliecība izmaksās 25,23 eiro. Ja pirmais auto ir atrasts ārpus Latvijas robežām, tad jāmaksā par reģistrāciju, reģistrācijas apliecību un valsts reģistrācijas numura zīmēm, kas kopā izmaksā 43,93 eiro. Protams, vēl var izvēlēties kādu īpašu numurzīmi savam auto - tas maksās 150 eiro.  

Secinājumi

Lai iegādātos savu pirmo auto, ir jārēķinās ar krietni vien lielāku summu, nekā sākumā varētu likties. Ja plāns ir iegādāties, piemēram, 2008. gada VW Golf 5, tad ar četriem tūkstošiem, kas ir auto cena, būs krietni par maz. Protams, tēriņus var mēģināt samazināt, piemēram, reģistrējot auto uz kāda cita cilvēka vārda - mammas, brāļa vai kaimiņa - tādā veidā ieekonomējot uz OCTA izmaksām. Tomēr ir jāatceras, ka jebkurš negadījums pazeminās auto īpašnieka BM klasi, sadārdzinot turpmākās OCTA polises cenu un diez vai mamma par to priecāsies. 

Uz augšu